menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken op hortensia

Ga naar meest recente reactie

Zeus

Zeus

Ik heb net een aantal huisjesslakken van mijn hortensia gehaald, nu zag ik geen vraat ofzo dus vraag ik mij af wat die eten. Ik dacht een zwartgerande tuinslak.
Ik heb geen zin om beestjes te doden (mijn kippen doen da) die geen kwaad kunnen
zondag 31 maart 2024 - 10:11
leerling

Leerling

Fijn dat "slakken" niet zomaar gedood geworden.
De Rode Lijst van Vlaanderen telt 120 soorten landslakken, waarvan er maar 33 de status van "niet bedreigd" hebben: https://www.vlaanderen.be/inbo/rode-lijsten/

Als het inderdaad om de zwartgerande tuinslak (Cepaea nemoralis) gaat, dan hebben je hortensia's weinig te vrezen, als er genoeg ander voedsel te vinden is. Dat zijn vnl. opruimers van dood materiaal: https://www.researchgate.net/profile/Robert-Cameron-6/publication/271692759_Natural_Diet_of_the_Landsnail_Cepaea_Nemoralis/links/54d4b0f70cf25013d029bcbc/Natural-Diet-of-the-Landsnail-Cepaea-Nemoralis.pdf
zondag 31 maart 2024 - 13:43
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Wacht maar eens tot de hortensia's malse nieuwe groei hebben ...

Ik heb echt genoeg van slakken en veel andere tuiniers ook. Heb de afgelopen weken heel wat verhalen gehoord en gelezen waarbij de slakken de bloei van sneeuwklokjes, krokussen en andere bolgewassen verpest hebben. En met 'verpest' bedoel ik niet dat ze wat van de bloemen geknabbeld hebben maar de bloemen volledig kaal hebben gevreten.

Gegroet, de tuinprins
zondag 31 maart 2024 - 14:13
Zeus

Zeus

Ze zitten op de malse nieuwe blaadjes tuinprins. Het is daarom dat ik t vraag, als ze blaadjes eten ben ik ook niet zo lief ...
Ik ga het gewoon ff afwachten, het is niet de plaats waar andere gevoelige planten staan.
Ik heb weinig last van slakken wel spreeuwen, egels en andere
Dankjewel voor de lijstjes leerling
zondag 31 maart 2024 - 16:10
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Eens met @Leerling. Van de zwartgerande tuinslak heb ik heel weinig last. Ook niet in de Hortensia's. De Segrijnslak (Cornu aspersum) geeft de huisjesslakken een slechte naam Dat is een lastpak al valt dat in de hortensia's mee.
maandag 1 april 2024 - 13:57
PeterC

PeterC

Ik heb weinig last van slakken wel spreeuwen, egels en andere

Welke last heb je dan van spreeuwen, egels en andere?
maandag 1 april 2024 - 18:06
Zeus

Zeus

Dat zijn slakken eters mss daarom minder last van slakken. Heb absoluut geen last van spreeuwen of egels, ... mss verkeerd uitgelegd sorry
maandag 1 april 2024 - 19:13
Klaaspanje

Klaaspanje

Wat is nu de tip wat te doen als je wél last van naaktslakken in je hortensia hebt.
Mijn hortensia groeit tegen een schutting aan dus staat niet vrij.

Overigens kwam ik juist op dit forum terecht omdat ik wilde weten hoe slakken te weren, of op z’n minst te vinden, in een hortensia. Daar wordt verder niet op in gegaan.
Het gaat duidelijk niet om een zwartgerande tuinslak in mijn geval..

Vriendelijk dank alvast

Allemaal Beestjes

maandag 27 mei 2024 - 15:31
Klaaspanje

Klaaspanje

@leerling Zeer interessant! Dank daarvoor????????
Ik lees alleen geen concreet antwoord op mijn vragen.
maandag 27 mei 2024 - 18:08
Klaaspanje

Klaaspanje

Geen idee wat al die vraagtekens daar doen
maandag 27 mei 2024 - 18:10
leerling

Leerling

Er is geen magisch antwoord.

Het enige wat je - ecologisch verantwoord en zonder je tuin en/of jezelf te vergiftigen - is ervoor zorgen dat die natuurlijke vijanden zich goed voelen in je tuin.

Bij een plaag als deze, veroorzaakt door weersomstandigheden die het rechtstreekse gevolg zijn van de klimaatverandering, kan je lijdzaam toezien, omdat je tuin te weinig te bieden heeft voor die natuurlijke vijanden, of zelf mee op slakkenjacht gaan.

(En voor Belgen die nog twijfelen: als je milieu en klimaat belangrijk vindt, kijk dan even na wat de partijen waartussen je twijfelt daarover vinden. En nee, dit is geen stemadvies.)
dinsdag 28 mei 2024 - 00:31
PeterC

PeterC

Ik ben geen slakkenkenner, maar wat ik ervaar is dat naaktslakken zich tegoed doen aan vers plantenmateriaal met voorkeur voor bepaalde planten zoals vb Hosta's, maar dat huisjesslakken zich vooral voeden met dood plantenmateriaal.

Zo vind ik al jaren aangevreten brieven en kranten in de brievenbus, en dat zijn altijd huisjesslakken, ik heb nog nooit een naaktslak in onze brievenbus gevonden, terwijl plantenvreet altijd naaktslakken blijken te zijn.

En het ene jaar is het andere jaar niet. Dit voorjaar blijkt heel gunstig voor slakken. Vorige jaren waren dat dan weer helemaal niet.
dinsdag 28 mei 2024 - 22:56
Zeus

Zeus

De huisjesslakken zitten btw nog altijd op de hortensia maar eten er niet van, wat ze doen, geen idee .... Ik heb in dat deel van de tuin geen naaktslakken
woensdag 29 mei 2024 - 07:21
Klaaspanje

Klaaspanje

Dank voor de reacties so far.
ik "help" de natuur inderdaad een handje door meerdere malen per dag op jacht te gaan en vooral door te accepteren dat het is wat het is...het is de natuur
woensdag 29 mei 2024 - 09:54
PeterC

PeterC

Ik denk dat er tegen naaktslakken heel weinig of bijna niets te doen is. Alle huis en keukenmiddeltjes werken al met zekerheid niet.
Ze zijn traag maar geraken overal over en door en zijn geduldig.
In jouw geval maakt het feit dat de plant tegen de schutting staat het nog moeilijker, want via die schutting kunnen ze de plant ook bereiken.
Je kan ze vangen zoals je dat doet maar als ze met velen zijn zullen er toch altijd nog doorkomen, denk ik.
woensdag 29 mei 2024 - 18:35
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Er komt droger weer aan schijnt het. Dan worden ze in ieder geval rustiger. Gisterochtend had het 's nachts niet geregend en was de luchtvochtigheid laag. Ik merkte het meteen aan het aantal slakken, dat ik op mijn ronde tegenkwam.
Vandaag zag ik een Rode wegslak/Spaanse wegslak, die een Segrijnslak opat. Bij deze soort had ik dat nog niet gezien. Maar als we een restje vlees op het grasveld leggen voor de vogels, komen ze er ook op af. Dus ook weer niet zo bijzonder. Weet niet of de Segrijnslak nog leefde en is aangevallen. Ik had daar geen geen Escargo gestrooid. De schelp was niet beschadigd.
Heb hem bij Waarneming ingevoerd. https://waarneming.nl/observation/312093699/
woensdag 29 mei 2024 - 18:58
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Knap gezien, Thijs!
En - zoals altijd - mooie foto's!

Zou wel mooi zijn als dit een constante wordt: de ene exoot die de andere het hoekje om helpt.
woensdag 29 mei 2024 - 21:20
leerling

Leerling

@Zeus
De huisjesslakken zitten btw nog altijd op de hortensia maar eten er niet van, wat ze doen, geen idee ....

Ik merk dat hier ook: slakken op planten en toch geen vraatschade.

Ik hoorde op de radio dat slakken dol zijn op algen. Misschien zitten er algen op de bladeren? Of zet de regen er ook mineralen die de slakken graag eten op af?
woensdag 29 mei 2024 - 21:26
deHaan

DeHaan

Ik heb wat gevonden tegen slakken.
Ik ga het in de tuin gebruiken.
We zullen zien.

Diatomeeënaarde is ook zeer effectief tegen slakken en naaktslakken. Je kunt het poeder zeer eenvoudig aanbrengen met een diatomeeën strooier. Heb je last van slakken strooi dit poeder dan op plaatsen waar de slakken zitten en zich bewegen. Strooi het poeder op de grond tussen groenten en andere gewassen.21 jun 2021
woensdag 5 juni 2024 - 14:09
PeterC

PeterC

Diatomeeënaarde.
Als ik dat opzoek is dat een sediment dat bestaat uit skeletjes van diatomeeën. Kiezelwieren, algen.
Volgens mij heeft geen enkele slak daar een probleem mee.
woensdag 5 juni 2024 - 22:28
deHaan

DeHaan

Het werkt erg goed tegen bloedluis en veerluis bij kippen.
Dus ik probeer het
woensdag 5 juni 2024 - 23:00
PeterC

PeterC

Is dat op basis van eigen ervaringen?
Maar dan nog: bloedluis en veerluis bij kippen, dat is iets heel anders dan slakken.
donderdag 6 juni 2024 - 22:31
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Zelfde waarschuwing als voor lavameel: het is heel fijn, waardoor je het gemakkelijk inademt. Het is heel scherp, waardoor het je huid, je ogen en je longen kan beschadigen.
Daardoor helpt het inderdaad tegen o.a. mijt en luis. En daardoor is het ook niet-selectief (m.a.w. ook schadelijk voor bv. insecten en bodemdiertjes die je liever niet het hoekje om wil helpen).

Omdat het zo fijn is, spoelt het gemakkelijk de grond in wanneer het regent.
Lastig als je een slakkenplaag wil bestrijden die we danken aan de hoge hoeveelheid neerslag.

Als je de gebruiksaanwijzingen leest, vind je waarschuwingen dat je best een mondmasker/neus-mondkapje gebruikt. Sommige fabrikanten raden ook een veiligheidsbril, handschoenen en een overall aan.

https://kippenclub.com/portfolio/diatomeeenaarde-voor-kippen-wel-of-geen-goed-idee/ vraagt zich terecht af of je het wel wil gebruiken. Ze verwijzen naar studies die aantonen dat diatomeeënaarde bij mensen kanker en chronische longziektes kan veroorzaken. (Referenties onderaan dat artikel.)

Ik denk niet dat ik het in mijn tuin wil strooien.
vrijdag 7 juni 2024 - 12:28
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

We zijn een week weggeweest naar een stacaravan op een camping in het Loiredal in Frankrijk.
Alle potten op tafels hebben genoeg regenwater gekregen. Uitgezaaid moederkruid en een uitgebloeide tuinanjer zijn volledig opgegeten door de slakken. Maar verder viel het mee.
Wat me opviel was, dat ik in Frankrijk slechts 2 segrijnslakken heb gezien en geen enkele naaktslak. Terwijl er bij de caravan struiken en gras was waar ik doorheen gelopen ben om insekten te fotgraferen. Ook bij de kasteeltuinen niets gezien. Zelfs niet bij de groente. We hebben mooi weer gehad, maar ook wat regen. Dus dat kan het niet zijn. Geen idee hoe dat komt.
Verslagje van de vakantie staat op het onderste deel van http://www.tuin-thijs.com/vakantie-frankrijk-normandie.htm
vrijdag 14 juni 2024 - 23:20
Zeus

Zeus

Ik vraag me af of er een verschil is met bv kale grond en mulch, het verschil in bv de soort van bedekking voor de paadjes enzo. Afleiding voor de slakken zogezegd
zaterdag 15 juni 2024 - 09:37
leerling

Leerling

Slakken vinden meer donkere en vochtige schuilplaatsen onder mulch. Ze schuilen ook wel onder aarde, maar bij droog weer is dat niet ideaal.
Slakken zijn ook zichtbaarder voor vijanden als ze over naakte grond moeten kruipen.

In onze vorige tuin kwam de gazon tot tegen de moestuin. Nadat ik zowat een halve meter gras verwijderd had, hadden we duidelijk minder slakken.
Wat geen bewijs is dat dat het rechtstreekse gevolg is van die blote aarde. Misschien waren er ondertussen meer natuurlijke vijanden opgedoken, was het weer ongunstiger voor slakken, werd de gazon intenser gebruikt ...
zaterdag 15 juni 2024 - 11:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon