menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Struiken bestand tegen engerlingen (meikever)

Ga naar meest recente reactie

aoosterh

Aoosterh

Hallo,

Dit gaat over haagplanten (verschillende soorten). Plaatselijk is het resultaat niet goed. Overigens is het in onze en aangrenzende tuinen vrijwel onmogelijk een gazon te creëren. Gras gaat dood en wortelt niet goed in de (zand)grond. Bij graven duiken al snel engerlingen op en in de lente zien wij veel meikevers. Allicht ligt daar (een belangrijk deel van) de oorzaak.

Als oplossing zoek ik planten die eventueel beter bestand zijn. Hebben jullie nog tips voor planten die beter bestand zijn tegen de aanwezigheid van engerlingen? Ik dacht aan bamboe: intuïtief verwacht ik dat een engerling van de meikever niet meteen een voorkeur heeft voor bamboewortels. Bamboe staat ook bekend om sterke wortels.

Klinkt dat als een goed idee? Zijn er nog andere suggesties voor haagplanten die bestand zijn tegen engerlingen?

Bedankt!
AO
woensdag 4 oktober 2023 - 12:27
Tuinprins

Tuinprins

Ik zou nooit bamboe gaan planten als haag. Alleen maar ellende. De 'niet-woekerende' bamboes dijen flink uit en als je de planten eruit wil halen (om wat voor reden dan ook) dan heb je een minikraantje nodig om ze eruit te halen. Verder heeft bamboe in een strenge winter te lijden, het blad wordt dan vaak bruin. Tot slot: als een bamboestruik gaat bloeien dan betekent dit het einde van de plant want bamboe gaat na de bloei dood. Je weet nooit wanneer een bambie gaat bloeien: dat kan over 3 jaar zijn maar ook over 20.

Je zult eerst moeten weten waarom de haagplanten het niet goed doen. Dat hoeft echt niet persé aan de larven van de meikevers te liggen. Sommige haagplanten als liguster, taxus en beuk doen het slecht op natte grond. De afgelopen jaren zijn de zomers droog geweest en veel haagplanten hebben daaronder geleden. Jonge aanplant moet tijdens droogte regelmatig water krijgen anders leggen ze het loodje of gaan kwijnen. Ook kan het plantgoed van matige kwaliteit zijn geweest. De wortels van beuk zijn gevoelig voor uitdrogen en moeten hier goed voor worden beschermd. Te vroeg rooien van beuk en haagbeuk is niet goed omdat de planten goed in winterrust moeten zijn.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 oktober 2023 - 12:47
aoosterh

Aoosterh

Beste Tuinprins, dank voor de reactie.
Wij zitten hier op ontzettend droge zandgrond; dat speelt ook mee.
Maar kunt u advies geven over welke haagplanten eventueel wat beter bestand zijn tegen de combinatie van larven (meikever) en (tegenwoordig toch wel) extreme droogte?
AO
woensdag 4 oktober 2023 - 13:01
Tuinprins

Tuinprins

Alhoewel veel planten op het menu staan van de volwassen meikevers, zien we in de praktijk dat ze met name vreten van beuk (Fagus), haagbeuk (Carpinus), esdoorn (Acer) en Prunus soorten. Het ligt voor de hand dat de meikevers hun eitjes afzetten in de buurt van deze bomen/struiken. Daarom vallen genoemde soorten af als gebruik van haagplant. Persoonlijk zou ik daarom kiezen voor liguster, ook vanwege de droogte-tolerantie. Bovendien is liguster in de regel goedkoper dan veel andere haagplanten.

Ik kan het niet genoeg benadrukken: bij droogte zul je water moeten geven, zeker de eerste jaren. Als de planten na 3 jaar goed uitgeworteld zijn en 'vast' staan dan kunnen ze redelijk wat droogte aan.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 4 oktober 2023 - 16:25
PeterC

PeterC

Wij zitten hier op ontzettend droge zandgrond; dat speelt ook mee. Maar kunt u advies geven over welke haagplanten eventueel wat beter bestand zijn tegen de combinatie van larven (meikever) en (tegenwoordig toch wel) extreme droogte?

Wij hebben hier een heel droge waterdoorlatende zandbodem, bodemtype "duin", alhoewel we hier 150km van de zee wonen.

Wij hebben de volgende hagen:
- Laurierkers opzij op het zuiden en achteraan op het westen.
- Beukhaag op het noorden.
- Buxus op het oosten
En dan nog haagbeuk dwars in de tuin zuid-noord gericht.

Die doen het allemaal heel goed.
En in dit jaar met zijn afwisseling van warme en natte periodes zijn al onze vaste planten, hagen en bomen, heel goed gegroeid.
woensdag 4 oktober 2023 - 22:27
leerling

Leerling

Een vroegere collega had spijt dat hij bamboe had geplant. Vogels maken er graag hun nesten in, maar als het waait buigt bamboe te fel door, zodat de eieren of de jongen op de grond belanden.

Ook wij hebben droge zandgrond en ook hier doen beuk, haagbeuk, taxus en veldesdoorn het prima. De hagen krijgen wel regelmatig een mulchlaag. Alleen jonge aanplant krijgt een keer goed water als bij langdurige droogte de bladeren 's morgens nog slap hangen.

Ook hier vliegen heel wat meikevers rond en vind ik bij het wieden zowel engerlingen als emelten (larven van langpootmuggen). Ik vermoed dat ze ook wel in ons "grasveldje" zitten, maar dat staat vol kruiden en bloemen en we vinden vogels die erin komen pikken en mollen die er doorheen graven niet erg.
Zo'n wild stukje groen kan je ook maaien (doen we hier ook beperkt op het stukje waar we buiten zitten en heel selectief buiten die zone) en is beter bestand tegen problemen als droogte. De typische bruine vlekken die je in gazons ziet bij een teveel aan engerlingen en emelten hebben we hier niet.
donderdag 5 oktober 2023 - 13:35
PeterC

PeterC

Bamboe zou ik zeker afraden.
In de tuin van ons vorige huis heb ik ooit een bamboestruikje geplant. De eerste jaren deed die niet veel tot op het punt waarop ik dacht dat ik hem maar beter kon rooien, maar dan schoot de groei erin.
Woekert enorm en verspreidt zich zoals peengras met horizontale wortels net onder de oppervlakte.
vrijdag 6 oktober 2023 - 21:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon