menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Robinia frisia sterft af

Ga naar meest recente reactie

carinalatje

Tekst aangepast

Carinalatje

Sinds enkele dagen is 1 van de 3 stammen van onze Robinia Pseudoacacia Frisia aan t vergelen en blad laten vallen.
Weet er iemand wat er aan de hand is? Er is geen stormschade, wat ik aanvankelijk vermoedde. Ik zie verder ook niks abnormaals aan de bewuste stam.Wat zou hiervan oorzaak kunnen zijn?

Struiken & Bomen

maandag 12 juli 2021 - 07:52
Carib

Carib

Tuinprins heeft eerder eens gewezen op dit verschijnsel en verwezen naar bijgevoegde link. Toch lijkt dat net weer iets anders, omdat bij die onbekende ziekte de boom na de winter simpelweg niet uitloopt. Wellicht toch onzichtbare stormschade, nu het vorige week zo gewaaid heeft?
maandag 12 juli 2021 - 14:48
Carib
maandag 12 juli 2021 - 14:49
PeterC

PeterC

Ik denk dat het mogelijk toch om datzelfde probleem gaat. De link spreekt over niet in blad komen na de winter of vroegtijdig bladverlies. Hier gaat het mogelijk om dat tweede.

Het niet uitlopen na de winter hebben wij 2 keer voorgehad. Telkens waren de bomen nog maar enkele jaren oud.
De eerste robinia frisia hebben we uitgedaan en vervangen door een nieuwe, op een andere standplaats.
Maar die tweede had na enkele jaren hetzelfde probleem. Ik heb die laten staan en de boom begon na enige tijd nieuwe uitlopers te vormen net onder het begin van de oude kruin. Nu is dat ondertussen weer een deftige boom. De dode takken verdroogden en na verloop van tijd zijn die bij wat hevige wind één voor één uit de boom gevallen.
maandag 12 juli 2021 - 17:58
carinalatje

Tekst aangepast

Carinalatje

Alvast bedankt voor de info.
Ik ga het gewoon afwachten dan. Volgens ik begrijp uit dat artikel van de link, als het die bepaalde ziekte is, valt er niet echt veel aan te doen.
Komt het door de overvloed aan regen, ook niet echt iets aan te doen.
Ik hoop dathet bij die éne tak blijft.
maandag 12 juli 2021 - 22:22
Tuinprins

Tuinprins

Ziet er voor mij uit als verwelkingsziekte / verticillium. Robinia is hier (licht) gevoelig voor. Daar is verder niet zo veel aan te doen. Hopelijk blijft het bij deze ene tak en breidt de ziekte zich niet verder uit.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 13 juli 2021 - 06:39
PeterC

PeterC

Komt het door de overvloed aan regen, ook niet echt iets aan te doen.

Ik denk niet dat wat regen er iets mee te maken heeft.

Laten doen en afwachten, inderdaad.
dinsdag 13 juli 2021 - 17:51
WiPe

WiPe

Phytophtora is ook maar één optie en niet de enige.
woensdag 14 juli 2021 - 13:28
dries944

Dries944

Na het afzagen van een tak van mijn robinia boom zie ik deze verkleuring, wat is dit?
Verwelkingsziekte? De boom staat mooi in blad.
De boom kwam op als zaailing.

Struiken & Bomen

dinsdag 4 juli 2023 - 21:31
PeterC

PeterC

Dat min of meer centrale deel is waar de tak oorspronkelijk is ontstaan.
Als je boom mooi in blad staat moet je je geen zorgen maken.

2 jaar geleden heb ik hier ook gereageerd over onze Robinia Frisia waarvan de kruin afgestorven was, wellicht door verwelkingsziekte, en die terug uitgeschoten is.
Nu, vandaag, staat de boom er beter bij dan ooit.
dinsdag 4 juli 2023 - 22:18
dries944

Dries944

Wa denk jij Wipe?
vrijdag 7 juli 2023 - 23:46
WiPe

WiPe

Het lijkt er wat op. Die donkere rand aan die snoeiwonde is wat vaag om 100 % zeker te zijn.
zaterdag 8 juli 2023 - 07:21

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon