menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een vreemde voodoolelie

Ga naar meest recente reactie

powerflower

Powerflower

Deze plant kocht ik bij Bakker als een 'Voodoolelie'. Het blijkt echter iets helemaal anders te zijn, hij lijkt in niets op de afbeelding van Bakker (mjaa dat gebeurd daar wel vaker ).
Deze bevalt me ook best, maar wat is het,.
Het begon allemaal met een relatief kleine bol; daaruit groeide nu deze 70-80 cm hoge stengel, opvallend gevlekt. Een heel mooi blad ook.
Wie weet raad?[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 juli 2010 - 14:25
Pieter

Pieter

Hoi,
Dat lijtk heel erg goed op de Sauromatum venosum en als ik die naam opzoek op internet krijg ik als vulgaire naam: Voodoo lily
Dus waarschijnlijk is voodoolelie gewoon een Nederlandse naam voor de Sauromatum en heeft dat dus niets met lelie te maken.
maandag 12 juli 2010 - 14:33
Pieter

Pieter

De bloem komt vóór het blad en ruikt verschrikkelijk slecht. Ik ben aan het kijken op de bakker catalogus, maar ik zie dat nergens staan hoor.
Misschien hadden ze in de catalogus enkel de bloem afgebeeld?
Update: bakker had het toch juist hoor. Dit is wat ik in de cache vond:

Voodoo lelie - Kamerplant
Nieuw
De grote knol eenvoudig op de vensterbank leggen. In het voorjaar verschijnt de paars gevlekte bloeikolf gevolgd door het exotische gevlekte blad. Het is een z.g. droogbloeier en heeft dus geen potgrond nodig!
met deze foto: [afbeelding verwijderd niet-https]

Probleem opgelost: Bakker heeft een bloeiende plant afgebeeld en de knol heeft blad aangemaakt. Misschien omdat ze werd opgepot heeft die blad gemaakt ipv een bloem?
maandag 12 juli 2010 - 14:40
Pieter

Pieter

Drakenaronskelk is Dracunculus vulgaris, een andere soort uit dezelfde familie. Daarom dat ik totaal niet van die vulgaire namen hou, met de latijnse naam weet je steeds waarover je het hebt.
maandag 12 juli 2010 - 14:49
powerflower

Powerflower

Mensen, hartelijk dank alvast voor de geleverde antwoorden. Hierbij nog een nieuwe foto waarop hopelijk de vreemde vorm van het blad goed te zien is. Ook opvallend is de extra 'rand' die rond het blad te zien is. Een echte rare snuiter deze plant.
Morgen zal ik proberen meer te weten te komen bij Bakker.
Toch al enkele gedachten bij jullie antwoorden.
Bij Bakker gaat tegenwoordig inderdaad regelmatig wat mis, ik moet ook vrij vaak gebruik maken van hun garantie. Vroeger nooit nodig gehad!
Waarom verkopen ze een stinkende bloem als kamerplant?
Hoe zou dit gevaarte overeind blijven als 'droogbloeier'? Ik plante hem net in een pot om hem te ondersteunen.
Verder hoop ik nog meer te weten te komen over deze plant.
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 13 juli 2010 - 00:19
depauws

Depauws

Powerflower.
Ik heb deze plant binnengekregen als bol.
Heb in een bloempot gezet, deze heeft eerst gebloeid en daarna blad gevormd, 2de blad nu aan het ontrollen.
Volgens Fons mag de plant ook in volle grond, maar is niet winterhard, dus de bol uitnemen. De bol wordt elk jaar groter en vormt zijbolletjes
Vermeerderen door zijbollen afzonderlijk op te potten.
Groeten
Silvain
dinsdag 13 juli 2010 - 08:08
Pieter

Pieter

Mijn ouders hebben deze al jaren in de serre staan en in het voorjaar komt die steeds terug. De serre is niet verwarmd, dus het vriest het er ook tijdens de winter.
En waarom ze een stinkende plant als kamerplant verkopen? Sjah er zijn toch ook mensen met een Stapelia in huis? Kwestie van je wat te informeren vooraleer te kopen zou ik zeggen
dinsdag 13 juli 2010 - 08:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon