menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boom drukt tegels omhoog

martijngoosen

Martijngoosen

De wortels van de boom op de foto drukt op meerdere plekken de tegels van mijn terras omhoog.
Wat voor boom is dit?
En is hier iets aan te doen? Ik kan me voorstellen dat het wegzagen van deze wortels er voor kan zorgen dat de boom dood gaat of gaat omvallen?

Struiken & Bomen

woensdag 15 maart 2023 - 19:35
PeterC

PeterC

Je boom is te groot en staat te dicht tegen het terras.
Het is onvermijdelijk dat zijn wortels vroeg of laat je tegels omhoog gaan drukken.
Je kan de tegels verwijderen en de wortels terugsnoeien tot buiten je terras en je terras heraanleggen. Wellicht zal je boom dat wel overleven, maar dat is een tijdelijke oplossing.
Die wortels groeien terug aan onder je terras op zoek naar water dat door de voegen tussen je tegels de ondergrond inlekt en na verloop van tijd drukken die je tegels terug omhoog.
Ik vrees dat je moet kiezen tussen of je terras of je boom.
woensdag 15 maart 2023 - 20:30
WiPe

WiPe

Er zijn oplossingen om de boom te behouden zonder dat het terras opgedrukt wordt. Maar dat vraagt de nodige technische aanpassingen en het terras zal ook wat omhoog moeten.

Wortels afzagen is echt geen goed idee, zeker niet tot aan de rand van het terras. De kans is groot dat de boom verdroogt bij de eerste hittegolf. En anders ligt die bij de eerste storm bij de buren.
donderdag 16 maart 2023 - 07:44
Joukje Smeding

Tekst aangepast

Joukje Smeding

Die boom is in ieder geval een pinus. Maar ja daar zijn heel veel varietvariëteiten. Wie weet eens een tak van dichtbij laten zien aan een kenner.
donderdag 16 maart 2023 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon