menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte of schade Japanse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

Marjolijnn

Marjolijnn

Mijn acer palmatum/japanse esdoorn is ongeveer 2,5 jaar geleden verplaatst. Hij is van bont naar groen gekleurd, en eigenlijk vinden we dat mooier.

Maar nu na het uitlopen van het blad lijkt het blad nu af te sterven. Bij één van de stammen loopt de esdoorn ineens uit bij de oksels van de takken. Is hij stervend? Kan ik hier nog iets aan doen?

Struiken & Bomen

zondag 3 mei 2020 - 20:46
Tuinprins

Tuinprins

Dat een esdoorn van bontbladigheid naar groenbladigheid gaat, komt vaker voor. We noemen dit een 'terugverloping'.

Vermoedelijk heeft jouw esdoorn last van verwelkingsziekte/verticillium. Dit komt de laatste jaren zeer veel voor bij Acer palmatum soorten. Verwelkingsziekte leidt tot verstopping van de watervaten in de tak waardoor het watertransport in de tak belemmerd wordt. Het gedeelte boven de verstopping verwelkt dan binnen enkele dagen. Als reactie op de verstopping gaat de plant vanuit slapende knoppen onder de verstopping opnieuw uitlopen.

Tegen verwelkingsziekte is in principe weinig te doen. Het algemene advies is om de aangetaste tak te verwijderen tot gezond weefsel. Hierbij de snoeischaar na iedere 'knip' ontsmetten met chloor of spiritus zodat je door snoeien de ziekte niet verder verspreidt in de plant. Probleem is dat je door het verwijderen van een flinke tak vaak de vorm van de Japanse esdoorn geweld aandoet. Verder is het zo dat verticillium chronisch kan worden waarbij er om de zoveel tijd takjes of takken van de plant afsterven. Wanneer verwelkingsziekte in de bodem zit dan geen planten neerzetten die gevoelig zijn voor verwelkingsziekte.

Gegroet, de tuinprins
maandag 4 mei 2020 - 06:37
WiPe

WiPe

Verticillium wordt in de hand gewerkt door zurstofgebrek in de bodem. Een te natte bodem in combinatie met te droge lucht is een belangrijk factor.
Japanse esdoorns hebben bij voorkeur een beschaduwde wat vochtige standplaats op een niet te natte, maarzeker geen droge bodem.
maandag 4 mei 2020 - 10:36
Patrikc

Patrikc

Deze staat nochtans op een goede standplaats en is ook slachtoffer... De voorbije hete en droge zomers doen wellicht ook geen goed.

Struiken & Bomen

maandag 4 mei 2020 - 11:32
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Door die droge en hete zomers zijn veel Japanse esdoorns inderdaad geconfronteerd geweest met een veel drogere lucht dan wat ze aankunnen. Een schaduwplek met een voldoendee hoge luchtvchtigheid, was de afgelopen twee zomers ineens te droog. De vraag is dus maar of we op termijn nog Japanse esdoorns gaan kunnen planten
dinsdag 5 mei 2020 - 11:33
Tuinprins

Tuinprins

Mijn indruk is dat het aantal gevallen van verticillium bij Japanse esdoorns de laatste jaren sterk aan het toenemen is. Of dat aan het weer ligt zou ik niet weten. Ik heb van Cor van Gelderen (Esveld) wel eens gehoord dat je ze beter wat aan de droge kant kunt houden, dan is er minder kans op verwelkingsziekte.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 mei 2020 - 20:40
Marjolijnn

Marjolijnn

Dank jullie wel, nuttige reacties. De arme Japanner.. Hij heeft eerlijk gezegd wel meer dode twijgen van voorgaande jaren, mogelijk ook als gevolg van verwelkingsziekte. Nu zit het meer in het zicht. Sinds dit jaar heb ik houtsnippers in de tuin om het vocht beter te behouden. Kan dat nog invloed hebben op het zuurstof in de grond?
dinsdag 5 mei 2020 - 21:55
WiPe

WiPe

Dat kan zeker invled hebben op de zuurstof in de grond.
Een dikke laag snippers kan de uitwisseling van gassen (zuurstof vs koolstof) bemoeilijken. 5 cm is in principe voldoende.
Verse snippers in de bodem gaan voor de vertering zuurstof uit d ebodmeopnemen.

Blad dat kan blijven liggen zal ook bodemvicht vast houden. Enerzijds omdat de bomen minder kan uitdrogen, anderzijds omdat de bodem meer humus zal bevatten.
woensdag 6 mei 2020 - 10:07
Marjolijnn

Marjolijnn

Merci! Dan ga ik ook wat snippers weghalen. Het is niet zo'n dikke laag, maar misschien valt er nog wat te redden..
woensdag 6 mei 2020 - 21:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon