Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/vergeten_groenten_deel_2

Vergeten groenten deel 2

Dat we nog steeds niet voldoende fruit en groenten eten, is jammer genoeg nog altijd een feit. Dat we in onze streken kieskeurig zijn als het om voedsel gaat, is eveneens een feit. Dat we graag tafelen en aan die tafel ook graag veel variatie zien, staat eveneens geboekstaafd als 'historisch erfgoed'.

In een vorig artikel hadden we het over de pastinaak als vergeten groente. Dit artikel is het vervolg van "vergeten groenten deel 1".

Ideeën rapen!

Wie repte zich niet in de kindertijd om een wortel en raapje klaar te leggen voor het paard van Sinterklaas? Voor alle duidelijkheid en eventjes recht voor de raap: rapen zijn een lekkere, gezonde en 'multitask'-groente voor de menselijke keuken. Wat bewezen wordt door een stijgende populariteit en een steeds groeiende verkoop.
Goede rapen zijn vers en regelmatig van vorm en intact. Ze zijn niet hol en ook vrij van scheuren. Raapjes bewaar je best bij een temperatuur van 0° tot 10°C op een relatief vochtige plaats.

Deze wintergroente is afkomstig uit het Middellandse Zeegebied maar kon ook aarden in het continentaal klimaat van meer Noordelijke streken.
Honderd gram rapen staat voor 36 kcal aan energie. Raapjes zijn rijk aan vitamine C, vezels en calcium. Net zoals broccoli of andere kolen bevatten rapen flavones, waarvan onderzoek vermoedt dat ze anti-kankereigenschappen bezitten.

Rap met rapen

Het meest bekende gerecht waar rapen gebruikt worden, is uiteraard de traditionele hutsepot. Maar met rapen kun je veel meer aanvangen:  uiteindelijk kan deze wintergroente net zo gevarieerd gebruikt worden in de keuken als de aardappel.
Bakken, frituren, stoven,... alles is mogelijk. In een soepje, als ingrediënt van een groenteratatouille bij een couscous, of als begeleidende groente bij een stoofpotje met lam.
De aparte smaak van een raap laat zich mooi combineren met gerechten begeleid door een mosterdsausje: dat kan zowel voor vlees- als visgerechten.

Om maar duidelijk te zijn: een raap is gemakkelijk en op veel manieren te bereiden, is puur gezondheid, een tijdje te bewaren en is een wintergroente zonder veel calorieën maar wel met een mooie portie vitamines en vezels.
Waar raap je nog meer van die eigenschappen op??

Rode bietjes als vergeet-me-nietjes

De rode biet (of kroot) is uiteraard familie van de suikerbiet. Ze zijn rond van vorm en vertonen een dieprode tot mauve kleur. Het ganse jaar door is er een aanbod van bieten waarbij een onderscheid wordt gemaakt tussen zomer- en winterbieten. Zomerbietjes zijn kleiner dan hun winterbroertjes. Gezien de toch wel lange kooktijd die bieten nodig hebben (zo'n half uur minstens voor zomerbieten tot 1,5 uur voor winterbieten) worden winterbieten vaak voorgekookt op de markt gebracht.

De rode biet is intact van vorm, zonder beschadigingen en stevig. De rode biet wordt schoongemaakt aangeboden aan de consument. De bewaartijd voor winterbieten (ongekookt) bedraagt gemakkelijk enkele weken. Gekookte bieten hou je slechts een dag goed in de koelkast.
Wellicht was precies de lange kooktijd de reden om de rode biet te 'vergeten'. Maar met een energiewaarde van 48 kcal/100 g, heel wat vitamine C en mineralen als calcium en kalium met daarbovenop een rijkdom aan vezels, is de biet een kleurrijke afwisseling in een gezond dieet.
Bovendien smaakt biet zoet. En dat is een troef om het jonge volkje te overtuigen!

Biet, biezonder dus zeker nooit zonder!

De rode biet heeft alle reden om een plaats te veroveren in de dagdagelijkse keuken.
Eerst en vooral is er de zoete toets gekoppeld aan een aardse smaak. Daarnaast is er het specifieke kleureffect. Rode bieten kleuren rood en geven graag kleur af. Wat eigenlijk een voordeel is, als je de biet op de juiste manier hanteert in de keuken.
In Oost-Europa wordt de biet vaak als hoofdingrediënt gebruikt in belangrijke gerechten; denk maar aan de Russische borsjt, niet meer of minder dan een bietensoep.
Af te raden is rauwe rode biet lang op voorhand te mengen in een rauwkostslaatje. Absoluut gezond, maar zo krijg je een rode-oren-slaatje op je bord, wat absoluut geen visuele attractie is.
Dankzij haar zoete smaak kan biet perfect de combinatie aan met zure begeleiders: zure room, yoghurt, kwark, augurken, zilveruitjes.
Rode biet is een prima hoofdbestanddeel van een 'rode' smoothie en laat zich dankzij de zoete smaak graag slurpen als alternatief en zomers vieruurtje, ook tijdens de wintermaanden. Maar ook een espuma van biet met een laagje zure room en daarop de unieke Zeebrugse garnalen laten zich smaken als een gelaagdheid van zout, zuur naar zoet. De kleurschakering is een toemaatje, of beter een bietenmaatje en surplus.

Bekijk ook het eerste artikel vergeten groenten deel 1


#3695

Bron: Flandria