menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Siergrassen verplaatst

Ga naar meest recente reactie

EstherdP

EstherdP

Goedenavond,

Ik ben nieuw op het forum, ben Esther en heb graag jullie advies bij het volgende probleem:

Gisteren heb ik enkele Pennisetums verplaatst omdat de plek niet goed was waar ze eerst stonden. Ik heb ze zeer zorgvuldig gestoken en veel kluit is behouden gebleven. Bij het opnieuw plaatsen op de plek de kuil voorzien van water en de plant erin gezet en goed aangedrukt en nogmaals beetje water gegeven.

De bladeren van de plant hangen er nu maar slap bij en de uiteinde zijn erg dor geworden. Is de plant dood aan het gaan of heeft deze tijd nodig om te herstellen.

Graag jullie hulp. Bij voorbaat dank.
maandag 15 juni 2015 - 18:58
Thefizyx69

Thefizyx69

Met wat geduld en niet te droog laten worden van de grond komt het normaal wel goed.
Al was het volgens mij niet echt het ideale moment met het droge weer.
maandag 15 juni 2015 - 19:10
EstherdP

EstherdP

Oow echt droog is het niet geweest, vrijdagavond veel regen en zaterdagochtend ook. Verder uiteraard veel water gegeven. Bestaat er ook iets als te veel water geven? Vind dat altijd lastig inschatten.

Komt het ook goed met de huidige dorre bladeren of zal ik deze moeten verwijderen?

Zeer bedankt voor uw antwoord iig!
maandag 15 juni 2015 - 19:13
minouke

Minouke

Het is normaal dat ze wat slap hangen na het verplanten en zeker wanneer de plant al een goed stuk gegroeid is.
Geeft de eerste dagen 's avonds veel water. Moest de plant later nog slap hangen, zoals na een warme dag geef je ze 's avonds weer water.
Wat dor is blijft dor en mag je verwijderen.

Ik verplant soms ook in volle zomer; de plant blijft dan wel een beetje achter maar volgend jaar zie je daar niets meer van.

Groetjes
Chantal
maandag 15 juni 2015 - 19:24
EstherdP

EstherdP

Kan ik ook te veel water geven? Hier ben ik snel bang voor..
maandag 15 juni 2015 - 20:53
Marei

Marei

Esther, de tijd om siergrassen te verplanten is het vroege voorjaar, dit is dus echt het verkeerde moment geweest, maar wat je nog kunt doen is het gras minimaal in hoogte halveren zodat het minder vocht verdampt.
Als je in de zomer planten verzet moet je ze altijd afknippen en veel water blijven geven!!!
Het is warm en droog en er staat veel uitdrogende wind, té veel water geef je in dit geval niet zo gauw.

Groetjes, Marei.
maandag 15 juni 2015 - 21:01
EstherdP

EstherdP

Is het halveren zeer noodzakelijk? Ik heb ze vanochtend en net water gegeven en de grond is nog voldoende nat. De dorre delen heb ik er al afgehaald. Daarnaast staan er een paar in de schaduw en de andere houd ik uit de zon de komende dagen doormiddel van parasol.

Is de kans erg groot dat ze doodgaan nu ik t op t verkeerde moment heb gedaan ?
maandag 15 juni 2015 - 21:32
Arico

Arico

Hoewel het tijdstip niet ideaal was is het niet meteen een ramp. Ik heb vorige zomer een roos verplant naar een zinken kuip. Dit voorjaar terug tot kniehoogte gesnoeid en die bloeit nu sinds jaren volop!

Als je (zeker op warme dagen) genoeg water geeft zullen ze er wel door komen, dus niet meteen panikeren.
maandag 15 juni 2015 - 21:44
EstherdP

EstherdP

Ik doe mijn best, haha. Pas beginnende tuinierder. Nog weinig ervaring, maar vind t wel erg leuk.

Zouden jullie ze afknippen of zo laten met voldoende water en bescherming?
maandag 15 juni 2015 - 21:47
minouke

Minouke

Ik halveer de plant wanneer ik na een paar dagen zie dat ze moeite hebben om weer recht te komen.
Blijven water geven is nu het voornaamste.

Verplanten is nu niet ideaal maar ik kan me soms ook niet inhouden heb begin deze maand een paar lupinussen verplant.
maandag 15 juni 2015 - 22:25
Marei

Marei

Tuurlijk hou je je niet in als iets echt verkeerd staat, dan zetten we er allemaal wel eens de spa onder....., maar terug knippen en veel water geven is dan het devies en dan komt het altijd wel weer goed
maandag 15 juni 2015 - 22:56
EstherdP

EstherdP

hahaha ja, ik stoorde me er echt aan. Waren op vakantie geweest, dus kon helaas niet eerder. Verder heb ik gisteren de dorre uiteinde van het blad geknipt en heb ik de kleinste planten beschermd voor de zon vandaag met karton. Ook weer water gegeven vanochtend. Vanavond nog eens.

Hoop zo dat ze het blijven doen. Het verzetten was een hele klus
dinsdag 16 juni 2015 - 11:22
EstherdP

EstherdP

De grassen stonden er gisterenavond redelijk bij. De bladeren hingen al minder vond ik. Wederom water gegeven. Vanochtend ook weer ivm het warme weer wat voorspeld is voor vandaag. Duim duim
woensdag 17 juni 2015 - 11:20
Marei

Marei

In gedachten duimen we met je mee, dat helpt....
woensdag 17 juni 2015 - 12:47
EstherdP

EstherdP

Er is veel regen gevallen hier de afgelopen dagen, dus niks extra's meer gegeven. Nu zag ik net dat er een paar gele bladeren tussen zaten en droge punten. Wat te doen ?
dinsdag 23 juni 2015 - 23:22
Marei

Marei

Ik denk dat je nu niet veel meer kunt doen dan afwachten.....
woensdag 24 juni 2015 - 06:37
EstherdP

EstherdP

Zou hij dood aan t gaan zijn of is dit gebruikelijk?
woensdag 24 juni 2015 - 07:17
Marei

Marei

Ik ben geen helderziende Esther, maar ik denk dat je gewoon ff geduld moet hebben.
Een paar dagen geleden hebben we zelf ook nog grassen verplant, dat waren wel is waar kleine, jonge planten, maar die hebben nu ook hier en daar een geel sprietje.......ik wacht het rustig af en heb het te druk om me daar zorgen over te maken, gaan ze dood, soit! Had ik het maar op tijd moeten doen

Weet je wat, kom een keertje kijken als we Open Tuin hebben; zó ver is het niet uit Oirschot vandaan.......een klein half uurtje rijden.........

Groetjes, Marei.
woensdag 24 juni 2015 - 22:12
EstherdP

EstherdP

hahaha zeker waar. Gewoon wat onervaren hierin. Ze staat er op dit moment zo bij.

Bloemen & Planten

maandag 29 juni 2015 - 11:57
Marei

Marei

Ziet er toch goed uit!!! Persoonlijk zou ik 'm naar de kapper gestuurd hebben maarre dan heb je misschien geen bloei, nu heb je lange slierten die er toch goed groen uitzien......dus niet getreurd, je bent ook weer een ervaring rijker en zo moeten we 't allemaal leren.....

Groetjes, Marei.
maandag 29 juni 2015 - 12:57
EstherdP

EstherdP

ja op zich wel, maar wordt wel slechter had ik het idee. De dode punten had ik al eraf gehaald.
De komende week maar veel water geven met die voorspelde temperaturen
maandag 29 juni 2015 - 13:04

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon