menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Japanse esdoorn

Ga naar meest recente reactie

Cinfien

Cinfien

Hallo iedereen

Onze Japanse Esdoorn vertoont een verkleuring en er komen geen botjes op en dit op gans de zijtak tot beneden. Wat kan ik het beste ondernemen?

Alvast bedankt voor de hulp!

Struiken & Bomen

zaterdag 6 april 2024 - 09:17
Tuinprins

Tuinprins

Kun je niets tegen doen.

Het gaat hier om verwelkingsziekte. Het is een aantasting waar Japanse esdoorns de laatste jaren zeer gevoelig voor zijn geworden.

Verwelkingsziekte wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare bodemschimmel. Deze komt via de wortels de plant binnen en leidt tot verstopping van de watervaten in een tak. Gevolg is dat (in de zomer) het blad verwelkt en de tak afsterft. Zit verwelkingsziekte eenmaal in de plant dan gaat het er niet meer uit. Ieder jaar sterven er dan wel een of meerdere takken af. Zolang het kleine takjes zijn dan blijft de vorm van de esdoorn redelijk intact. Zijn het grote takken dan krijg je een esdoorn met een rare vorm.

Tegen verwelkingsziekte is niets te doen. Er is geen middel dat een aangetaste plant kan genezen. Wat erger is, is dat de schimmel die verwelkingsziekte veroorzaakt jaren in de bodem aanwezig blijft. Opnieuw een Japanse esdoorn op die plek zetten is af te raden omdat de kans op besmetting zeer groot is.

Gegroet, de tuinprins


zaterdag 6 april 2024 - 18:02
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Het is voornamelijk gerelateerd aan wateroverlast/ zuurstofgebrek in de bodem. Japanse esdoorns vragen een luchtige, humusrijke en kruimelige bodem. Gazon werkt bv de kans op Verticillium in de hand aangezien de dichte graszode gasuitwisseling bemoeilijkt en daarmee zuurstofgebrek in de hand werkt. Als de bodemomstandigheden niet ideaal zijn voor Japanse esdoorn heeft het inderdaad geen enkele zin om een andere Japanse esdoorn in de plek te zetten.
zondag 7 april 2024 - 10:35
Sjoerd010

Sjoerd010

Hoi hoi,

Weet niet of ik onder deze topic moest posten of een nieuwe moet aanmaken..
Ieder geval betreft mijn vraag eveneens over de Japanse esdoorn. Deze heb ik in het voorjaar geplant. Gelukkig heeft zij de verhuizing doorstaan en genieten we van een prachtige boom.

~Alleen zie ik ineens rare vlekken op de bladeren die als bruine puntjes beginnen en groter worden. Is dit bladvlekkenziekte? Hoop dat jullie me kunnen adviseren.

Alvast dank.

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2024 - 09:21
Sjoerd010

Sjoerd010

Van dichtbij

Struiken & Bomen

zondag 28 april 2024 - 09:23
Tuinprins

Tuinprins

Geen verwelkingsziekte maar een gevolg van het winderige en natte weer sinds de Japanse esdoorn in het blad begint te komen. Niet verontrustend maar mooi is anders.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2024 - 13:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon