Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/bloemkool_in_de_herfstmaanden

Tuinadvies

Toon alles uit: "Koolgewassen"

Bloemkool klaarmaken in de herfstmaanden

Bloemkool klaarmaken in de herfst

Bloemkolen zijn zomergroenten, maar toch zijn deze supergezonden groenten ruim op voorraad tijdens de herfstmaanden. Een nazomer met bloemkool kan dus echt nog zonder probleem!
Deze groenten bieden een buitengewoon stevige indruk wanneer het gaat over de gezonde eigenschappen die zij bevatten. Bovendien zijn ze in diverse gastronomische variaties beschikbaar. Niet voor niets dat dit dus een groente is met superklasse!

Zonder overdrijven vinden we bij bloemkool de perfecte driehoeksverhouding: zorg voor het product, een summum aan smaak en een ruime portie gezondheid.
Laat de herfst maar komen! Met bloemkool blijft de zomer van kracht

Gezonde bloemkool klaarmaken

Lekker en gezond met bloemkool

De bloemkool is een bijzonder populaire soort van kool die is opgebouwd is met witte bloemknoppen. Naast de bloemkool is er ondertussen ook de groene en paarse variant op de markt die een iets mildere smaak hebben dan hun voorganger.
De groente van Mediterraanse afkomst, werd reeds in de zesde eeuw voor Christus geteeld in o.a. Egypte en Turkije. In België vinden we 'historische sporen' van de bloemkool terug vanaf ca. 1500.

Bij de aankoop van bloemkool dient men te letten op de frisheid en knapperigheid van de buitenste bladeren en het afwezig zijn van bruine vlekken op de bloemknoppen. Een bloemkool bewaar je best koel, in een open zak. De houdbaarheid in de koelkast is niet langer dan een week. Gekookte bloemkool is vrij kort houdbaar. Voor de bereiding van bloemkool wordt de groente ontdaan van de bladeren en de stronk. Goed wassen in koud water of de bloemkool een tiental minuutjes in water met zout zetten

Voedingsstoffen bloemkool

Voedingsstoffen van bloemkool

Bloemkool is licht verteerbaar en arm aan calorieën. De groente is wel rijk aan vezels wat een weldaad is voor ons darmstelsel. In dat kader dacht men een gunstig effect aan deze groentesoorten toe te schrijven omdat de contactduur van potentieel kankerbevorderende stoffen met de darmwand korter zou worden. Ook de aanwezigheid van andere bioactieve stoffen die vooral voorkomen in koolsoorten, broccoli en spruitjes... gaven indicaties in die richting. Toch lijkt verder onderzoek aanbevolen om de juiste correlatie en een eventueel gezondheidseffect correct te kunnen omschrijven.
Bloemkool is ook rijk aan vitamine C wat onze weerstand helpt opbouwen naar het najaar toe. Verder bevat bloemkool ook een hoge concentratie aan kalium en fosfor.
Het leuke aan bloemkool is dat de groente zowel past in de traditionele keuken, de gastronomische keuken, de moleculaire keuken... Met bloemkool kan geëxperimenteerd worden met bereidingen waarbij diverse smaaksensaties kunnen opgeroepen worden. Rauwe bloemkool met (of zonder) dipsausje, gegratineerde bloemkool, bloemkoollasagne, soep van bloemkool of een espuma ... telkens weer verrast de groente door haar schier eindeloze 'compabiliteit' met tal van gerechten zowel puur vegetarisch, als vis- of vleesschotels.


#3169

Bron: Lava