menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bladhoudende, kindvriendelijke haag

Ga naar meest recente reactie

MonD

MonD

Goeieavond,

Wij zijn op zoek naar een haag voor onze tuin die aan het volgende voldoet:
- Kindvriendelijk (dus geen giftige bessen en dergelijke)
- Onderhoudsvriendelijk (liefst maar één keer per jaar snoeien)
- Moderne stijl
- Liefst bladhoudend
- Groeit niet te traag (hoeft niet super snel te groeien, maar we wachten liefst geen jaren )

We dachten aan de Eleagnus Ebbingei Compacta (Olijfwilg), maar hoorden dat die redelijk wild kan worden en zeker twee keer per jaar gesnoeid moet worden, dus daarmee twijfelen we wat. Een andere optie die de tuinaannemer gaf is de Laurus Nobilis ("echte" laurier), maar we vinden dit zelf niet vaak terug als haag.

Hebben jullie ervaringen met de olijfwilg en laurier? Zijn er nog andere mogelijkheden waar jullie aan denken?

Alvast bedankt!
vrijdag 24 november 2023 - 21:45
LT

LT

Hederahaag. Plaats eerst een afrastering met zwaar verzinkt gaas. Dit heb ik al vele jaren tot wederzijds (buren) tevredenheid.
vrijdag 24 november 2023 - 23:04
Tuinprins

Tuinprins

Laurus nobilis is matig winterhard en dus niet geschikt als haag. Kan alleen in gebieden waar in de winter de temperatuur niet onder de -8 graden komt. Als struik op een beschutte standplaats (bijv. voor een muur op het zuidwesten) verdragen die wat meer vorst maar kan bij strenge vorst toch ook te lijden hebben.

Elaeagnus ebbingei 'Compacta' maakt de laatste jaren opgang maar ik vindt de cultivar naam 'Compacta' bedrieglijk wat dat zou er op moeten duiden dat de plant compact groeit en dit is m.i. niet het geval. Waar 'Compacta' zich vooral in onderscheidt is dat de plant beter vertakt en dat is voor de kweker een voordeel want bossigere planten.
Overigens moet Elaeagnus ebbingei 'Compacta' niet te nat staan. Is warmte en zonminnend, niet geschikt voor schaduwrijke plekken.

Veel planten zijn licht giftig maar alleen schadelijk bij inname van grote hoeveelheden. Ik moet het eerste kind nog tegenkomen dat een kilo klimop blad eet (zeker niet het kind dat behoort tot de Haribo-generatie!). We hebben nu al een paar generaties van (onwetende) tuinbezitters die denkt dat als een plant giftig is deze ook gevaarlijk is. Totale onzin. Het aantal echt gevaarlijke planten is op 2 handen te tellen en wordt maar weinig gebruikt.

Persoonlijk zou ik rustig een besloze variant van taxus (bijv. Taxus media 'Hillii') als haag durven aanplanten. Ook in een tuin waar kinderen komen. Genoemde taxussoort is zeer geschikt voor hagen, past prima in een moderne tuin en hoeft maar 1 maal per jaar gesnoeid te worden.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 25 november 2023 - 06:57
PeterC

PeterC

Wij hadden in onze tuin, ouderlijke woning, de nodige giftige planten staan. Een taxushaag, sneeuwbes, gouden regen, blauwe regen, enz.
Als kind is het nooit in onze gedachten gekomen om daarvan te gaan eten.
Bladhoudend en strak te snoeien zonder al te veel onderhoud: dan lijkt een taxushaag me een goed alternatief.
zondag 26 november 2023 - 21:11
lowieke

Lowieke

Prunus laurocerasus is heel strak te snoeien, groeit redelijk snel en is volledig wintergroen.
Er zijn diverse variëteiten van te krijgen. Let hierbij op de groeivorm. Voor een haag is een smalle opgaande soort beter ( b.v. Prunus laurocerasus 'Caucasica')
Buiten dit is het natuurlijk zaak een kind te leren wat wel of niet eetbaar is.
woensdag 29 november 2023 - 11:39
Tuinprins

Tuinprins

Prunus laurocerasus 'Caucasica' is geen smal opgroeiende vorm. Het blad is wel smaller dan van veel andere kerslaurieren. Deze soort is in het verleden veel aangeplant vanwege de goede winterhardheid (bij min 18 in 2012 hier in de buurt toch veel vorstschade).

Tegenwoordig zijn er wel soorten die redelijk opgaand groeien o.a. 'Genolia' en 'Elly'. Deze zijn beter smal te houden dan oudere soorten als 'Caucasica'. Bij het snoeien goed scherp snoeigereedschap gebruiken want gerafelde randen vallen bij het grotere blad van de kerslaurier veel meer dan bij kleinbladige haagplanten.


Gegroet, de tuinprins
zondag 3 december 2023 - 11:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).