menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Taksterfte rhododendron

cristine

Cristine

Weet iemand wat er aan de hand is met deze rhododendron? Bij het aanplanten, enkele jaren geleden, had 1 van de 11 planten dit ook en toen heb ik alle aangetaste takken weggesnoeid, in de hoop dat er nieuwe takken gingen komen. Dit is niet gebeurd, met gevolg een halve struik. Nu heeft een andere plant dit ook. Moet ik de aangetaste takken wegsnoeien of laat ik dit zo en herstelt de plant zich? Alle andere planten (9) doen het voorlopig nog goed. Is dit besmettelijk voor de andere planten?

Bloemen & Planten

maandag 1 april 2024 - 16:23
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Een vorm van Phytphthora (waarschijnlijk P. cinnamomi).

Krijgen rhododendrons vooral als ze te nat staan (overmatig watergeven, slechte drainage, laag gelegen stuk grond, periode met veel natuurlijke neerslag). Vormen van Phytophthora zijn de belangrijkste 'killers' van rhododendrons. Door de Phytophthora schimmel worden de wortels aangetast. Gevolg is dat de plant onvoldoende water kan opnemen waardoor het blad gaat hangen. Veel mensen denken dan dat de rhodo water nodig heeft. Door water te geven wordt het probleem juist verergerd.

Tegen Phytophthora bij rhododendrons is niets te te doen. Er is geen middel wat een aangetaste plant kan genezen. Wat erger is: de voor de mens onzichtbare schimmel die Phytophthora veroorzaakt blijft jaren in de grond aanwezig en kan zo voor verdere besmetting zorgen.


Gegroet, de tuinprins
maandag 1 april 2024 - 17:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).