menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplant

Ga naar meest recente reactie

kelsun

Kelsun

Hallo iedereen,

We zijn op zoek naar een klimplant om tegen een vrij grote en hoge muur te plaatsen (op een zonnige plaats). Het gaat om een (erg lelijke) oude muur, die toch wel wat gaatjes of scheuren vertoont. We zouden dus absoluut gebruik maken van een klimhulp, om de muur niet te beschadigen (huis van de buren).
Aangezien de muur zo lelijk is om op te kijken, willen we graag een plant die bladgroen blijft in de winter.
Zijn er bepaalde planten die jullie kunnen aanraden?
Alvast bedankt voor jullie tips!
zaterdag 20 augustus 2016 - 15:23
SandraS

SandraS

Het is misschien leuk om een combinatie te maken qua kleur en bloeitijd.
Een voorbeeld zou kunnen zijn; de winterjasmijn....deze heeft in de wintermaanden kleine gele bloempjes, en hele leuke kleine blaadjes aan ranken die je moet opbinden.
Als de plant eenmaal opgebonden is, gaan de ranken naar beneden hangen, en kunnen ook heel makkelijk verderop in de grond wortelen, zodat je nieuwe stekken krijgt.
De plant groeit best snel.
Als je deze bv combineert met een mooie clematis, die grijpt zicht vast aan wat er in de buurt groeit....daar heb je ook groenblijvende soorten van. Maar dan zou ik even goed uitzoeken welke dan het sterkst(wintervast) is, want ze overleven het niet altijd. Deze bloeien vaak vroeg in het voorjaar, dus na de jasmijn.
En dan eventueel nog een derde die volop in de zomer bloeit....bijvoorbeeld de passiebloem.
Deze is ook een snelle groeier, met erg mooi blad, mooie grote bloemen. Wel bladverliezend, maar dat is niet erg als de andere planten al groen blijven. De passiebloem grijpt zich ook vast en laat zich makkelijk leiden,....de ranken worden ook heel lang.

Succes hè......groetjes.
maandag 29 augustus 2016 - 23:20
kelsun

Kelsun

Super, dank je wel voor deze erg nuttige tips! Nogal een leek wat dit betreft...
dinsdag 30 augustus 2016 - 10:21
Roeli

Roeli

Mijn Passiebloem is afgelopen winter gewoon in blad blijven staan.
dinsdag 30 augustus 2016 - 14:50
SandraS

SandraS

Is toch leuk!....graag gedaan...vraag maar raak..
dinsdag 30 augustus 2016 - 21:47
SandraS

SandraS

Mijn passiebloem ook.....maar officieel hoort dat niet...mooi meegenomen.
dinsdag 30 augustus 2016 - 21:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon