menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eerste zaai ervaringen.

Ga naar meest recente reactie

Jonas8500

Jonas8500

Na het ontvangen van zaden van Jeanette, heb ik mn eerste ervaring met zaaien. Ik heb op hetzelfde moment Lupine, ridderspoor, akelei, cosmos en alcea's in mijn kweekastjes gestoken. (cosmos heb'k gekocht)

Het is wonderbaarlijk hoe snel Cosmos (2 dagen) en Lupine (3 dagen) kiemen, dit in schril contrast met Akelei. Er is al heel wat geschreven over Akelei zaaien. Maar ik vind het echt bizar, dat het zo lang duurt voor die zaden in actie schieten. Zo'n piepkleine zaadjes.

Misschien had ik ze eerst wat in de koelkast moeten leggen , maar die akeleien zijn echt trage starters.


Alcea schiet vlot in actie, maar het lijkt erop dat slechts een klein deel van de zaden ontkiemen.

Ridderspoor start iets trager (5 dagen) dan lupine en cosmos, maar heeft een hoog kiempercentage... Het hoogste van allemaal denk ik.

Al een geluk dat ik ruim op tijd begonnen ben met experimenteren, zodat ik desnoods nog kan herbeginnen.

Ik hoop nog steeds op de Akelei-en die zwarte variant ziet er veel belovend uit!

Bloemen & Planten

vrijdag 5 april 2013 - 08:17
minouke

Minouke

Plezierig h
vrijdag 5 april 2013 - 10:42
Jonas8500

Jonas8500

Nadat ik even google geraadpleegd heb: Digitalis parviflora 'Milk Chocolate' is een vreemde plant, zo'n bizar kleur!

Met wat gaje dat combineren?

Enja, ik heb geen idee of ik het goed doe, maar een aantal lupines, cosmossen en ridderspoor zijn al redelijk goed vertrokken, mijn eerst lading alcea's zijn gestorven, dus die probeer ik opnieuw nu
vrijdag 5 april 2013 - 11:05
minouke

Minouke

is vooral mooi met siergrassen, met abrikooskleurige bloemen en ook met witte margrieten zijn ze mooi.
vrijdag 5 april 2013 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Wat is lang? Bij mij zijn afgelopen maand Trillium zaden ontkiemt die ik in augustus 2011 heb gezaaid. Geduld is een schone zaak, ook voor tuiniers!

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 5 april 2013 - 19:20
porphyrion711

Porphyrion711

Ik heb vorig jaar ook akelei gezaaid , een blauwe soort.

En het zaad kiemt heel onregelmatig , zelf na 6 weken kwamen er nog nieuwe planten bij . dus ik heb de zaaibak een gans seizoen laten staan en telkens de kiemlingen eruit gehaald en opgepoot.

Toch moet ik meegeven dat ik een vrij goede opkomst had , laat ons zeggen een 70% van de zden dat zeker uitkwam.

zaterdag 6 april 2013 - 13:03
Jonas8500

Jonas8500

Hey, bedankt voor de feedback.

Ik zit echter met 1 probleempje, ik heb 3 mini serretjes ter beschikking en dat is het zo ongeveer. (ik zou er wel meer willen kopen, maar mijn vrouw zegt dat het welletjes is met al mijn planten in de woonkamer )

Ondertussen zijn al de lupines en cosmossen al uit de serres en staan nu in de veranda.

Die akeleien die blijven maar plaats innnemen die ik eigenlijk nodig heb voor mijn echte liefde, mijn dahlia cuttings

Dilemma's dus!
zaterdag 6 april 2013 - 13:40
porphyrion711

Porphyrion711

Mijn akeleien had ik in de serre voorgezaaid en eind april buiten gezet op het terras in de halfschaduw.

zaterdag 6 april 2013 - 18:40
Tuinprins

Tuinprins

Mochten die akeleien niet binnen 4 weken ontkiemen dan kun je het zaaisel in een plastic zak doen en een paar weken in de koelkast zetten bij 5 graden Celsius.

Vers zaad van akeleien kiemt over het algemeen makkelijk, wat ouder zaad meestal onregelmatig en een koudeperiode bevordert hierbij de ontkieming.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 6 april 2013 - 22:12
Jonas8500

Jonas8500


Goed idee!

Ik probeer het zo eens, want voorlopig nog steeds geen Akelei scheuten te zien...
maandag 8 april 2013 - 07:47
iecee

Iecee

zaai je akeleien gewoon buiten, ze ontkiemen wel als ze zin hebben
dinsdag 9 april 2013 - 10:52
porphyrion711

Porphyrion711

En anders kan je akelei ook gemakelijk schuren vind ik
dinsdag 9 april 2013 - 19:24
Jonas8500

Jonas8500


Dat zou een optie zijn, moest ik toegang hebben tot de moederplant, maar dat is niet het geval.

woensdag 10 april 2013 - 08:34
porphyrion711

Porphyrion711

Dan zul je maar zaaien zeker

woensdag 10 april 2013 - 20:33
Tine

Tine

Ik zaai de akelei nooit voor . Het zaad strooi ik gewoon in de tuin en er komen altijd wel planten op . Zelf laten uitzaaien geeft ook een verrassingseffect, ze komen vaak op waar je ze niet had verwacht. Je kunt ze dan opnemen en ergens anders neerzetten maar ik zeg altijd : Als het zaad zomaar ergens opkomt , voelt hij zich op dat plekje thuis. Vind jezelf dat plekje niet geschikt, wat let je dan om de plant te verplanten.


Tine

o ja , mijn tuin is een verrassingstuin, ik weet nooit waar iets zich heeft uitgezaaid. Het komt zeker doordat ik nogal chaotisch ben.
donderdag 11 april 2013 - 09:39
Jonas8500

Jonas8500


Ik vrees dat ik nog niet in de fase van loslaten ben. Ik wil dit seizoen een poging ondernemen, om bepaalde kleurcombinaties te maken en dergelijke.

Ik heb al enkele akelei soorten in de tuin, dus als ik er nu nog wat bijzaai, dan weet'k pas welke akelei wat is als ze bloeien...

Vandaar dat ik probeer voor te zaaien, maar als ik ze niet kan laten groeien op voorhand, zit er niets anders op dan ze gewoon buiten te zaaien in de hoop op meer succes.
donderdag 11 april 2013 - 11:52
porphyrion711

Porphyrion711

ik zie vanmiddag Akelei opkomen op 2 meter van m'n moederplant (roze soort)

Dus zaait wel goed uit

Alleen staan die tussen de digitalis , niet echt de bedoeling!

donderdag 11 april 2013 - 12:45
Tine

Tine

Niemand die je tegenhoudt om de zaailingen te verplaatsen.
De zaailingen kunnen ook een kleurverandering hebben dus als je echt op kleur zou willen werken , kan het wel eens tegenvallen als de plant bloeit.

Tine
donderdag 11 april 2013 - 12:58
porphyrion711

Porphyrion711

ik poot ze in pot , aangezien ik ze nog ga verkopen , en waarschijnlijk zal het Roze worden , aangezien ik aan de andere kant 3Roze Akelei heb staan....

donderdag 11 april 2013 - 20:24
Jonas8500

Jonas8500

Laat ons hopen dat de akeleien eruitzien zoals ik verwacht , het zijn namelijk Nora & Black barlow...

Toch vrij specifieke planten...
vrijdag 12 april 2013 - 09:47
marcote

Marcote

Heb hier de roodwitte akelei staan zijn zaailingen zijn al 2 jaar op rij paars dus denk niet als je een bepaalde kleur heb staan dat die kleur ook de kleur v.d. zaailingen word!!
vrijdag 12 april 2013 - 10:22
Tine

Tine

Klopt , de meeste zaailingen worden roze of paars

Tine
vrijdag 12 april 2013 - 14:34
bryofan

Bryofan

eerste toevallige zaaling bloeide hier dubbele roze.
vrijdag 12 april 2013 - 16:42
Jonas8500

Jonas8500

Alright, De akeleien vliegen uit de mini serre's
zaterdag 13 april 2013 - 14:54
AmandaL

AmandaL

Ik heb de "Nora Barlow" via ruil gekregen en dit voorjaar gezaaid in een turfpotje en deze in de mini kas op de vensterbank gezet. Daar staan ze lekker in de zon.
Na 15 dagen zag ik het eerste groen boven de grond uitsteken, de andere zaden zijn een aantal dagen later opgekomen.

Voor mij is het de eerste keer dat ik een Akelei in de tuin heb.
Als ik zo de berichten in dit topic lees kunnen deze zaailingen inmiddels naar buiten de volle grond in.
Dat zal ik van het weekend dan maar gaan doen.

Ik heb 6 zaailingen in 1 turfpotje, kan ik het potje zo in de grond doen of moet ik een bepaalde afstand tussen de zaailingen hebben?

Ben benieuwd of de Akelei het gaat overleven.
De bloemen zijn zoooooo mooi.
donderdag 25 april 2013 - 22:36
Jonas8500

Jonas8500

Waw! Wat een geluk heb jij, bij mij willen ze nog steeds niet!

Maar als je 6 zaailingen in 1 potje hebt, zou'k ze voorzichtig proberen te splitsen naar 6 potjes en ze nog een weekje laten bekomen.

Als je nu die 6 buitenplant zal je uiteindelijk maar 1 plantje overhouden (denk ik).


vrijdag 26 april 2013 - 07:57
AmandaL

AmandaL

Bedankt voor de tip Jonas, ik zal je raad opvolgen.
vrijdag 26 april 2013 - 17:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon