menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naast mais wonen dodelijk

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke


https://www.topics.nl/dicht-bij-mais-wonen-kan-uw-gezondheid-schaden-a10229975hln/4673d1c6412dfdce96dc1861822759516f2a9dff05cc9680c834d80b631a2bb1/?context=mijn-nieuws/&referrerUserId=56bb49e9-a840-4790-83af-938525043615

wat kom ik nu weer tegen mais staat hier op 10m van huis.er staat niet in waarom je er van zou sterven.maar ze spuiten er wel elk jaar vergif op.ik denk zelfs met onderdrukking van kieming erbij.dit zeg ik nu al zo lang een kleine oprit spuiten mag niet .maar een gans veld vlak naast je huis is geen probleem.ik heb katten en als zij in die grond rollen in dit gif.dan raak je het aan om maar een manier te zeggen hoe je ermee in contact kan komen.ook het sproeien zelf zal misschien een micro nevel verspreiden.een verbod particulier haalt niets uit als ze de boeren nog veel meer dingen spuiten.
vrijdag 20 juli 2018 - 05:28
Roeli

Roeli

Dit jaar aardappels voor de deur. Moet je eens zien hoe vaak die worden gespoten. Je ruikt het zelfs in huis.
Één van onze katten is er aan dood gegaan Heeft , volgens de dierenarts, in een sproeiwolk gelopen.
vrijdag 20 juli 2018 - 07:08
Dunya

Dunya

Ik fiets ook dikwijls door zo'n stinkwolk. Dagen later ruik je het soms nog als je bij zo'n veld voorbij komt. Vraag me soms af hoe ongezond dat inademen is.
vrijdag 20 juli 2018 - 09:12
Boerke

Boerke

Daarom dat ik gestopt ben om op al de prietpraat hierover ( op deze forum) te reageren . Zij mogen en wij niet. Ik heb ooit hier op mijn kop gekregen omdat ik zei dat vanaf er gespoten wordt ( zo wel gewoon als bio) ,het steeds vergif is.
Maar als je er zo over gefaccineerd bent is het maar voor jou. Dan zou je zelfs geen voorverpakte etenswaren mogen eten. Ik heb in een voedingsbedrijf gewerkt en ik weet nu wat ze erbij voegen om goed te bewaren. Ik verschoot me toen rot. Iedere dag kwam er een grote tankwagen leveren. Wij noemden dat onze kunstmatige sneeuw.
Sorry , dit hoort hier misschien niet bij maar ik mag...............Amen.
vrijdag 20 juli 2018 - 11:15
Japanse tuin project

Tekst aangepast

Japanse tuin project

@Pplakke. Van jouw oprit dienen er geen monden gevoed te worden. Van velden wel. Dus het spanningsveld opzoeken van particulier vs producent houdt geen steek in mijn ogen.

Dit artikel hoort wat mij betreft thuis in het creëren van een perceptie over land- en tuinbouw met een goede clickbait titel. Komkommertijd weet je wel? In het artikel dat op meerdere media werd aangeboden wordt ook heel duidelijk gezegd dat men nog geen specifieke oorzaak heeft kunnen vastleggen. Gaan we auto's dan maar verbieden, want daar is wél een heel duidelijke link met de concentratie aan fijn stof???

De huidige land- en tuinbouwers die iedere dag in weer en wind voor jouw voedsel zorgen hebben al ontzettend veel inspanningen geleverd om de impact op mens en milieu te minimaliseren. En dat werk zal verder blijven gaan!

Een heel mooi voorbeeld dat ieder jaar terugkomt is het verstuiven van kaolien klei in boomgaarden om ei-afleg door perenbladvlo te verhinderen. Resultaat is een witte boom met een perfect onschuldig middel in het kader van Integrated Pest Management. Toch wordt er ieder jaar weer over geklaagd omdat de mensen een witte wolk zien en 'ze zijn weer aan het spuiten hoor'. Zulk een houding doet een gigantische afbreuk aan de inspanningen van land- en tuinbouwers! Een beetje meer respect voor mensen die met een zeer onzeker inkomen toch de moed hebben om zich hiervoor in te zetten is op zijn plaats.

Persoonlijk ben ik voorstander van een situatie waarbij gangbare en biologische teelten zoveel als mogelijk van mekaar proberen te leren om uit te komen bij een duurzame, maar ook economisch rendabele land- en tuinbouw. Fanatisme voor deze of gene is in veel aspecten van het leven vaak een broeihaard van onverdraagzaamheid en de wereld is al lelijk genoeg. Laat ons dan op zijn minst begrip voor mekaar proberen op te brengen. Dit artikel draagt daar alleszins in geen enkel aspect toe bij!
vrijdag 20 juli 2018 - 11:56
Boerke

Boerke

J.T.P. , 'k Zou het niet beter kunnen verwoorden. Wij zitten dan toch al op één lijn.
vrijdag 20 juli 2018 - 12:08
pplakke

Tekst aangepast

Pplakke

ik verzin die artikels niet post ze alleen maar .en de boeren hebben hier weinig mee te maken.zij doen alleen maar wat mag van de wet en doen niets verkeerd.het schoentje wringt bij de beleidsmakers.zij zeggen dat iets op de oprit kankerverwekkend is en op het veld vlak ernaast onschadelijk.nu in dit geval mais word niet met glyfosaat gespoten maar nog met iets anders.

toen de tuin hier aangelegd was lag er hopen boomschors tussen de jonge plantjes.en de tuinman raden toen al glyfosaat aan wat dus 25 jaar gebruikt is .boomschors bio zorgde er voor dat er een pak minder glyfosaat nodig was dan op blote grond.dus inderdaad de combinatie kan het ander versterken.maar zo als het nu is geen bewijs en half verbieden.en dan raadselachtige artikeltjes over verhoogde kans op sterven. maar geen idee waarom net naast een veel bespoten akkerplant.dat vind ik niet kunnen het bestaat al veel te lang er is geen bewijs.dus of wel voor iedereen verbieden of wel gewoon verder doen zo als zo als het nu al 40 jaar gebeurt.deze situatie met dan ook nog eens het geval dat mensen met een licentie wel op prive tuinen mogen spuiten maakt het nog gekker.






vrijdag 20 juli 2018 - 15:16
Roeli

Roeli

Ik heb ook wel eens mais aan de overkant gehad, maar aardappels worden veel vaker bespoten.
vrijdag 20 juli 2018 - 17:22
pplakke

Pplakke

voor de aardappelplaag spuiten ze een laagje koper dit dood de schimmels.als het regent spoelt dit er af vandaar dat het moet herhaald worden.

hier spuiten ze dus alles kapot onder de mais maar er is nog een andere variant blijkbaar.er word proterra maize gezaaid samen met de mais is een soort gras.dit gras word bespoten om trager te groeien( chemisch maaien).men spuit dus net te weinig gif om het gras dood te krijgen en zo blijft het langer klein.als de mais gemaaid is mag het wel groeien om stikstof uitspoeling tegen te gaan.

https://www.barenbrug.nl/proterra-maize
vrijdag 20 juli 2018 - 20:14
pplakke

Pplakke

komen de zelfde punten in terug als in de andere tekst.maar er staat toch wel duidelijk dat sterfte door luchtwegaandoeningen vaker voorkomt specifiek naast mais.waarom weet men niet maar als ik een verroeste en niet verroeste oldtimer zie.dan weet je dat de verroeste zout en water heeft meegemaakt. en die is er slechter aan toe dan die gene die enkel eens in het zomer zonnetje heeft buitengekomen.als er dus ergens pesticiden worden gespoten en er worden nog maar de minste symptomen waargenomen.dan leg ik de link en dit zal altijd zo blijven.


er is trouwens deze periode een groot proces bezig tegen monsanto in america.een klusjesman van een school die terminaal is door lymfeklierkanker.dit proces zou in augustus moeten afgelopen zijn .er is daar licht bewijs dat dit kan en als dit proces word gewonnen.dan zou de glyfosaat wel eens snel weg kunnen zijn.vergeet ook niet dan monsanto zichzelf heeft laten opgaan in bayer.dit terwijl glyfosaat zo goed werkt en dus eeuwig nodig blijft.en dus is een verkoop een rechtstreekse vlucht van mogelijke dingen die gaan uitkomen.

maandag 23 juli 2018 - 15:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon