menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp bij aanleg tuin deel 2

Ga naar meest recente reactie

vulk

Vulk

Afgelopen zomer heb ik dit topic gemaakt:
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&page=2&tid=43127

Toen kreeg ik zeer veel, heel fijne, zeer boeiende reacties.
Echter hebben mijn vrouw en ik nu een groter huis gekocht, met een veel grotere tuin.

Momenteel staat daar niet zo heel veel in, en is er veel verwaarloosd. We hebben al een ideetje wat we willen gaan doen, maar tips en ideeën zijn altijd welkom. Ik ben vandaag alvast begonnen met kalk te strooien op het gazon, nu staat er veel mos in.

Wat wij denken te doen: vijver dichtgooien, muurtje rond terras verwijderen, achter de tuingarage een composthoop maken + zone voor kippen, achterin de tuin een strook als moestuin afgeboord met lavendel, de 'bloembakken' met de buxussen etc in gaan er uit.

Verder nemen we twee bomen van ons huidig huis mee. Een Japanse Sierkers, die komt achterin de tuin en een Bolcatalpa. Die komt vooraan naast de oprit.

De foto's...

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]


zaterdag 11 februari 2012 - 20:20
minouke

Minouke

Weet je ook waarom ze daar een muur gebouwd hebben?? wind??
Het beste vind ik is een zomer doorbrengen zonder teveel te veranderen.
Er kan nog veel moois in de grond zitten dat nog boven moet komen en bloeien.
Je leert ook de goede en slechte punten van de tuin kennen, de zon, wind enz.

zaterdag 11 februari 2012 - 20:35
vulk

Vulk

Wind is een mogelijkheid. Geen idee waarom hij er anders zou staan.
Er is wel een BBQ ingebouwd in de muur. Die BBQ zouden we wel laten staan.
zaterdag 11 februari 2012 - 20:37
minouke

Minouke

die zou ik ook behouden.
zaterdag 11 februari 2012 - 20:41
Pieter2

Pieter2

Vijver staat vol met grote lisdodde (vind ik zeer mooi). Ziet er ook interessant uit om vol te planten met water- en oeverplanten zoals gele lis, grote kattenstaart, dotterbloem, wilde bertram, echte koekoeksbloem, valeriaan,... Zo maak je een klein moerasje, interessant voor wilde bijen, vlinder en waterdieren en heb je eens iets wat niet iedereen in zijn tuin heeft. Die variatie in planten en kleur ga je zeker appreciëren.

Die klimop heeft een snoeibeurt nodig, dat kan je al doen als het straks niet meer vriest.

Persoonlijk zou ik de buxus en Euonymus eruit gooien, maar dat is smaak. Als je totaal wilt ingrijpen zou ik ook die houten balken in de grond eruit gooien, want die zijn waarschijnlijk aan het rotten van onder uit.

Ben ook eens met minouke, dat je eerst kan kijken wat voor planten er in het voorjaar uitkomen.

zaterdag 11 februari 2012 - 21:16
vulk

Vulk

Wij hebben een dochter van 5 maand, de vijver moet dus helaas dicht. De vissen zijn al geadopteerd. De klimop zal inderdaad grondig gesnoeid moeten worden.
zaterdag 11 februari 2012 - 21:19
Pieter2

Pieter2

Dat is dan de veiligste oplossing. Ik dacht dat het een verlanding was van een vijver aangezien er lisdodde in staat.

zaterdag 11 februari 2012 - 21:25
minouke

Minouke

Wat er ook gedaan wordt voor een kindveilige vijver is een betonrooster juist onder het wateropp. leggen (5 cm bv.)
Je ziet dat niet liggen en als het kindje er toch invalt ligt ze op dat ijzer.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 12 februari 2012 - 06:57
vulk

Vulk

Daar hebben we ook al aan gedacht. Andere optie is om er een leuke, natuurlijke, houten omheining rond te plaatsen.

Aan de andere kant lijkt een transformatie naar een zandbak ook wel een optie.
zondag 12 februari 2012 - 07:00
sugar

Sugar

Een kind van 1 jaar dat in een plas water kan verdrinken, want heeft niet de reflex om zijn hoofd uit het water te halen. Dat betonijzer is dus geen oplossing.
Als je echt een vijver wil hebben, moet je er gewoon een sensor op plaatsen. Zelf zou ik nooit een vijver in mijn tuin zetten met kinderen < 7-8 jaar.

Wat betreft de tuin : dat verhoog met die treinbielsen zou ik er onmiddellijk uithalen. En die vreselijk lelijke muur zou ik in ieder geval inkorten tot voorbij dat 'karrewiel'
Verder zou ik een beetje geduld hebben alvorens fel in te grijpen
zondag 12 februari 2012 - 09:00
vulk

Vulk

Die treinbielsen ga ik gebruiken denk ik om een composthoop af te bakenen achter de garage. De muur gaan we inderdaad verlagen tot enkele stenen boven de grond, kwestie van het terras niet te beschadigen.
zondag 12 februari 2012 - 09:05
Plantadvies

Plantadvies

Nieuw huis....even afwachten wat omhoog komt. Is al benoemd, maar is de beste oplossing. Wat is je grondsoort, hoe is de zonligging. Pas dan kun je iets zinnigs zeggen over de tuin.

Plantadvies
maandag 13 februari 2012 - 19:27
vulk

Vulk

Tuin is zuidoostelijk gelegen. Zon komt op achter de garage, draait weg over het terras en eindigt 's avonds aan de voorkant van het huis.

Grondsoort moet ik nog eens uitzoeken.
maandag 13 februari 2012 - 21:02
Plantadvies

Plantadvies

Wacht u aub de opkomst van deze zomer af. En grondsoort is echter belangrijk om de juiste beplanting te bepalen. Plaats u nog eens foto`s, dan proberen wij u zo goed mogelijk te helpen.

Plantadvies
donderdag 16 februari 2012 - 19:04
vulk

Vulk

We kijken ondertussen even de kat uit de boom.
Achterin zouden we wel sowieso een moestuintje maken. Wat aardappelen, wat boontjes, een pompoenplant...

donderdag 16 februari 2012 - 19:54
Plantadvies

Plantadvies

Dat is altijd heerlijk. Vers eten uit eigen tuin.

Plantadvies
vrijdag 17 februari 2012 - 22:33

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon