menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte

Ga naar meest recente reactie

Louisje

Louisje

Welke ziekte is dit? Dit is een akebia,
maar het zit ook op maagdenpalm en hedera..

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 15 juni 2020 - 18:19
Louisje

Louisje

Hier de hedera

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 15 juni 2020 - 18:21
Tuinprins

Tuinprins

De Akebia heeft volgens mij last van spint maar ben niet helemaal zeker. Spint zijn miniscule beestjes die aan de onderkant van het blad zitten. Ze zijn nauwelijks met het blote oog te zien, met een loep kun je ze meestal wel zien. Ze zuigen aan het blad en hierdoor krijg je op de bovenkant van die geelachtige plekken.

Spint gedijt het beste onder warme en droge omstandigheden. In kassen komt het zeer regelmatig voor. Spint is lastig te bestrijden en in de zomermaanden kan het, afhankelijk van het weer, een hardnekkige aantasting worden. Het kan zowel chemisch als biologisch bestreden worden.

Bij maagdenpalm en hedera gaat het om het natuurlijk afsterven van het blad. Ook wintergroene planten houden ieder blaadje niet eeuwig vast en periodiek wordt er blad afgestoten. Als je onder een oude gezonde klimop kijkt dan ligt daar doorgaans een laag afgestoten blad. Het gaat hier dus om een natuurlijk verschijnsel, er is geen sprake van een ziekte.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 juni 2020 - 07:14
Louisje

Louisje

Bedankt tuinprins!

Ik ga kijken hoe ik spint kan behandelen.

Wat betreft de maagdenpalm klopt denk ik wel. Maar de hedera heeft volgens mij wel iets van schimmel. Hier een duidelijkere foto

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 16 juni 2020 - 17:25
Louisje

Louisje

En de achterkant van het blad

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 16 juni 2020 - 17:26
SandraS

SandraS

Het zou mij niks verbazen als het een schimmel is. Ik heb namelijk hetzelfde, bij de Akebia. Deze plant is elk jaar gevoelig voor meeldauw, en roest.
woensdag 17 juni 2020 - 20:08
Louisje

Louisje

Heb 'm al wel eerder tegen schimmels behandeld, maar weet niet hoelang het dan duurt voordat het bijtrekt..
donderdag 18 juni 2020 - 22:50
SandraS

SandraS

Ik heb zelf nooit zo'n mega succes met schimmel bestrijding. Het komt altijd terug. Ik negeer het maar vooral en soms spuit ik. Het is duur spul dus tja.
Hij houdt zich verder goed en bloeit elk jaar dus prima toch?
vrijdag 19 juni 2020 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon