menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Achterzijde van de tuin steeds onder water

Ga naar meest recente reactie

laurence

Laurence

Hallo,

Onlangs hebben wij een woning gekocht met een tuintje. Het is een oudere woning en aan de andere zijde van de tuin zijn er een jaar vijf geleden nieuwe woningen gebouwd. Onze tuinen grenzen aan elkaar. De nieuwe woningen hun tuin is hoger dan de onze en de buurman zei datter maar één drainage buis gelegd geweest is voor al het vocht op te vangen. Dit is natuurlijk onvoldoende, met als gevolg dat als het een beetje teveel regent al de tuinen aan onze kant onder water staan.
Wat kunnen wij hier aandoen?
Als er niets aantedoen is, welke planten kunnen wij dan planten? Ik droomde van een mooi tuintje
Iemand een idee?

Alvast bedankt!!
Met vriendelijke groeten,
Pottier Laurence
zondag 14 november 2010 - 23:03
Rockey

Rockey

Hoi, is het dan enkel achteraan de tuin of volledig jullie tuin die onder water komt te staan?
Je kan vragen aan de buur of ze hun aannemer hierover niet kunnen aanspreken, als men kan bewijzen dat 1 buis onvoldoende is moeten ze dit in principe vervangen, maar dit zal van zoveel factoren afhangen dat het moeilijk zal worden.

Indien het achteraan de tuin is -> waarom geen vijver daar aanleggen?

Succes
maandag 15 november 2010 - 13:58
Jens

Jens

Hallo ,

Onlangs zijn we op dit probleem gestuit bij een van onze klanten , ook hetzelfde verhaal. Deze kan je verhelpen met bepaalde beplanting (niet wetende hoe ernstig uw wateroverlast is)

Betreffende onze oplossing was dat de laatste ca. 5m altijd onder liep en zo de tuin tot ca. 10m te vochtig maakte voor het gazon. dus hebben we het besluit genomen 5m (x7.4m) aan ruimte op te offeren door een salix (wilg) en Cornus florida border aan te planten . zo de andere 5m relatief droog blijft en je ipv 10m verliest het maar 5m is . ook geeft dit een prachtige kleurenschakering in de zomer en mooie rode takken in de winter . ik moet wel benadrukken dat dit probleem mischien niet zo ernstig was als bij het uwe . een voldoende drainage is altijd aangeraden , maar deze kan u wel als hulpmiddel gebruiken om de kostprijs te drukken.

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen Blondiau

www.blondiaubvba.be
vrijdag 7 januari 2011 - 08:58
garfield

Garfield

Mag ik vragen waar dat water vandaan komt. Als de nieuwe tuinen jouw tuin gebruikt als afvoer voor teveel water, hoef jij dat niet te pikken. Je zou een waterwering kunnen plaatsen, zodat het water daar blijft. Een muurtje of patioblokken kunnen al voldoende zijn. Zo heb ik ook mijn tuin beschermd tegen het hemelwater van de buren. Die hebben alleen maar hoogliggende bestrating. Het water mogen ze zelf houden.
vrijdag 7 januari 2011 - 11:33
buksbunnie

Buksbunnie

ik moet Garfield wel gelijk geven,
een andere optie is om je tuin aan de achterkant heel diep goed los te maken , zodat het water snel kan wegzakken.

als het kan doe je dat met een kraan, anders ben je met de schop nog wel ff druk.

ik woon nu 5 jaar in een nieuwe woning, en ik had precies hetzelfde, alleen heb ik het zien aankomen en met de aanleg van de tuin de grond goed los laten maken met een kraan tot wel 1,5 meter.
zaterdag 8 januari 2011 - 22:37
Jens

Jens

Laurence ,

Zit je nog steeds met je achtertuin onder water ? anders stuur ik je eens de technische fiche door van drainage , heb een zeer voordelig systeem gevonden

Met vriendelijke groeten ,

Team tuinen blondiau

http://www.blondiaubvba.be
woensdag 2 februari 2011 - 20:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon