menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke ziekten heeft mn kerselaar

Ga naar meest recente reactie

Ignace2

Ignace2

Dag allemaal,

De kerselaar in mn tuin heeft sinds een paar jaar last van rotte/beschimmelde kersen (zie foto, foto dateert van 12 juni). Dit begon zo een drietal jaar geleden (het jaar dat de lente heel nat was).
Weet iemand welke ziekte dit is, en wat er tegen gedaan kan worden?

Dezelfde boom heeft ook last van uitstromend sap op een gesteltak. Een tiental plekken van een paar kubieke cm elk, over een lengte van minder dan 1 meter. Ik heb verleden jaar wel een zomersnoei gedaan. Is dit een symptoon van dezelfde ziekte of heeft dit een andere oorzaak?

Tussen 20/4 en 13/5 heb ik een 1500tal afgevallen kersen opgeraapt onder deze boom. Is dit ook een ziekte of zijn het duiven die er aan pikken? Dit is een jaarlijks weerkerend fenomeen.

Heel erg bedant voor de hulp,

Ignace2

Fruit

zondag 22 juni 2014 - 14:29
Plantadvies

Plantadvies

Er bestaan veel soorten van schimmelbestrijding, maar mijn mening luidt dat de grond luchtiger van bodemstructuur moet zijn en de voeding dient u beter aan te passen.
zondag 22 juni 2014 - 20:17
Pieterke67

Pieterke67

Waarschijnlijk zoiets als Monilia. Heb je ook blad en taksterfte?
Misschien is het niet slecht om volgend jaar in de bloesemperiode eens een anti-schimmel behandeling te doen. Hoe je dit best aanpakt, kan je best eens lezen op de bijsluiter van zo'n product.
maandag 23 juni 2014 - 23:01
Patrikc

Patrikc

Dan moet je er wel niet van verschieten dat er geen bijen meer overschieten om uw kersen te komen bestuiven



Misschien is het niet slecht om volgend jaar in de bloesemperiode eens een anti-schimmel behandeling te doen
dinsdag 24 juni 2014 - 12:40
Ignace2

Ignace2

Bedankt voor de suggesties.

Ik heb na de winter een anti-schimmel behandeling gedaan. Slechts 1 maal gespoten (op de verpakking stond dat het ook vlak na of tijdens de bloei moest).
Kan zo een behandeling de schimmel volledig elimineren, of blijft het bij "onder controle houden"?

Ik strooi ook elk jaar wat meststoffen onder de boom. Daarmee moet ik dan ophouden als ik het goed begrijp? Of iets anders strooien?

Kan er iets gedaan worden tegen het massaal afvallen van kersen in april/mei?

Bedank,
mvg,
Ignace2
dinsdag 24 juni 2014 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon