Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/gezond_met_broccoli

Lekker gezond met broccoli

broccoli gezond

Al is broccoli een zomergroenten, toch komt de beschikbaarheid van deze supergezonde groente niet in het gedrang tijdens de herfstmaanden. Nazomeren met heerlijke broccoli kan dus perfect. 
En het moet gezegd dat deze groenten een buitengewoon goede indruk maken als het gaat om hun gezondheidseigenschappen, met daarbij de vele briljante gastronomische variaties. Zonder overdrijven vinden we bij broccoli de perfecte driehoeksverhouding: zorg voor het product, een summum aan smaak en een ruime portie gezondheid. Laat de herfst maar komen! Met broccoli blijft de zomer van kracht.

Wat is broccoli?

Net zoals bloemkool en nog andere koolsoorten is broccoli een telg van de Brassica-familie. Broccoli is in vergelijking met de andere koolsoorten, een relatieve nieuwkomer op het menu. De term 'broccoli' zou Italiaans zijn voor 'spruitjes', maar hier dieper op ingaan zou alleen extra verwarring scheppen. Want uiteindelijk is deze in volle grond geteelde groente het meest verwant aan bloemkool. Typisch aan deze kolen is, dat het eetbare gedeelte bestaat uit de onvolgroeide bloeiwijze van de plant. Iets wat bij spruitjes niet het geval is. Broccoli kan van bloemknoppen tot stengel verorberd worden.

wat is broccoli

Broccoli aankopen

Belangrijk bij aankoop is de mooi groene tot blauwgroene kleur. Een exemplaar dat hier en daar een gele verkleuring toont bij de bloemknoppen, wijst op een te ver gevorderde veroudering.
Broccoli bewaar je verpakt in folie, liefst in de koelkast met een maximale houdbaarheid van 5 dagen. Afspoelen onder stromend water volstaat. De verdroogde delen van de stronk kunnen weggesneden worden en om stengel en bloemknoppen tegelijk gaar te krijgen, kun je best inkervingen maken in de stengel. Kook noch stoof broccoli te lang. Beetgaar en beetgraag is hier de boodschap!

broccoli en gezondheid
Broccoli kan van bloemknoppen tot stengel verorberd worden.

Broccoli en geondheid

Broccoli bevat net als bloemkool veel vezels, is caloriearm, mineraalrijk (calcium, kalium en ijzer) en is een bommetje wat betreft vitamine C en A. Vitamine A komt er voor in de vorm van beta-caroteen. Deze stof heeft de eigenschap een antioxidant te zijn en daardoor een preventieve rol ten aanzien van kanker te kunnen spelen. Ook is beta-caroteen een stof die de huid beschermt tegen UV-schade en in die zin het verouderingsproces van de huid vertraagt. Daarnaast bevat broccoli ook luteïne en zeaxanthine, twee bioactieve stoffen waarvan wetenschappelijk onderzoek aantoont dat ze een mogelijke bescherming bieden tegen maculadegeneratie. Dit is een oogziekte waarbij de kegeltjes in het centrale gedeelte van het netvlies afsterven. Meestal gaat het om een ouderdomsziekte. Verder is deze supergroente ook rijk aan foliumzuur, een stof die nodig is voor de aanmaak van rode bloedcellen en een belangrijke rol speelt bij de ontwikkeling van de hersenen en ruggenmerg van het ongeboren kind.

Voedingswaarde van broccoli

Per 100 gram bevat broccoli:

  • slechts 20-25 kcal
  • bijzonder veel vitamine C
  • 3,3 gram eiwit
  • 2,0 gram koolhydraten
  • bovendien is broccoli rijk aan foliumzuur

#3170

Bron: Flandria