menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Denappels

Ga naar meest recente reactie

Indah

Indah

Wij hebben vorige maand, van een weekendje ardennen, denappels (van die lagwerpige, kweetnie welke soort den het is) meegebracht.
Nu is mijn wanneer die zaadjes mogen gezaaid worden ?
En is er iemand die weet welke naaldboom van die langwerpige denappels heeft ?

alvast bedankt voor de hulp !

groeten, Indah
dinsdag 16 december 2008 - 16:54
Esem

Tekst aangepast

Esem

Indah,

Meestal wordt er gezaaid in open of volle grond in de periode april tot begin mei. Voor het uitzaaien worden de zaden vaak 2 x 24 uur in water geweekt. Opletten sommige soorten zijn gevoelig voor zonnebrand bij opkomst. Gebruik schermgaas. De planten groeien langzaam en blijven daarom 2 jaar op het zaaibed.

Door de zaailingen daarna regelmatig te verplanten is de mogelijkheid aanwezig om steeds de beste planten ,door sorteren ,over te houden. Door te verplanten ontwikkeld zich een goed wortelgestel.
De soort van de lange denneappels ken ik persoonlijk niet,maar misschien zijn er hier wel kenners onder de tuinders.

Ps. Er zijn ook soorten die een koude periode nodig hebben om te kunnen kiemen.
Misschien kan je hier enkele zaden enkele dagen in de diepvriesvak steken,en ze dan in april uitzaaien.


donderdag 18 december 2008 - 21:58
dendrodan

Dendrodan

Ben begin deze maand eens gaan wandelen met mijn dochtertjes in een klein parkje in de buurt. Daar staan veel dennebomen. OP de grond lag er bij een den enkele grote lange denneappels van een 20 cm lang. Had daar een 4 tal mee van naar huis genomen, maar bleek dat er pissebedden en andere ongedierte in zaten.
Dus heb ze dan maar in de tuin gelegd, de kauwen kwamen er al vlug opaf en pikte deze gewoon kapot. Daar ik nieuwsgierig was ging ik eens kijken naar de denneappel en zag er een zaadje in zitten. Heb dit er uit gehaald en in een potje zaai en stekgrond gestoken. 1 week later kwam er al een plantje uit. Spijtig genoeg stond er geen naam op de boom en zou ik ook graag weten welke variant het is. IN het voorjaar ga ik het plantje buiten planten.
woensdag 24 december 2008 - 12:44
Esem

Esem

Zonder foto is het echt onbegonnen werk om zo maar een een naam te geven aan de soort beschrijving van de vorm van een dennenappel.
Een foto kan wonderen doen.
l
woensdag 24 december 2008 - 23:40
WiPe

WiPe

Nochthans is het assortimentd at in de Ardennen is aangeplant eerder beperkt.

Het zou me niet verbazen moest het hier om Picea abies gaan. als je gaat googelen op die naam vind je waarcshijnlijk wel foto's van de kegels. Als het die niet moesten zijn, zien wij hier graag foto's zodat we kunnen helpen zoeken.
donderdag 25 december 2008 - 10:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon