menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klaver in gras

Ga naar meest recente reactie

wim1970

Wim1970

Hoi

Ik heb grote stukken met klaver in mijn gras...

Is het nu te laat om hiertegen nog te sproeien?
Wat zijn wel nog dingen die ik nu nog kan doen ?

Afmaaien , kalk strooien , ... ??
maandag 1 november 2010 - 22:55
Kater

Kater

De klavers nemen bijna geen sproeistoffen meer op.
't Wordt wachten tot het voorjaar...
dinsdag 2 november 2010 - 11:33
lam

Lam

Nu een bestrijding uitvoeren is zinloos. Er vindt bijna geen groei meer plaats, door de lagen temperatuur van de grond.
Wacht tot de groei goed is ingezet in het voorjaar, bespuit met MCPA bevattend middel.
Is in tuincentra te vinden.
Lam
dinsdag 2 november 2010 - 11:59
jdcoster

Jdcoster

MPCA was mij onbekend en omdat ik een erge bangerik ben voor de gevolgen van het gebruik van chemicaliën voor het milieu keek ik toch maar eens op het internet.
Ik vond meteen dit:


Uit dierproeven is gebleken dat deze stof mogelijk schadelijk is voor de voortplanting of de ontwikkeling bij de mens.
MCPA is ook schadelijk voor algen en vissen, en het gebruik ervan tegen waterplanten in water is in België sedert 2006 verboden.

of:

The International Agency for Research on Cancer identifies MCPA as a possible carcinogen (IARC).
Inhalation of MCPA can cause headache and nausea. Contact with the eyes and skin can cause redness. Symptoms of ingestion include abdominal pain, nausea, vomiting, weakness, and unconsciousness (NIOSH).

Is het niet erg giftig, dan toch op zijn minst, verdacht nietwaar?

Merkwaardig hoe mensen gerust bereid zijn, zelfs hun eigen soort uit te roeien omdat een plekje in hun grasveldje er wat anders uit ziet.

Ik weet natuurlijk niet over welke oppervlakte het hier gaat, maar ikzelf los zoiets op door die plekken om te spitten, te harken en er wat graszaad in te strooien.
donderdag 4 november 2010 - 13:40
hugo

Hugo

In een natuurlijke omgeving of bij een grof type gazon kan je ook besluiten de klavers gewoonweg te behouden. Waarom zelf geen klaverweide aanleggen? Dan moet je alvast´s zomers minder vaker sproeien om je gras groen te houden, je moet geen kunstmest strooien en je brengt een fantastische bijenplant aan en dus ook de bijen die jouw moestuin voor je bevruchten. Het tolereren van klaver is een stuk goedkoper en gezonder dan bestrijden, zelfs al ga je zitten wieden. Een onkruidvrij gazon is een monocultuur die veel onderhoud en middelen nodig heeft. Een gemengde cultuur heeft een gezonder evenwicht....

Het hele idee van een egaal onkruidvij gazon is pas een jaar of 25-30 oud, toen een kunstmestproducent ging samenwerken met een bestrijdingsmiddelen fabrikant. Tot die tijd was klaver een standaard bestanddeel in een graszaadmengsel

groetjes
vrijdag 5 november 2010 - 18:37
lam

Lam

In een weide mengsels is klaver nog steeds een hoofdbestanddee (wit).
Maar niet in een graszaadmengsel (logisch)
Het is waar men voor kiest, maak het niet te idyllisch , de natuur doet altijd anders ander , dan dat we verwachten.
vrijdag 5 november 2010 - 20:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon