menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Handmaaier

Ga naar meest recente reactie

pplakke

Pplakke

welke is de beste een zware of een lichte.
ik denk er aan om af en toe mijn benzine model te ruilen voor een handmaaier.
de zware
http://www.tuin-tools.nl/freeclip-handmaaier-variolux-38-alu-38cm-p-17609.html
de lichte
http://www.mansier.com/Html/producten/producten/nederlands/online/Item2122.html
zondag 3 juni 2012 - 13:11
Gehenna

Gehenna

FIJN!
De onze is helemaal naar de vaantjes en maakt een verschrikkelijk lawaai.
Ik wil de tweede met de maaihoogte opties en opvangbak van de eerste.

Ik moet die goedkope niet want als ik het gras afrij dan hou ik de duwstang ietwat langs de zijkant vast. De eerste heeft handvaten en ik zou erop vloeken.
Bij de tweede zit de kooi ook weggeborgen en lijkt me veiliger voor kinderen en huisdieren.


maandag 4 juni 2012 - 10:57
pplakke

Pplakke

een bak heb ik niet nodig dus maakt niet uit.
maar ik zie wat je bedoelt die ene is maar maximum 35 cm maaihoogte.
ik zag dat de meeste minimum tot 45 gaan.
zou dat problemen geven gras ligt hier niet zo vlak (mol).
ik vond er nog een kost bij lidl 50 euro.
null http://promoties.live.netmedia.ys.be/promotie-manuele-grasmaaier-1278289
maandag 4 juni 2012 - 17:38
Gehenna

Gehenna

Maaihoogte 43mm.
Da's goed hoor.
Ik dacht efkes dat de eerste maaibeurt 10cm hoog moest zijn (we moeten nog opnieuw gazon aanleggen) Ben ik efkes goed mis! Je gazon moet 10cm hoog zijn en maaien op 4cm...

Dan zou die duurdere handmaaier wel geschikt zijn natuurlijk.
Die van Lidl ziet me er toch maar plastic uit, ze vermelden geen materialen.
Nee ik ga voor die van rond de 100€. De kooi zit mooi beschermd en met een paar poezels die uit het niets voor je voeten springen lijkt me dat veiliger.
maandag 4 juni 2012 - 20:40
Gehenna

Gehenna

Die 5mm hoogteverschil zal het nu ook wel niet maken.
maandag 4 juni 2012 - 20:40
pplakke

Pplakke

ik weet het nog niet zo goed.
op duitse sites word goed gezegd over gardena.
moet nu ook net toeval zijn dat die winkel met die oranje zware .
daarnaast nog gardena aanbied.
maar wat me danweer niet overhaald voor die is dat ik geen test vind.
dus niemand hier heefd deze FREECLIP VARIOLUX ?
maandag 4 juni 2012 - 22:09
pplakke

Pplakke

het is die van lidl geworden en werkt best goed.
vrijdag 8 juni 2012 - 11:44
Ptor

Ptor

Vorig jaar heb ik een Flymo gekocht.
Elektrisch.
Deze werkt als een Hoovercraft.
Op een luchtkussen.
Met de ventilator blaast ie zichzelf omhoog en aan dezelfde schijf zitten ook de messen.
Ongevoelig voor oneffenheden.
Géén wielen.
Ideaal.
Je kunt ze ook met benzinemotoren kopen.
Dan kun je er zelfs hei mee maaien.
Of hoog gras, brandnetels e.d.
dinsdag 21 augustus 2012 - 22:29
teun73

Teun73

heb je al een razorcut van brill gezien .ik rij er al 2jaar mijn gras mee af wel met opvangbak ben er heel tevreden van .wel na elke snijbeurt de machine afkuisen en met wd40 in oliën . vooral de metalen delen .
zaterdag 1 september 2012 - 10:25
dauwtrapper

Dauwtrapper

bij de ankoop van een maaier is o.a. de grootte van je tuin bepalend. kleine tuin: handmaaier grotere tuin: motorisch aangedreven maaier. Hele grote tun: zitmaaier.
Bij handmaaier is het drijfwerk en de maaibreedte bepalend. Hoe minder weerstand in het drijfwerk(lagers en tandwielen ijzer of kunststof) hoe lichter je machientje draait. Des te breder je machine des te zwaarder je moet drukken. Het is maar wat je wil en wat je kan betalen en wat je er voor over hebt. Duurzaam of niet. Bij ons thuis werd een nieuwe machine op het gras gezet en het verschil door de klant laten voelen. Hou daarnaast je technische praat en de klant krijgt wat hij zelf voelbaar heeft gekozen. Licht lopen is beter dan een brede maaier. Aan het eind van de klus ben je"lekker" klaar, of hebt een kop as een boei en bent bekaf.
gr.
dauwtrapper
zaterdag 1 september 2012 - 19:09
furor

Furor

ter info, mijn handmaaier:

[afbeelding verwijderd niet-https]


zaterdag 1 september 2012 - 21:06
dauwtrapper

Dauwtrapper

ja, die had ik nog over het hoofd gezien. Maar afgezien van de veiligheid weet bijna niemand meer hoe je deze scherp moet maken. Bij haren denkt iedereen aan die dunne sliertjes op het hoofd
zaterdag 1 september 2012 - 23:20
furor

Furor

veiligheid is m.i. geen probleem.

Dat de kennis veel mensen ontbreekt, is waar. Verdwenen: totaal niet.

Het internet (en zeker ook youtube!) staat vol info. Er kunnen lessen gevolgd worden bij o.a. Inverde, terratools.be, ..., boeken, ...
En eerlijk gezegd, zo moeilijk is het nu ook weer niet (akkoord, een gazon maaien vergt al enige ervaring )

maandag 3 september 2012 - 08:30
Yannik

Yannik

Met 2 jaar verschil toch mijn ervaring met de FREECLIP handmaaier VARIOLUX 38 H Alu, 38cm.

Zwaar, maar dat wisten we.
Niet super stevig zoals te vinden op het net; de wielen moeten aangespannen worden en de hoogteafstelling is via plastic.
De hoogteafstelling gebeurt door twee houders (stangen) die een rol omklemmen. Die stangen kunnen in en uitgeschoven worden om de hoogte aan te passen.
Op iets ruwer terrein gaan de twee plastic houders in spreidstand en valt de roller er tussenuit.
Enkel en alleen geschikt dus om een mooi en kort peloeske met regelmaat kort te houden, niet voor iemand die af en toe het gras eerst hoog laat worden of voor iets ruwer terrein.
Vooral het spreiden van de plastic hoogteafstelling is erg teleurstelend.
Alles is van metaal behalve twee onderdelen die redelijk cruciaal zijn en op iets ruwer terrein of gras klappen en krachten opvangen, geprogrammeerde houdbaarheid?
zondag 3 augustus 2014 - 13:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon