menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mandarijnenboom

Ga naar meest recente reactie

Blue91Eyes

Blue91Eyes

Heej,

vorig jaar heb ik een 11 pitjes uit een mandarijn (vd groenteboer/supermarkt) gezaaid, waarvan er maar 1 uit is opgegroeid.

eind april/begin mei, kreeg het plantje al veel blad (25 stuks),
het zat helemaal vol en op een gegeven moment vielen er blaadjes af zodat de jongere blaadjes weer ruimte kregen om te groeien, denk ik zo.

maar nu gaat het met het plantje tot zeker een week geleden niet zo goed.
de top kleurt bruin, de rest van het ministammetje is nog groen. En de blaadjes van de top hangen er maar slap en bruin aan, de rest van het blad is al afgevallen en hangen er ook slap bij. er zitten nu nog maar drie 'gewone' blaadjes aan.

het plantje heb ik al 2 keer verzet naar een iets grotere (aardewerken) pot.
de eerste keer had het hele mooie wortels, het leek wel een netwerk van draadjes.
de tweede keer zagen de wortels er niet meer zo mooi uit, ze waren naar het bruinige toe (miss van de grond maar ik betwijfel dat)

het plantje staat in de potgrond, niet in de volle zon.
het heeft wel een tijdje buiten gestaan, maar zeker niet tijdens de winter.

wat is er mis?
doe ik iets verkeerd?
is de grond niet goed? (tuingrond misschien?)
moet het in een nog grotere pot?
moet het mest/pokon ofiets dergelijks hebben?
welke soort is dan het handigst om te nemen?
wnat niets lijkt meer te helpen.
-wat ik het liefst niet wil doen, is het dood laten gaan, want het is bijna een jaar oud, heeft veel moeite gekost en zie het graag een echt boompje worden!-
[afbeelding verwijderd niet-https][img]
maandag 5 juli 2010 - 20:34
Maxession

Maxession

Waarschijnlijk geef je het teveel water, waardoor de wortels wat verrot zijn geworden, en heb je deze ook eeens in volle zon gezet waardoor de top verbrand is.

Ik heb hier ook een plantje staan, maar is nu al 2 jaar oud, deze krijgt nu alleen water als de grond echt droog staat en heeft alleen een beetje morgendzon op zich (veranda).

Ik zou je aanraden deze wat te laten drogen en in halfschaduw te zetten. Na een tijdje zal het bovenste gedeelte grijs worden, en zal je het kunnen afknippen, al wacht je nog beter tot er een nieuwe vertakking komt op het groene gedeelte.

Zaai er ook maar eens opnieuw, dan heb je tenminste nog een backup.

maandag 5 juli 2010 - 21:05
ben45

Ben45

Wat zit er onderaan bij de stam? Een paddestoel? Dan is er iets niet goed met deze potgrond voor citrus.
Enkele tips:
Niet op de plant zelf sproeien: dat geeft Taksterfte.
Niet een te grote pot: grond blijft te lang nat, zeker waar geen wortels zitten.
Plotseling van standplaats veranderen is soms een probleem: zon - kou etc.
Langzaam aan de buitenatmosfeer laten wennen.
Kleine plantjes kunnen nog het best in een kas of serre blijven.
Wil je vruchten aan de plant? Dan liever stekken of enten. Anders ben je toch al gauw 15 -20 jaar verder.
Groetjes, Ben.
dinsdag 6 juli 2010 - 18:32
Palmpiej

Palmpiej

Lijkt inderdaad op een verzopen plantje.
Minder water geven en grond laten drogen kan geen kwaad lijkt me.

Succes!

Oja en nieuwe zaden kun je natuurlijk gewoon op mijn site bestellen

___________________________________

http://www.allezaden.nl
woensdag 7 juli 2010 - 16:18
Blue91Eyes

Blue91Eyes

onderaan de stam zit geen paddestoel, maar het begin van de stam, alleen is het wat kronkelend gegroeid vanaf de wortels
& de pot is net groot genoeg, want de wortels zijn ongeveer even breed uitgespreid als de pot is, iets kleiner zelfs nog. dus de pot is niet te groot en niet te klein.

ik zou misschien wel vruchten aan de plant willen, maar vind het al leuk genoeg als het op een gegeven moment een normaal boompje (met of zonder vrucht) is wat ik later in de tuin kan zetten.

en heb zelf niet zo heel veel zin om te gaan enten of stekken, want wil het vanuit de beginfase allemaal meemaken, des te leuker het is. en als ik dat wel zou gaan doen, op welke boom zou dat dan kunnen? want we hebben namelijk geen in de soort van een citrusboom in de tuin staan, dus dat wordt dan owk lastig..

vraagje: als je een mandarijnenboom zelf zaait uit een zaadje, kunnen ze toch vrucht gaan dragen na 5 tot 8 jaar ongeveer? dat heb ik een keer opgezocht.
hoezo dan 15-20 jaar? en als dat zolang gaat duren heb ik daar ook wel tijd voor, dan vermaak ik me wel
woensdag 7 juli 2010 - 16:40
printemps

Printemps

Citrussen kan je enkel in de zomer buiten zetten
In de winter moet je die binnen overwinteren (5à10 graden C.)

mvg
woensdag 7 juli 2010 - 16:42
ben45

Ben45

Gelukkig geen paddestoel.
In kweeklanden duurt het ca. 6 jaar vanuit zaad. En dan ook nog bij optimale omstandigheden. Hier moet je blij zijn na ca. 15 jaar. In die kweeklanden doet men dat bijna niet meer: duurt te lang, vaak niet dezelfde variëteit, teveel doorns, zeker in het begin minder fruit etc. Daarom dat men stekt of ent.
Enten doet men hier op b.v. Poncirus trifoliata, aurantium of Rough lemon.
Palmpiej:
Leuk dat je citruszaden aanbiedt, maar vermeld je er dan ook bij hoe lang het duurt vooraleer er vruchten aan de planten komen, en welke soortecht zijn?
Vaak is het na jaren wachten voor veel mensen een desillusie dat ze nog geen vrucht gezien hebben. Daarom dat er hier ook zoveel vragen over gezaaide citrus komen.
Onderstammen worden vaak wel gezaaid, maar om nu b.v. nog Poncirus te zaaien is eigenlijk gedoemd te mislukken. Die vruchten en zaden zijn rijp in november. Nu hebben ze vaak hun kiemkracht verloren. Ook andere citruszaden mogen niet te lang blijven liggen om kiemkrachtig te zijn.
Eerlijkheid en duidelijkheid geeft in deze tevreden mensen.
Groetjes, Ben.
woensdag 7 juli 2010 - 20:11
Blue91Eyes

Blue91Eyes

aah oké

enne.. hoe lang kan het ongeveer duren tot de top grijs wordt?
want het is nog steeds dezelfde kleur als op de foto, heb het al 2 keer afgeknipt,
maar nu is een klein stukje van de 'top' nog bruinig..

het heeft al wel 2 'zijtakjes' gekregen!

maar kan er ooit nog een normale top uit groeien?!

woensdag 18 augustus 2010 - 23:32
ben45

Ben45

1 van de zijtakjes zul je dan als hoofdtak moeten gaan gebruiken, of het wordt gewoon een struikje.

Groetjes, Ben.
vrijdag 20 augustus 2010 - 00:39
joopsmit

Joopsmit

Zo te zien op foto is er iets raars aan de pot grond waar hij in staat
Lijkt wel schors en ziet er zeer nat uit . Of meschien wel puur kompost ?
Pot grondbestaat meestal uit turf en die turf geeft uit eindelijk een zuure grond
Beter is het om hem in grond te zetten waar hij in thuis hoord . Kijk eens waar ze van oorsprong groeien en wat voor bodem daar is
Dit kun je dan namaken bij je thuis .
Mijn idee is dus nu wortel rot .
Zaai er nog eens een en zet die dan na een tijd in zanderige grond vermend met klei en wat steentjes om het over tollig water weg te kunnen laten lopen .
dinsdag 24 augustus 2010 - 00:06
Blue91Eyes

Blue91Eyes

ja op de foto is de grond ook te nat, maar het is niet pure kompost of schors gewoon potgrond

het probleem is ook niet meer wortelrot of het niet meer willen groeien, want ik geef het boompje tegenwoordig gemiddeld 1x per week water & nu doet'ie het uitstekend.

het groeit goed, heeft nu 2 zijtakjes erbij die het uitstekend doen. ookal is de top er 2x afgehaald, die ook bruin blijft. maar in het geheel doetie het prima

en zomaar nog een mandarijnenboompje planten gaat niet vanzelf, de pitjes kwamen uit een mandarijn uit de winkel of groenteboer en aangezien dit het enige pitje was die vorig jaar uitkwam.. (van de 11 pitjes)

ook al ga ik dat zeker nog proberen.
dankje
dinsdag 24 augustus 2010 - 13:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon