menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Romneya

Ga naar meest recente reactie

prediker

Prediker

Weet iemand hoe je het beste de Romneya kan vermeerderen?
het lukt mij maar niet en hij is zo mooi!
gr prediker
maandag 6 juli 2009 - 00:50
Lysianthus

Lysianthus

Hallo prediker,

Bij een bezoek aan Martje van ""De tuinen in Demen" zag ik onderstaande bloem
( (zij kan je zeker helpen) die me opviel door haar schoonheid.
Ik meen ze te herkennen.

Groetjes
Lysianthus
maandag 6 juli 2009 - 06:11
ingec

Ingec

Hallo
mijn favoriete tuinschrijver Romke van de Kaa schrijft dat hij ondergrondse uitlopers maakt als hij een paar jaar ergens staat, en dat de plant bij hem woekert en uitlopers maakt die een meter van zijn moederplant verschijnen
misschien dat deze hete droge weken helpen want ze staan liefst zo droog mogelijk. Ik heb er ooit een willen kopen maar en de verkoper zei dat ze het alleen deden op droge zandgrond, en dat het bij mij toch niet zou lukken.
ing
maandag 6 juli 2009 - 09:06
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Lysianthus, wat een beeldschone foto heb je gemaakt van de Romneya!

Romneya maakt inderdaad meterslange uitlopers maar dat zijn geen stekken waar wortels aan zitten. Wanneer je die in een potje doet en als een plant behandelt, zullen de meeste dood gaan. Behandel ze als een onbewortelde stek (door er bv een platic zakje over te doen en regelmatig te bevochtigen).

Hier staat Romneya er prachtig bij op de klei, bepaald niet droog dus Ingec, je kunt het best proberen.
maandag 6 juli 2009 - 09:14
lentemode

Lentemode

Ja, Lysianthus, met zo'n foto kan je toch in de prijzen vallen van fotowedstrijden, niet ?

Schitterend !
Voorblad glossy tuintijdschrift !!!!!!!!

Waaaauuuuuuuuuw !

Mia
maandag 6 juli 2009 - 12:03
Lysianthus

Lysianthus

Jullie kennen mij teveel eer toe deze foto is niet van mij.
Ik ben het nog eens gaan nazien, doordat hij op naam stond, heb ik hem te vlug geplaatst, zonder kijken, achteraf was ik ook al verwonderd dat IK die foto gemaakt had maar ik heb er verder niet bij stilgestaan tot bij jullie lof dus, ik ga hem verwijderen en één van mezelf plaatsen voilà 't is al gebeurd sie, deze is niet te vergelijken met de voorgaande maar voor een amateur is het niet slecht hé
[afbeelding verwijderd niet-https]

Groetjes en fijne avond
Lysianthus
maandag 6 juli 2009 - 13:03
hanninkj

Hanninkj

De Romneya is erg moeilijk te vermeerderen zoals de anderen al schreven. Ik heb de beste resultaten door een plant in de pot te zetten en dan de uitlopers met wortels in het voorjaar er af te halen. Dit gaat goed omdat de plant de neiging heeft uitlopers te maken en wordt dan geremd.
Hier een eigen foto.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 6 juli 2009 - 17:06
annis

Annis

Ja. hij is echt prachtig. Ik heb geprobeerd om hem te zaaien. Maar is helaas op niets uitgelopen. Kiemduur zou pas na een halfjaar zijn. Ik heb de zaden in oktober gezaaid en er is nog niets te zien. De zaden moesten buiten blijven en de weerinvloeden ondergaan. Ben helaas bang dat de vogels hier ook aan hebben meegedaan om een graantje mee te pikken.
Ik denk dat ik maar eens Bij Roger Bastin langs moet gaan deze heeft hem in zijn assortiement.

@nnis
maandag 6 juli 2009 - 20:30
prediker

Prediker

Geweldig wat een reacties op mijn vraag .
Ik hebhem nu 5 jaar .elk jaar uitlopers en grote!!
ik plante die dan in een pot ,maar alles ging dood ,
ik heb ze er nu aan laten zitten want iemand vertelde me dat je ze na de bloei op moet potten ,dat ga ik nu proberen .
Maar omdat erzoveel deskundige mensen in t forum zitten dacht ik ,k vraag het toch nog even ,
Als het me lukt doe ik bericht ,trouwens als het weer mislukt ook!!!
ook nog een foto
Ik heb het geluk dat ik hem direct op een goeie plaats heb gezet ,daarom bloeit hij elk jaar geweldig,
dank voor al het meeleven!!!
maandag 6 juli 2009 - 22:07
prediker

Prediker

De foto lukte deze keer niet! volgende keer beter!
groeten Prediker
maandag 6 juli 2009 - 22:10
jdcoster

Jdcoster

Ik heb er momenteel ook eentje in bloei. Het is het derde jaar dat ik hem heb, maar het eerste jaar dat hij bloeit. Hij maakte enorm veel stengels en blad maar vertikte het van te bloeien. Van frustratie had ik hem gerooid en op de kompost gegooid. Er bleven echter wat stengels zitten per (on)geluk en die bloeien nu.
Het moet volgens mij wel mogelijk zijn om de plant in het voorjaar te delen want hetgeen ik verwijderd heb had toch wel wat wortels hoor.
hij staat bij mij mooi beschut aan de zuidkant tegen een serre en in zeer doorlatende droge zandgrond.
Dat stukje wordt ieder jaar voorzien van een dikke laag kompost en kippenmest want daar wortelen mijn druiven onder. Misschien lag het aan de te voedzame grond dat de plant te veel blad maakte en geen bloemen.
Nu staat hij natuurlijk weer in mijn gratie en mag hij blijven.
dinsdag 7 juli 2009 - 00:39
Lysianthus

Lysianthus

@ Joël,

Gelukkig zijn er wat wortels blijven zitten
Fijne dag
Lysianthus


@ prediker,

Ik heb nog een beetje info voor je gevonden op het net, misschien kan je er iets mee.

http://www.deboomkwekerij.nl/pdf/d11c4cf98519071f31a6cb8d8fb75b30.pdf
dinsdag 7 juli 2009 - 07:56
prediker

Prediker

Bedankt zeg!!
ik had dit niet gezien
heb het artikel uitgeprint en ga het nu in Febr proberen
heb stekken in een kistje gezet na de zomer ,wordt ook niks ,verrot en verdroogd ,heel vremd
ga het nu op deze manier proberen
bedankt nogmaals groeten Prediker
zaterdag 20 november 2010 - 16:49
Le Trésor d'Isidore

Tekst aangepast

Le Trésor d'Isidore

Vierde jaar in mijn tuin. Ik heb zandgrond. Na twee jaar prachtige bloemen. Heb met rijnzand een hoop gemaakt waarop de plant werd geplaatst. Resultaat is verbluffend.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zaterdag 30 januari 2016 - 22:09
annis

Annis

Ziet er prachtig uit hier bloeide hij voor het tweede jaar staat hier nu drie jaar.
maandag 1 februari 2016 - 09:25
prediker

Prediker

van t jaar 2 bloemen en heel grote plant ,vreemd
dinsdag 31 juli 2018 - 23:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon