menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Privacy bomen

Ga naar meest recente reactie

Kimmie1986

Kimmie1986

Beste groenkenners!
Onze buren hebben een enorm dakkapel geplaatst waardoor wij geen enkele privacy meer hebben in onze tuin. Wij willen dus (netjes volgens de regels op voldoende afstand van de erfgrens) een aantal bomen gaan plaatsen van een meter of 5 hoog (totale hoogte). De eisen zijn niet bladverliezend (groenblijvend), we willen immers geen overlast veroorzaken met vallende bladeren in hun tuin, zo min mogelijk (snoei)onderhoud en vriendelijk geprijsd. Een plaatselijke hovenier heeft een offerte voor een paar steeneiken opgemaakt maar die kosten €1600 per stuk ex plaatsingkosten. Voor een boom of 4 wordt dat wel erg prijzig.

Weet er nog iemand een mooi alternatief? Hoe het eruit komt te zien is ondergeschikt. We willen gewoon graag privacy tegen een goede prijs.

Mijn dank is eindeloos!
maandag 1 april 2024 - 18:17
PeterC

PeterC

Een steeneik is een mooie boom, maar niet goedkoop.
Aan het andere uiterste heb je de Leylandii Cypres. Een conifeer.
Groeit als kool, een kleine meter per jaar, en wordt dik 15m hoog.
Je zou daar een 5m hoge en compleet dichte haag mee kunnen maken. Dat vraagt wel 1 snoeibeurt per jaar.
maandag 1 april 2024 - 18:35
Kimmie1986

Kimmie1986

Dank voor je reactie. Zijn die al te planten met 4 tot 5 meter of moet je wel echt een paar jaar wachten? We willen een quick fix. Zijn er nog andere alternatieven waar we eens naar kunnen kijken?
maandag 1 april 2024 - 19:43
PeterC

PeterC

Die Leylandii kan je kopen tot een hoogte van een goede 2m. Het vraagt dan wel een paar jaar voor ze een meter of 4 - 5 zullen zijn.
maandag 1 april 2024 - 21:41
Patrikc

Patrikc

In de catalogus van de grootste boomkwekerij van België staan ze tot 5 meter.
maandag 1 april 2024 - 21:58
Kimmie1986

Kimmie1986

Als ze niet hoger dan 2 of 3 meter te koop zijn is het helaas geen optie. We hebben echt nu direct die hoogte nodig.
Toch bedankt voor het meedenken! Als er nog andere opties zijn hoor ik het heel graag.
maandag 1 april 2024 - 22:37
Patrikc

Patrikc

Ze zijn te koop tot 5 meter.
maandag 1 april 2024 - 23:06
Tuinprins

Tuinprins

Even een misverstand uit de wereld helpen: ook wintergroene bomen laten periodiek wat blad vallen, het ene jaar meer dan het andere. Deze zgn. bladrui vindt veelal plaats in de tweede helft van de lente.

Quercus ilex vormt niet snel een dichte kroon. Die Leyland Cipres wordt een gigantische boom. Ik geloof dat het grootste exemplaar in het Verenigd Koninkrijk meer als 35 meter hoog is.

Voor bomen uit de volle grond loopt het seizoen op zijn eind. Volgende ronde begint in november.

In NL wordt een dakkapel veelal bij slaapkamers geplaatst. De bewoners zijn alleen in de slaapkamer als ze gaan slapen, misschien om nog wat andere dingen te doen ... Dat is dus maar een zeer beperkt deel van de tijd.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 2 april 2024 - 06:46
Carib

Carib

Het is moeilijk in te schatten waar het probleem zit zonder de situatie te kennen. Wil je bijvoorbeeld alleen zonder inkijk op je terras zitten, dan kun je wellicht ook tactisch 1 boom plaatsen midden in je tuin, zodat die net het zicht op het terras blokkeert. Een schaduwdoek ophangen is wellicht nog een optie of een lamellenscherm.
dinsdag 2 april 2024 - 16:14
PeterC

PeterC

In de catalogus van de grootste boomkwekerij van België staan ze tot 5 meter.

Dat zal Arbor zijn in Booischot?
Daar hebben ze inderdaad fenomenaal materiaal.
Ik rij er elke dag voorbij.
Maar ongetwijfeld niet goedkoop.
Hier in de streek leggen ze bij nieuwe, dikke villa's de tuin aan met bomen en struiken zodat die eruitziet alsof die er al 30 jaar ligt.

Maar voor de meer bescheiden beurs is geduld een goede zaak.

Je plant planten van een 40€ en een goede 2m hoog en in de tussentijd tot ze hoog genoeg zijn kan je met schermen en dergelijke je inkijk afschermen.
dinsdag 2 april 2024 - 22:51
Patrikc

Patrikc

Maar ongetwijfeld niet goedkoop.


Gezien de snelle groei valt die prijs heel goed mee vergeleken met andere soorten in grote maat.

Ondertussen heb ik eens gecheckt in een recentere catalogus: verkrijgbaar tot 11m !!!

bvb 5m: 300€ (catalogus 2018), in grote container dus die kan je nu nog planten.
donderdag 4 april 2024 - 10:22
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Quercus ilex is echt een modeboom. Dat betekent dat de vraag erg groot is wat de prijzen omhoog jaagt. Er zijn nog andere groenblijvende soorten als Quercus x turnerii of Quercus x crenata (vroeger Quercus x hispanica). Die soorten zouden best wel eens goedkoper kunnen zijn. En bij de kleinere soorten zijn Quercus myrsinifolia, Quercus glauca en Quercus phillyreoides interessant. Maar misschien lastig te vinden.

Kijk ook eens wat in de prijs van de tuinaannemer inbegrepen is. Levering, aanplanten, hergroeigarantie,.... Vraag desnoods ook elders prijs.

Hoe dan ook is het voorjaar niet geschikt om groenblijvende eiken te planten. Het najaar is wat dat betreft veel beter, zeker wanneer je grotere maten wil aanplanten.
donderdag 4 april 2024 - 12:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).