menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Overwinteren planten met knol

Ga naar meest recente reactie

Vlinderr

Vlinderr

Bij het overwinteren van planten gaat het bij mij maar al te vaak mis. De plant staat te nat of te droog. Te licht of te donker. Te koud of te warm. De oorzaak is meestal dat ik geen geschikte ruimte genoeg heb. Is het een goede optie om planten met een knol, zoals Mirabilis en Canna, nu in het najaar, uit de pot te halen en de knollen droog in een kistje te bewaren. Dit neemt minder ruimte. In het voorjaar zet ik ze dan terug in de pot met verse potaarde. Is dit verstandig of tot mislukken gedoemd?
Mocht het mogelijk zijn, voor welke planten zou dit nog meer geschikt zijn?
zaterdag 9 oktober 2010 - 16:43
Rita1960

Rita1960

Vlinderr,

Ik ga met Marjoleine mee. Je kunt ook wel stro of turfmolm gebruiken.

en ik laat ze in de stal liggen in een kistje/kratje in stro of turfmolm.. temp wordt hier niet hoger dan max 10 graden C.
Dit doe ik met de dahliaknollen, knolbegonia's, ixia's, freesia's, trigodia pavonia's, Mirabelis jalapa..

groetjes,

Rita

NB: de canna's gingen vroeger mee in dit circuit.. maar ik heb ze niet meer.
zaterdag 9 oktober 2010 - 20:17
Vlinderr

Vlinderr

Lein: bedankt voor je advies, Rita: bedankt voor de bevestiging en aanvulling.
Dit seizoen moet het helemaal goed komen met overwinteren!
zaterdag 9 oktober 2010 - 23:00
deHaan

DeHaan

Wat de Myrabilis betreft kan je er ook voor kiezen om het zaad te bewaren.
Krijg je volgend jaar allerlij kleuren.
zondag 10 oktober 2010 - 14:48
moetje1951

Moetje1951

En de Mirabilis zaaien geheid zichzelf! Ik moet er elk jaar honderden uittrekken.De knol of wortelstok laat ik gewoon zitten
Knollen overwinter ik in de garage. Minimum temperatuur daar ongeveer vijf graden. Te warm en te licht mag ook niet, dan lopen ze te vroeg weer uit. Wel inderdaad eerst heel goed laten drogen, dat is van groot belang. Daarna borstel ik de oude aarde er af, ik wikkel ze in krantenpapier en in een kartonnen doos.
Veel succes
zondag 10 oktober 2010 - 15:01
hypermaxx

Hypermaxx

ik heb ook al enkele keren geprobeerd om de knollen van mijn mirabilis jalapa uit te doen en te laten overwinteren in het tuinhuis, maar telkens zonder succes.

Dit jaar ga ik ze in papier wikkelen, en in een isomo doos in de kelder laten overwinteren. Mag dit? Zal dit lukken?

Misschien een domme vraag, maar groeit een mirabilis sneller als je een knol plant, dan als je het zaad gebruikt, en deze zaait?

bedankt alvast voor de info.


mvg,

hypermaxx
woensdag 13 oktober 2010 - 11:21
moetje1951

Moetje1951

Denk dat het er van af hangt wanneer je zaait. Als je de natuur zijn gang laat gaan zie je de eerste zaailingetjes al halfweg maart. Als je zaad verzamelt en na de winter zaait duurt het natuurlijk langer. Maar dit heeft niet veel belang, bloeien doen ze toch maar vanaf juli, augustus, alleen is de struik groter als ze zichzelf uitzaaien.
woensdag 13 oktober 2010 - 12:25
Rita1960

Rita1960

Moetje, hoe kan het dat ik hier nog nooit zaailingen heb gezien van de M.j.??

ik verzamel er zaden van en die zaai ik eind maart/ begin april bij hogere temperaturen binnenshuis bij plm 20 graden en die planten verspeen ik dan.

De gerooide wortels zet ik zo ongeveer om dezelfde tijd in een pot. Wat mij opgevallen is dit voorjaar, is dat ook deze een behoorlijk hoge temperatuur nodig zijn om aan de loop te komen.
Ook worden de M.j. uit de wortel groter dan die uit zaad... maar lekker ruiken doen ze allemaal.. de een wel wat meer dan de ander maar ruiken doen ze en
bloeien ook
groetjes,

Rita
woensdag 13 oktober 2010 - 18:30
moetje1951

Moetje1951

Hoe dat komt weet ik niet, bij mij ligt het nu zwart van de zaden onder de struiken. Alleen jammer dat je de zaailingen bijna niet kunt verplanten. Ze staan natuurlijk altijd op de verkeerde plaats. Als je ze zaait in potjes gaat het heel gemakkellijk maar als je ze uit de volle grond ergens anders wil planten, vergeet het maar. Ze hebben daar een gloeiende hekel aan. Het is zo'n typische zaailing met twee grote schutbladeren, lijkt enorm op radijs. En echt, honderden trek ik uit.
Ik heb zelfs nu al weer nieuwe zaailingetjes maar die overleven de winter toch niet dus die laat ik nu maar staan.
Groetjes
Anne
woensdag 13 oktober 2010 - 20:26
Rita1960

Rita1960

Moetje,
zal nog eens onder de planten kijken.. mss dat er nu enkele zijn gaan kiemen.

als dat zo is ga ik er mee experimenteren..

groetjes,
Rita
woensdag 13 oktober 2010 - 21:13
TrudyTraa

TrudyTraa

Bij mij zijn er ook al een paar nieuwe zaailingen opgekomen.
Ik ga proberen de knollen van de witte uit de grond te halen, maar als het te moeilijk wordt laat ik ze maar gewoon zitten. Zaad heb ik immers genoeg en het opkweken van zaailingen is probleemloos
woensdag 13 oktober 2010 - 23:58
marero

Marero

mijn knol heeft ook zijn eerste winter binnen niet overleefd dus nu doe ik het met zaad en dat is er met hoooopen te vinden onder de struiken, degene dien er toch nog opkomen trek ik uit of laat ze staan als dat gaat en dan zaai ik er nog een deel in potjes, zo heb ik er genoeg om mijn tuin en die van mijn schoonmama te bevoorraden
zaterdag 16 oktober 2010 - 21:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon