menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ideeën kleine boom voor kleine tuin

Ga naar meest recente reactie

Rick2002

Tekst aangepast

Rick2002

Hoi forumleden,

Ik was even benieuwd of jullie leuke voorbeelden hebben van kleine boompjes die ik in de border kan zetten voor een kleine tot middelgrote tuin.

Zelf had ik al een glansmispel of een blauwe regen op stam op het oog. Maar ben gewoon nieuwsgierig of jullie nog aanvullende voorbeelden hebben. Stamhoogte maximaal 3 meter wanneer volgroeid en graag iets wat of groen blijft of een uitzonderlijk mooie bloei kent (zoals de blauwe tegen in dit voorbeeld).

Ik dank jullie hartelijk !!
vrijdag 14 mei 2021 - 22:29
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Drie meter stam of drie meter hoogte? Dat is nogal een verschil namelijk.

Ik heb in de voortuin een dwergsering ('Syringa dark purple') op stam die het heel leuk doet. Ik zal zo een foto toevoegen. De bloei is in het voorjaar, maar hij heeft ook een tweede bloei als je hem correct snoeit. Qua blad is hij niet heel bijzonder, maar fris en vrolijk genoeg. De hoogte is nu ergens tegen de 2 meter.

Verder ben ik erg gecharmeerd van het amandelboompje, maar voordat ik die kan neerzetten moet ik eerst mijn coniferenbolletje weg (laten) halen. Die stond hier bij aanschaf van het huis en is eigenlijk te groot geworden voor het tuintje. Conifeer is wat mij betreft dus geen aanrader voor een kleine tuin. Je kan ze niet meer kleiner maken omdat ze niet meer uitgroeien.
vrijdag 14 mei 2021 - 23:46
Lamium

Tekst aangepast

Lamium

Dit is hem. Hij blijft overigens niet groen helaas. Daarom heb ik er een Amerikaanse sering onder staan. Die bloeit in een mooi combineerbare kleur en heeft het hele jaar glanzend groen blad. Beide zijn kalkminnend. Helaas is er op de foto weinig bloei op de bovenkant ervan, ik heb wat bevroren takken moeten weghalen.

Op de voorgrond zie je lavendel en op de ondergrond kruiptijm. Rechts is van de buren die de tuin ergens dit jaar op de schop nemen.

Struiken & Bomen

vrijdag 14 mei 2021 - 23:51
Tuinprins

Tuinprins

De hedendaagse tuinconsument kennende zal het geheel wel niet hoger mogen worden als 3 meter ....

Je komt al snel uit op van die (bol) gevallen die geënt zijn op 1 meter of wat hoger. De meeste 'gewone' bomen worden al snel hoger als 3 meter en een plant die van zichzelf 6 meter hoog wordt is, op enkele uitzonderingen na, moeilijk door snoei op max. 3 meter te houden. Heel vaak reageert de plant dan door van die lange zwieptakken te maken die nauwelijks bloeien.

Je kunt ook nog kijken naar struiken die niet al te breed uitgroeien en 3-4 meter hoog worden.


Gegroet, de tuinprins

zaterdag 15 mei 2021 - 07:19
peter2

Peter2

Een hibiscus op stam zal ook wel aan je verwachting voldoen ,maar niet groenblijvend.
zaterdag 15 mei 2021 - 09:30
Rick2002

Tekst aangepast

Rick2002

Dank voor de input!

Rectificatie:

Het zal inderdaad zo’n 2 meter stamhoogte gaan zijn. Misschien ietsjes meer, misschien ietsjes minder. De dwergsering heb ik toevallig al staan sinds vorig jaar , dus dat is geen optie. Vorig jaar het boompje wat er stond tevergeefs terug gesnoeid. Geen leven meer in te krijgen en wil daar dus iets voor in de plaats hebben (zie foto).

Als er nog meer ideeën zijn hoor ik ze graag.....

Struiken & Bomen

zaterdag 15 mei 2021 - 14:27
Lamium

Lamium

Ik denk dat het daar wel iets hoger zou kunnen als ik die plek zie. Zou er een japanse sierkers (Prunus serrulata) passen? Die wil ik ook als ik ooit de ruimte heb .
zaterdag 15 mei 2021 - 18:55
Rick2002

Rick2002

Misschien wel Lamium, maar wil het niet teveel uit de pas hebben lopen met de rest van mijn border. Het is bovendien bij een zitje, dus wil het iets compacter houden. De Japanse Sierkers is wel een hele mooie ????????
zondag 16 mei 2021 - 08:18
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Viburnum tinus op stam, groenblijvend en bloeit vanaf de herfst tot eind van de winter (beetje afhankelijk van het weer). Snoeien na de bloei (april/mei, afhankelijk van het weer). Niet origineel, wel geschikt.

Stamvorm van Blauwe regen / wisteria zou ik daar niet planten. Moet zeer regelmatig gesnoeid worden omdat die een flinke groeikracht kent. Mag er dan mooi uitzien op de plaatjes als de plant in bloei staat, maar verder in het jaar weinig interessant.

Gegroet, de tuinprins
zondag 16 mei 2021 - 09:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon