menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leibomen buren

Ga naar meest recente reactie

outofthebox

Outofthebox

Onze buren hebben 4 jaar geleden gevraagd of ze leibomen mochten plaatsen op korte afstand binnen 50 cm van de erfgrens. Het zouden smalle bomen worden.... het leek ons geen probleem.
Sinds vorig jaar vinden de buren dat ze de bomen niet meer vanaf hun eigen erf aan onze kant kunnen snoeien, want de bomen worden groter en dikker. Ze willen ze vanuit onze tuin snoeien.
Wij voelen hier niets voor en we voelen er ook niets voor om zelf ieder jaar voor hen de bomen te snoeien. Aan onze kant hebben we een brede bloemenborder met allemaal vaste bloeiend planten die vertrapt worden bij de snoei.
Kunnen we de buren alsnog vragen om de bomen weg te halen of moeten we toestemming geven om ze te snoeien vanuit onze tuin?

zaterdag 17 juli 2021 - 16:26
leerling

Leerling

'k Snap niet waarom je buren die leibomen niet vanaf hun kant kunnen blijven snoeien.

Als je liever niet hebt dat ze in jullie tuin komen om die bomen te snoeien, zou ik hen dat gewoon zeggen. Daar hoef je niet eens een reden voor te geven.

Of zij dan alsnog de bomen vanaf hun kant blijven snoeien of de bomen rooien is dan hun keuze.
zondag 18 juli 2021 - 01:27
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Je hebt daar toestemming voor gegeven en dan wordt het lastig daar later op terug te komen. Als je je gelijk moet halen via een advocaat (bomen blijven niet smal zoals buren beloofd hebben) dan wordt de verstandhouding met de buren waarschijnlijk grondig verstoord en daar zit je ook niet op te wachten. Je zou eventueel aan de buren kunnen vragen om als het blad van de leilindes is de bomen te verplanten zodat ze deze van hun eigen kant kunnen snoeien. Dan moet daar natuurlijk wel plaats voor zijn.

Om hoeveel bomen gaat het en over hoeveel meter? Heb je een foto van de border aan jouw kant?

@ Leerling: je hebt bij leilindes 2 types:

1. Het type met 'kale gesteltakken'. Deze worden ieder jaar helemaal terug gesnoeid tot op de gesteltakken. Deze kunnen van een kant relatief gemakkelijk in vorm worden gehouden.

2. Het type van 'heg op poten'. Bij deze vorm is het lastig om die van een kant in vorm te houden.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 juli 2021 - 06:40
leerling

Leerling

Zelfs als het om leilindes type "heg op poten" zou gaan (leuke naam en duidelijke omschrijving), het is toch niet omdat je toestemming geeft om bomen type "kale geseltakken" dichterbij te planten dan gebruikelijk, dat je daarmee toestemming hebt gegeven dat je buren die bomen vanuit jouw tuin mogen onderhouden?

@Outofthebox
Hebben jullie iets op papier gezet?
In welk land woon je?

Voor mij is dit een probleem dat de buren zelf moeten oplossen. Ze kunnen uiteraard vragen of ze de bomen vanuit de tuin van Outofthebox mogen bijsnoeien, maar een eenvoudig "nee" zou moeten volstaan.

@Tuinprins
Outofthebox heeft het alleen over leibomen. Zijn er, buiten leilindes, nog ander "heg op poten" leibomen?
maandag 19 juli 2021 - 01:10
Tuinprins

Tuinprins

Ja, o.a. Carpinus betulus (haagbeuk) en gewone beuk (Fagus sylvatica).
maandag 19 juli 2021 - 08:51
leerling

Leerling

Kan je van een "heg op poten" nog "kale gesteltakken" maken?
maandag 19 juli 2021 - 22:12
Tuinprins

Tuinprins

Bij beuk zou ik dat niet doen, bij Carpinus en linde is dat in principe mogelijk waarbij de aantekening dat dat de bomen dan fatsoenlijke horizontale leitakken hebben.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 20 juli 2021 - 19:12
outofthebox

Outofthebox

Dit is de situatie

Bloemen & Planten

woensdag 21 juli 2021 - 13:20
Carib

Carib

Er zijn meerdere opties lijkt me: de buren snoeien in de winter gewoon vanaf hun kant met een snoeischaar de te lange takjes. De boom is als ze eerst hun kant gesnoeid hebben niet te dik om de handen door te steken. Is wel een monnikenwerk, maar het is mogelijk.
Tweede optie is dat jullie zelf 'jullie' zijde snoeien.
Derde optie is dat je de buren toegang geeft tot jullie tuin zodat zij het doen.
Ze hebben daar ook het recht toe, mits optie 1 niet bestaat en er dus geen andere redelijke manier is om onderhoud te plegen. Daarbij mag je dus wel eisen stellen om de schade te beperken, bijvoorbeeld in de winter snoeien om de planten niet te beschadigen en bovendien moet veroorzaakte schade vergoed worden. Het lijkt me hier overigens best eenvoudig om een ladder te plaatsen zonder veel schade te berokkenen.
Ik zou zelf kiezen voor optie 2. Het is toch maar een klein klusje en je voorkomt problemen.

woensdag 21 juli 2021 - 16:33
KdS

KdS

Als je een haag plant op minder dan 50cm, dan is het in principe een gemeenschappelijke haag. Dat kan enkel in onderling akkoord en je kunt ze ook enkel in onderling akkoord weer weghalen. Basisprincipe is ook dat ieder zijn eigen kant onderhoud, tenzij je iets anders overeenkomt. Als de buren "jouw" kant onderhouden lijkt het mij wel redelijk dat je ze toelaat op jouw perceel. Een haag die zo dicht bij de grens staat kun je moeilijk vanop je eigen terein bereiken. Anders zul je het zelf moeten doen. Als ik de foto zie lijkt het mij niet onoverkomelijk voor zo'n kort stukje. In ieder geval niet de moeite voor een burenruzie.
zaterdag 24 juli 2021 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon