Geprint vanhttps://www.tuinadvies.be/artikels/genieten_van_knolselder

Tuinadvies

Toon alles uit: "Groenten"

Genieten van knolselder

Genieten van knolselderDe aanvoer van knolselder loopt op schema. Hét moment om voordelig te genieten van deze groente. 

Gebruik knolselder om eender welke soep op te kruiden en/of snijd de knol in blokjes en stoof deze. Lekker zowel mét als zonder witte saus. Knolselderij bevat veel vezels en vitamine K.

Begin januari is de aanvoer van spruiten stilaan beperkter. Toch blijven de prijzen aan de lage kant. Het aanbod van prei is ruim. Prijzen zijn - dankzij een winterprik - een beetje gelift, maar nog steeds niet duur. Er werd een ruime beschikbaarheid aan witloof aan gehalveerde prijzen verkocht. Erg voordelig!
De aanvoer van Chinese kool zit op peil en ook de beschikbaarheid van witte en rode kool is ruim. Een alternatief op wortels is de pastinaak. Erg zoet en kruidig van smaak. Ook lekker gefrituurd!

De aanvoer van savooien verloopt grillig. Prijzen zijn ook hoger. De productie van tomaten (los en tros) beperkt zich tot de nieuwe oogst. Prijzen stijgen elke dag verder door, wat normaal is voor de tijd van het jaar. De aanvoer van sla en slasoorten verloopt overzichtelijk. Alternatieve slasoorten zijn erg in trek en scoren nog betere noteringen. De aanvoer van veldsla bleef beperkt.

Knolselder kenmerkt zich door een vrij hoog vezelgehalte: 4,9 gram per 100 gram of 17.5 gram per 100 kcal. En hiermee kun je stellen dat knolselder een vezelrijke groente is. Spruitjes doen het nog wat beter, net als schorseneren.
En omdat vezels en vezels niet altijd dezelfde vezels zijn, geven we graag wat meer uitleg over het nut van vezelrijke voeding. Het moet gezegd dat bijna alle groenten en fruitsoorten vezelrijk zijn. Appels en peren, ook een topper dit seizoen, behoren bij de betere leerlingen in de klas. En voor alle duidelijkheid; eet de appel of peer uit het vuistje. Appelsap of perensap verliest heel wat van zijn vezelwaarde... Puur natuur dus.

Knolselderfrieten

Ingrediënten

• 1 knolselder
• zout

Bereiding

Halveer de knolselder en snijd de schil eraf. Snijd de helften in schijfjes en snijd er frietjes van.
Verwarm de frituurolie tot 170°C. Was de knolselderfrietjes en dep ze droog met keukenpapier.
Bak de frietjes 5 tot 10 min. in de hete frituurolie. Haal ze uit de frituurpan en verhoog de temperatuur naar 190°C. Bak de frietjes gaar tot ze bruin worden.
Strooi er nog wat zout over en klaar!


#4604

Bron: Flandria