menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Na het verticuteren

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Mijn gazon heeft veel mossen en ookde nodige onkruiden. Ik heb kalk gegeven in januari, daarna gemest met een meststof met mosverdelger en vandaag heb ik een 500m2 ( van de 800m2) geverticuteerd. Meer dan 50 kruiwagens vol mos en oud gras kwam mee.
Wat is het beste dat ik met dat gras kan doen?
a. onder cypressen
b. onder laurierbomen
c. tussen de planten ( soort hortensia;s, denk ik,) als een soort mulch
d. op de berg laten liggen
e. ????????
woensdag 9 april 2008 - 22:33
Esem

Esem

E,
Composteren,compost is het zwarte goud van de tuin.
Voor meer kijk even op mijn site.
Gr Eddy,
maandag 14 april 2008 - 22:25
tuinenfre

Tuinenfre

Best F:

naar container / stort.

mos en gazon VEEL TE ZUUR Voor de tuin, ja kan daar niks mee doen.!!!

weg doen
woensdag 23 april 2008 - 19:14
Esem

Esem

Niets wegdoen en alles composteren,ik doe het al 20 jaar zonder een enkel probleem ivm de PH.
Wel het mos en ook het gazonafval goed mengen met andere afvalresten uit de tuin.

Gr Eddy,
woensdag 23 april 2008 - 21:25
tuinenfre

Tuinenfre

Esem,


Met alle respect en zeker niet met de bedoeling u aan te vallen; mijn bedenking !

Jij weet wat je doet, wel ja ook ik,
Ik dacht dat een informatie forum de juistheid en echte degelijkheid van informatie verlening dient te zijn. Maar blijkbaar zijn allerlij partikuliere probaties hier op dit forum meer aanwezig dan serieuze en doeltreffende waarheden.

Jullie doen maar, maar zo is niet de manier van tuinwerk, moeten wij als geregistreerde aannmer daarom 9 jaar studies doen en nu nog steeds maandelijkss bijscholing volgen?

De keuze is aan de klant; de ervaring hebben wij ! en het verschil in resultaat volgt ....


M.Vr.Grt.
woensdag 23 april 2008 - 21:56
fredd

Fredd

ik zou het ook naar het containerpark brengen zeker niet onder of tussen je beplanting want binnen 5jaar ligt het er nog. dat rot niet weg of toch zeer zeer moeilijk
mvg
zondag 27 april 2008 - 12:37
koenh

Koenh

alles hangt af van de grootte van je gazon, heb je veel gazon en weinig borders, dan is het niet gemakkelijk om dat allemaal te composteren, omdat je voor het composteren een goeie verhouding groen afval/snoeiafval moet hebben. Maar als je gazon niet te groot is, dan kun je dat zeker composteren of in dunne laagjes in de borders smijten, dat verteert gemakkelijk.
maandag 28 april 2008 - 10:53
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

hmm ook hier sporen van de regenfiles

Ik ken de pH van mos niet, maar ik weet wel dat wat je ook 'met mate' op de composthoop gooit, en actief composteert (dus niet 'laten rotten' maar met wat regelmatige zorgen "comopost-eert") dat dat dan wel in orde komt met de zuurtegraad. Maar, voor er weer 'ten aanval' wordt geroepen : wat je uit een gemiddeld gazon kamt dat is een aardig volume dus dat wordt lastig om daar meteen mee aan de slag te kunnen (want nog meer 'ander' tuinafval nodig om een gemengde hoop te kunnen opzetten (al is dat kamafval meestal al wel een mooie mix van droog en groen gras)

Afvoeren kan dus maar ik gebruik mijn materiaal om te mulchen in de moestuin, nogmaals (mede door mijn goede zorgen) ken ik geen mos en nog minder de gevaren van zijn zuurtegraad. Het overgrote deel wordt zelfs gereserveerd voor mijn serre waardoor ik gans het seizoen amper onkruid moet wieden en de grond 'vanzelf' 'klammig' blijft. Naar het einde van het seizoen heb ik dan weer wel voldoende materialen om wat overblijft te composteren. Wat niet in de serre gaat komt elders in de moestuin als mulch bv bij de aardappelen waar het een bondgenoot is in mijn 'luie tuinierstijl'. Ik hou graag al mijn tuinafval thuis vanuit eco-overwegingen in de brede zin van het woord; en mijn gemeente steunt mij door groenafval per kilo te laten betalen dus dat is al een jaar of 5 nougabollen.

Als je vreest dat dit afval te zuur zou zijn, gebruik het dan als mulch onder zuurminnende planten (bv Pieris, Rhodedenron,...) ? Alle planten zullen sowieso blij zijn met een mulchlaag, en zij zijn er dan niet rouwig om als dat wat zuurder zou zijn.

Als je ergens een mulchlaag hebt gegooid en die ligt daar over 5 jaar nog dan ben je of wel wat royaal geweest met de dikte van die laag, ofwel is je grond pieredood

Zijn er tuinopleidingen die 9 jaar duren ?
maandag 28 april 2008 - 11:41
Mandy

Mandy

Mulchen bij de aardappels vind ik wel interessant. Wanneer gooi je het gras dan tussen de aardappelen en hoe dik mag de laag zijn?
Ook heb ik veel hydrangea in de tuin, daar zou ik dus ook een mulchlaag onder kunnen leggen?
Waar eventueel nog meer in de moestuin??
maandag 28 april 2008 - 13:08
tuinenfre

Tuinenfre

To the 666bbq,

9 jaren opleiding: ammai zonder probleem.


* 6 Tuin tuinbouwschool te Roeselare
* 3 jaar tuinarchtectuur te melle
* momenteel (weeral) opleiding over recente ziekten en plagen in gazons, coniferen en bestreiding van de paardekastanje mineermot.

Maandelijks zijn er bijscholingen, daar sta ik zeker voor open omdat er meer en meer ziekten zich ontplooien door allerlei factoren, en spreken we nog niet van op welke manier ze te bestreiden.

Ik ben voorstander om problemen op de juiste manieraan te pakken tot het verkrijgen van hoogstaande kwalitatieve tuinen.

VB. buxus die de laatst jaren meer geel en rossig staat dan groen., wel ja ik ken zeer veel collaga's die antwoorden: als ze lelijk staan en dood gaan dan trekken we ze uit en planten nieuwe. Bij mij moet ge dus met zulke larie en apekool niet afkomen. als u auto venster kapot is en hij verliest wat olie koop je toch ook geen ander! zoek de reden en bijsturen waar nodig tot het is opgelost. En nee het zijn meestal geen chemiche middellen.



Nu ik eindig mijn dialoog en ga onder da wol, want straks is er weer een niewe dag tot het verkrijgen van tevreden klanten.
Groeten van iemand die streeft naar betaalbare kwaliteit.

maandag 28 april 2008 - 23:07
the666bbq

The666bbq

Je kan in principe overal mulchen. Het is een cliché maar "in de natuur blijft geen grond onbedekt" . De meeste clichés bevatten wel veel waarheid. Grond is een zaadbank en een voedzame landingsplek voor ronddwarrelende zaden dus 'goede' grond groeit binnen de kortste keren volledig dicht. Een aantal kruiden bereiden de grond zo voor op een beter leven. Wanneer je een nieuwbouw ziet dan zie je goed het verschil tussen de toplaag die apart gelegd wordt en de diepere lagen - die diepe grond blijft soms meer dan een jaar onbegroeid (zo'n grond wil je dus niet zomaar als toplaag gebruiken).
Wat je met het mulchen probeert te doen is dus in zekere zin een begroeiing simuleren met een aantal voordelen : de grond blijft klammig/droogt niet zo snel uit, wordt automatisch losgemaakt door de pieren en blijft los (vallende regendruppels op blote grond kloppen de grond vast), is een habitat voor beestjes, onkruiden worden geremd (geen licht is geen kieming en/of geen groei), ... enfin alles beter dan blote grond. Op sommige plaatsen leg ik eerst nog een onderlaag van compost, krantenpapier of karton, en daarop de mulchlaag (gras, schors, ...). Een deel van het gras kan je daar dus zeker voor gebruiken. Zelfs gewoon maaisel dat over het algemeen wat verser is maar let erop dat dat dan weer niet te nat 'in koeken' gelegd wordt want dat vergaat inderdaad wat moeilijker (de pieren zullen liever een grasspriet onderwerken dan een graskoek)

@fré, dat is een mooi parcours fré en ik ben ervan overtuigd dat je een bekwaam persoon bent; helaas zie ik net als jij heel wat "collega's" die toch wat bedenkelijkere kwaliteit leveren. Gelukkig heeft de natuur een vrij groot recuperatievermogen en komen ze er vaak mee weg. Het parcours dat iemand doorlopen heeft is niet altijd een garantie uiteraard. Ik ken liefhebbers voor wie de gemiddelde professional de duimen moet leggen, en er zullen zeker gediplomeerde gasten zijn die niet weten waarmee ze bezig zijn. Ik ben "gediplomeerd" in een aantal sectoren (kine, informatica,..) en ik heb die tendens in elke sector gezien dus het zal wel een universeel gegeven zijn...

Maar het is niet omdat de gemiddelde aannemer niet op deze manier mulcht dat het niet goed zou zijn, die mannen doen in eigen tuin dingen die ze op een ander niet doen en omgekeerd Want fré, dat ga je me zeker niet tegenspreken : de gemiddelde tuinaannemer spuit wel he (sommigen omdat de klant het vraagt, de meesten omdat het nu éénmaal de makkelijkste weg is, maar de beste ? ik spuit alleen nog gier brandnetel-, rabarber-,.. dat de mensen kunnen zeggen "ziede wel dattem spuit hoe kan dat anders allemaal zo schoon zijn...")
dinsdag 29 april 2008 - 10:18
Mandy

Mandy

Goed, ik ga een gedeelte van mijn border mulchen met kranten en gras daarbovenop. Mijn grond is overal totaal dichtgeslagen. In een gedeelte liggen wel veel bladeren maar veeg je die weg is de grond ontzettend hard, je komt er met een schop niet eens in!!! Wie weet wordt het oppervlak dan wat soepeler en meer open ( moeten er natuurlijk wel wurmen in de grond zitten!!!)
woensdag 30 april 2008 - 00:24
Esem

Tekst aangepast

Esem

Dat grasmaaisel de compost zou verzuren dat is maar pas larie en apenkool.
Gras bestaat namelijk 90% uit water.
Gras kan zeer makkelijk gecomposteert worden wat men ook schrijft.
Op één voorwaarde,
zeer goed mengen met droog materiaal zodat het grasmaaisel de kans niet krijgt om te verslijmen.

Ik weet niet wat ze daar allemaal leren??

Ik composteer al meer dan 25 jaa,r ook het gazonmaaisel ,zonder één enkel probleem.

Ben je niet overtuigt ,tik dan eens "gras compoteren" in ,in google, daar kom je nog meer te weten.

Eddy,
woensdag 30 april 2008 - 19:42
the666bbq

The666bbq

Eddy, eddy, ik denk dat de zon op uw scherm staat te flikkeren want er is je een klein detail ontgaan precies In de oorspronkelijke "opmerking/advies/stelling" stond dat "het materiaal na verticuteren" te zuur zou kunnen zijn als er veel mos inzat. Het is inderdaad geen probleem om gras te composteren als je maar voldoende droog materiaal hebt (verhouding C/N of voor de leken genoeg bruin en groen mengen). Gras composteren gaat prima inderdaad, je hebt je rug nog niet gedraaid of het staat te broeien (laat maar eens versgemaaid gras liggen in de kruiwagen 's).

Tenzij je echt veel mos hebt in je gazon dan zou ik me niet teveel zorgen maken, op het volume gras dat je gaat composteren zal dat beetje mos wel "geneutraliseerd" worden... desnoods hou je de plekken waar veel mos stond apart.
maandag 5 mei 2008 - 09:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon