menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schijnhazelaar weinig bloemen

jelteskelter

Jelteskelter

Mijn Corylopsis pauciflora / Schijnhazelaar bloeide afgelopen jaren uitbundig. Elk jaar is de plant ook wat groter geworden, nu ongeveer 1x1x1m groot. Opvallend echter is het gebrek aan bloemtjes dit jaar; alleen aan de noordkant van de plant zijn er bloemen zichtbaar. Driekwart, de zuid- en westzijde, is niet voorzien van knoppen noch bloesem.

Standplaats; zon, zandgrond (met rondverbetering middels compost), matig water gegeven afgelopen zomers. Kan de plant toch ongemerkt verdroogt zijn geweest en - net als rhodo's - zijn bloesemknoppen hebben laten vallen?

Struiken & Bomen

dinsdag 21 maart 2023 - 11:26
Tuinprins

Tuinprins

Corylopsis staat bekend als een struik voor de halfschaduw/gefilterd zonlicht. In de volle zon bloeien ze echter rijker. Wel mag in de volle zon de grond niet al te droog zijn.

Wat bij jou exemplaar van C. pauciflora aan de hand is zou ik zo niet durven zeggen. Als droogte de oorzaak dan zou je verwachten dat heel de plant weinig bloemen heeft en niet slechts aan een kant. Of te veel schaduw de oorzaak is, is voor mij zo niet te beoordelen.

Gegtroet, de tuinprins
dinsdag 21 maart 2023 - 12:38
jelteskelter

Jelteskelter

Dank voor reactie, ik herinner mij wel dat deel van de bovenste blaadjes verbrand waren afgelopen jaar, verdroging tot ongeveer de helft van elk blaadje. Hoe dan ook; de komende zomer zal ik de plant extra in de gaten houden. Heeft het zin een deel (25%) uit te dunnen om de totale belasting te verminderen?
donderdag 23 maart 2023 - 06:48
jelteskelter

Tekst aangepast

Jelteskelter

Nog even terugkomen op mijn eerdere observatie; ik was kennelijk te ongeduldig. inmiddels zijn er meer bloemen aan de kale zijde verschenen. Geduld is een schone zaak... Nog steeds te weinig bloemen naar mijn mening, maar niet het eenzijdige wat ik eerst dacht te zien.
dinsdag 4 april 2023 - 14:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon