menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat hiermee

Ga naar meest recente reactie

Artist

Artist

Dag iedereen

Ik ben nog maar net begonnen met het "opstarten" van een eigen moestuintje.
We hadden eigenlijk altijd wel bloemen en plantjes in de tuin staan maar daar werd eerlijk gezegd niet naar omgekeken zoals dat hoorde (kennistekort), hierdoor zagen de meeste bloemetjes en kruiden er niet uit, ik heb me voorgenomen om hier verandering in te brengen en ben nu ook bezig met me te verdiepen in alles wat met tuinieren te maken heeft.

Ik heb een stukje grond vrijgemaakt, alle groffe stukken, restanten van wortels, stenen verwijderd. Maar nu vraag ik me nog enkele zaken af m.b.t. de bodem:

- De bodem zit vol wormen en pissebedden, kan dit kwaad? Welja, wil ik deze grond gebruiken voor groenten neem ik aan dat ik hier iets aan moet doen of niet?
Zo ja, wat doe ik hier best aan?

- Ik heb geen idee wat de kwaliteit is van de grond die er nu ligt, kan ik hier best compost/voeding/nieuwe potgrond aan toevoegen? Zo ja, hoe werkt dit precies?
Ik lees allerhande dingen over meststof, compost, kalium, fosfor, nog wat stikstof, beenderenmeel enzovoort. Ik heb momenteel een grote zak "compost" universele potgrond van 40l die ik gebruik voor mijn planten en kruiden, hierin zitten witte steentjes, ik vermoed dat dit voeding is, en die voeding is dan die kalium, fosfor en stikstof of? Ik snap er nog niet zoveel van, kan ik dit op de huidige grond toevoegen?

- Tot slot; ik heb absoluut nog geen idee wat ik op deze grond ga planten.
Iemand leuke en realistische ideetjes? Het is niet zo'n groot stuk maar zou graag alle ruimte op een goede manier benutten met zaken die we (ik) veel gebruik(en).
(Ik gebruik praktisch alles)

ALLE TIPS ZIJN WELKOM!

Groetjes
zaterdag 25 mei 2013 - 18:01
Artist

Artist

Foto is weg blijkbaar, jammer.
zaterdag 25 mei 2013 - 18:01
erice

Erice

Als je wormen in de aarde ziet is dat al een heel goed teken....
De grond verbeter je met (verteerde) paardenmest bv en dan tuinaarde erover...
Potgrond is zonde om dat in je tuin te gooien, dat is echt inderdaad om stekkies en plantjes op te potten.
Je kunt je grond ook altijd even laten analyseren.... dan weet je zeker waar de grond behoefte aan heeft maar dat ligt eraan wat je met de grond wil gaan doen.... bloemen heeft een ander soort bodem nodig dan groenten....bv...
zaterdag 25 mei 2013 - 19:24
erice

Erice

Ik lees dat je een groententuin wilt gaan aanleggen....
Dus inderdaad eerst schoonmaken: alle onkruid eruit, dan bemesten en dan planten.... Het eerste jaar kun je misschien het beste wat makkelijke planten nemen zoals sla, radijs, en verder even kijken waar je groentenplantjes kunt kopen... Om te zaaien ben je al voor veel dingen te laat.
Het eerste jaar aardappeltjes zetten is ook altijd goed, dat maakt de grond lekker los maar daar ben je ook al te laat voor....
Wortels zet je op niet bemeste grond.....
zaterdag 25 mei 2013 - 19:27
Artist

Artist

Bedankt!

Dus momenteel, ik ben slaplantjes aan het opkweken (alsook tomatenplantjes), met deze zou ik op de moment graag verder willen gaan.

De slaplantjes zou ik eventueel kunnen planten in volle grond binnen enkele weken klopt? Vereisen zij een specifieke bemesting? Ik ga ze dan in een tunnel plaatsen.
Het probleem is momenteel, na het verwijderen van al die rotzooi die er lag is er serieus pak tuinaarde weg en moet ik dit dus aanvullen. Vul ik dan gewoon aan met tuinaarde en voeg ik er nadien wat verteerde paardenmest bij? Zo ja welke verhouding? Ik wou eerst graag een bodemanalyse laten doen maar heb jij enig idee waar ik dat kan?

De radijsjes heb ik al (in pot)

Edit: dus eerst verteerde paardenmest en dan tuinaarde (las het wat laat), verhouding? Stuk grond is 70cm op 2.50m
zondag 26 mei 2013 - 00:05
erice

Erice

ik zou ophogen met tuinaarde en dan lichtjes 10 cm paardenmest er doorheen werken... niet spitten....Ook als je compost hebt die er doorheen leggen.

Als je het goed schoon houd elk jaar hoef je nooit te spitten, is veel beter om de bovenste laag, de teellaag intact te houden.... elk najaar mest erop, afdekken met waterdoorlatend plastiek en dan in het voorjaar is het verteerd... wat compost erop en planten maar... werkt prima.
Succes ermee.....Ga je de tomaten in potten zetten of in de volle grond?
zondag 26 mei 2013 - 11:24
Artist

Artist

Super. Verteerde paardenmest vind ik in een tuincentra of gewoon in een man
zondag 26 mei 2013 - 16:51
erice

Erice

ik heb tomaten altijd in de volle grond gehad maar sinds een 4tal jaren zet ik een 110 tomaten in potten van 12-20 liter. Ik begin met een laag compost dan verteerde paardenmest en vervolgens potgrond, dit herhaal ik twee maal. De tomaat gaat er natuurlijk pas in nadat ie al eerder twee maal is overgepot in steeds grotere potjes....En genoeg water geven en steeds bijmesten met bv gedroogde koemest en mestkorrels en graag heel wat zon natuurlijk.....

Ik vind de beste methode maar iedereen heeft hierover zijn eigen mening natuurlijk.. Als je de potten een stukje uit elkaar kan zetten is dat wel zo handig ivm ziektes. de wind er lekker doorheen laten waaien is heel goed.... de planten moeten zo droog mogelijk blijven en water geven op de aarde.....
zondag 26 mei 2013 - 19:24
erice

Erice

Enne paardenmest haal je bv bij iemand die paarden heeft staan..... kost je nix.... Ik haal het bij iemand die paarden op vlas heeft staan... Dat maakt de mest licht en het ruikt niet... ideaal om mee te werken.....
zondag 26 mei 2013 - 19:26
Fiona

Fiona

Alweer een zonder foto's in het onderwerp "Foto's van uw tuin"
Ik heb zeker mijn dag niet of de rest kijkt niet waar ie post
donderdag 13 juni 2013 - 18:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon