Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/bloemkool_groente_kolen

Bloemkool gewoon buitengewoon

De bloemkool: hoe buitengewoon is gewoon?

 

Bloemkool hoort thuis in de Brassica-familie, net zoals broccoli overigens, andere kolen en spruitjes.

De witte bloemkool is meest bekend en extreem populair. Maar ook de groene bloemkool en de torentjesbloemkool (Romanesco) winnen aan populariteit. Intussen is ook de babybloemkool op de markt onder het Flandria-label: dankzij de compacte vorm, aantrekkelijke kleur en de voortreffelijke smaak een voltreffer van formaat. Zeker voor één- of tweepersoonsgezinnen kan de babybloemkool meer ‘hanteerbaar’ blijken dan de traditioneel grotere exemplaren. Het versneden product bezit roosjes met een diameter kleiner dan 4 à 5 cm en de bloemkool kan op een hoofdmaaltijd zeker volledig verwerkt worden. Ook op koude schotels vormt zo’n babybloemkool een ‘schattig’ onderdeel.

bloemkool gezond

Bloemkool is bijna het jaar rond beschikbaar: van februari tot december, maar toch met een duidelijk hoogtepunt van aanleveren tussen mei en oktober. Bloemkool is in die zin niet ‘buitengewoon’, maar bezit wel meer dan ‘gewone’ gezondheidsvoordelen (die vaak ook bij broccoli terug te vinden zijn).

Eerst en vooral bevat bloemkool weinig calorieën en weinig zout. Daarentegen bevat de groente niet alleen een mooie concentratie aan kalium en fosfor, maar vooral aan vitamine C en koolhydraten. Zo bevat een normale (goede) portie bloemkool de dagelijkse nodige hoeveelheid vitamine C. Kalium is dan weer belangrijk voor een actief leven: kalium draagt bij tot de weefsel- en spiervorming. Ook de geleiding van zenuwprikkels en de samentrekking van de spieren vindt plaats onder invloed van kalium.Wie na een stevige sportinspanning last heeft van krampen kan best de kaliumvoorraad van het lichaam wat aanvullen!

Onderzoek wijst bovendien uit dat veel groenten uit de Brassica-familie glucosinolaten bevatten. Dit zijn organische verbindingen van zwavel en stikstof met een glucosegroep. De stof is in principe een natuurlijk verdedigingsmechanisme van de plant, maar blijkt ook preventieve eigenschappen te bezitten tegen een aantal vormen van kanker, zoals de kanker van de dikke darm en de endeldarm. Ook zouden er aanwijzingen zijn dat glucosinolaten bij hormoonafhankelijke kankers (zoals borstkanker bijvoorbeeld) een preventieve rol spelen.

bloemkool gezond

Een verse bloemkool bezit een vaste structuur met een mooi egaal voorkomen. Grijze of bruine plekken horen niet thuis bij een vers exemplaar en de buitenbladen moeten helder groen van kleur zijn en knapperig aanvoelen.

Een rauwe bloemkool bewaar je best in een open zak en kan tot 2 dagen bewaren op een koele plaats en tot een week in de koelkast.
Dat de groente populair is dankt ze niet alleen aan de ruime beschikbaarheid, maar ook aan de mogelijke variaties waarmee ze in de keuken kan verwerkt worden.
Rauw, gekookt, geroerbakt, gestoofd, gegratineerd, gegrild… verwerkt als mousse, als hoofdingrediënt in de soep of in een vegetarische lasagne, bewerkt met een mooie kruidenmix, licht gekookt in een Indische curry … de mogelijkheden zijn quasi onuitputtelijk en van Vlaams tot exotisch-intercontinentaal prima te smaken.


#2555

Bron: Lava