menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Brugmansia

Ga naar meest recente reactie

anneduthoit

Anneduthoit

Elk jaar opnieuw heb ik iets voor met mijn Brugmansia's. Zolang ze binnen staan in de koude kas is er geen enkel probleem, maar, als ik ze buiten zet zijn de bladeren binnen de kortste keren vol gaten. Ik vermoed dat er "iets" is dat zich tegoed doet aan de bladeren maar ik weet niet wat. Ik zie geen insecten, vind geen slakken of rupsen.
Ik heb wel altijd veel bloemen maar die bladeren vol gaten, dat is geen zicht.
Ik probeer een foto toe te voegen waarop het fenomeen min of meer te zien is.
Weet iemand raad??

Bloemen & Planten

vrijdag 26 maart 2010 - 14:29
LauraK

LauraK

Hallo Anne,

Vorig jaar had ik precies hetzelfde met mijn brugmansia's: gaten in de bladen,
maar geen enkel insect te zien. Dacht ik... Toen ik beter keek zag ik dat het
oorwurmen waren die zich héél goed verstopten in de bladeren.

En hoe vang je oorwurmen? Oorwormen zijn gemakkelijk weg te vangen door een
omgekeerde bloempot met hooi of gekreukeld papier op te hangen. Ook kan je
's avonds vochtige doeken, dweilen of dubbelgevouwen jute zakken neer leggen.
's Morgens kan je ze dan ver weg zetten, of ze evt. doden. Ik koos voor de eerste
oplossing: vogels zijn er weer blij mee.

Groeten van Laura.
vrijdag 26 maart 2010 - 14:58
Botanist

Botanist

Ga ook maar eens na zonsondergang kijken of er geen slakken onder de bladeren zitten, want oorwormen maken naar mijn weten zoveel schade niet !
vrijdag 26 maart 2010 - 19:53
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hallo,

Bij mij zitten er in de brugmansia groene vliegjes. Je moet goed kijken want ze zijn net zo groen als het blad. Ze zijn niet groter als een halve centimeter. Ze zitten aan de onderkant van het blad. Eentje kan al veel blad weg eten. Zodra je het blad aanraakt vliegen ze weg. Ik moet altijd spuiten tegen vlieg.

Groetjes Bloemenkoningin
vrijdag 26 maart 2010 - 22:00
anneduthoit

Anneduthoit

Hartelijk dank allemaal voor de tips, ik zal dit jaar nog wat beter moeten kijken denk ik.
Oorwurmen zouden kunnen, heb ik tamelijk veel!
Slakken vind ik niet, heb zelfs al gekeken met een zaklamp?
Nu heb ik gehoord dat een koperen band rond de pot zou helpen? Verleden jaar ook geprobeerd met gemalen eierschalen in de pot. Niets helpt.
maandag 29 maart 2010 - 09:18
PattyF

PattyF

Het zijn zeker oorwormen! Ik heb er ook altijd last van, ze zitten voornamelijk in de bladoksels van de jonge blaadjes. Elke dag even langslopen, schudden en wegjagen. Het is nauwelijks werk maar het helpt wel.
Succes!
Patty
dinsdag 30 maart 2010 - 22:49
moetje1951

Moetje1951

Mijn Brugmansia's staan nog altijd binnen, teveel zeewind hier en ook nog koud. Nu heb ik vijf planten met een prachtig gebladerte en mijn witte datura (deze van op mijn avatar) wordt weeral opgevreten. Kan het dan geen ziekte zijn? Oorwurmen en slakken heb ik niet gezien, maar kan dat wel? Mijn planten zijn nog niet buiten geweest en ik heb ze allemaal verse aarde gegeven. Het is ook geen spint. En luizen ook niet.
vrijdag 23 april 2010 - 13:42
Botanist

Botanist

Nogmaals, slakken zul je in de dag zelden of nooit zien wat ze weten zich verdomd goed te verschuilen. Maar als je s'nachts eens wakker ligt moet je eens met een zaklamp rondlopen om het nachtleven te ontdekken. En kijk vooral ook onder de bladeren.
vrijdag 23 april 2010 - 14:13
moetje1951

Moetje1951

Mijn planten overwinteren in een veranda, aangebouwd aan het huis. Niet zo een leefveranda, gewoon een ruimte met plastieken golfplaten en glas vooraan.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet goed hoe slakken kunnen overleven binnen, want mijn planten krijgen in de winter bijna geen water. En in de aarde kunnen ze dus ook niet zitten, heb verse aarde gegeven.
Oorwormen daar heb ik al zo dikwijls naar gezocht. Ik zit al jaren met dat probleem. Je zou toch denken dat ik er toch vroeg of laat eentje moet betrappen.
vrijdag 23 april 2010 - 15:29
moetje1951

Moetje1951

Gele bladeren aan de Brugmansia wijst maar op een ding: te weing voeding. Meer meststof geven. Het is bijna onmogelijk om te overdoseren. Twee keer in de week is geen overbodige luxe, maar toch wachten tot er voldoende blad aan is .
Denk dat ik toch met een of andere bladziekte zit.
Ik heb stekken voor Cee en tot nu toe zijn die wel zuiver. Raar maar waar.
Cee: ze zijn nog altijd beschikbaar, het heeft geen haast. Je zegt maar! Ondertussen groeien ze lekker verder.
Grtjes Moetje
vrijdag 23 april 2010 - 18:23
tiffany

Tiffany

in 2008 had ik het met gommer over die gele bladeren,zijn advies was toen bloedmeel.
dus meteen gehaald want je wil mooie groene bladere

Maar toen werd dat bloedmeel weer wit en schimmelig en de bladeren werden ook niet groener.

Toen was een ander advies van een brugmansia lover in 2009 bitterzout en dat ben ik toen gaan gebruiken,en ik moet zeggen ik had twee super mooie brugmansia"s

groetjes karin
zaterdag 24 april 2010 - 09:20
moetje1951

Moetje1951

Maar, wat is bitterzout?
zaterdag 24 april 2010 - 13:24
moetje1951

Moetje1951

heeft dat nog een andere naam soms, als Vlaming weet ik dus echt niet wat je bedoelt.
Ja qua voeding is dat toch wel voldoende; toch nog gele bladeren?
ja nu wordt het toch stilaan tijd dat ze uitlopen, zoals ik al zei zolang de stengel niet slap is en zolang het groen is als je er eens over krabt is alles ok.
Anders, Marianne, zoals ik al aangeboden heb, ik heb altijd stekmateriaal in overvloed.
zaterdag 24 april 2010 - 13:29
printemps

Printemps

Kijk hier eens ?
http://www.soshuisentuin.com/nl/alle-tuinproblemen/detail/verzwakte-planten-in-de-tuin


Is een soortgelijke van Vital van ecostyle maar deze is in grotere verpakkingen te koop
Ik spuit het preventief tegen perenroest sinds dit jaar

mvg http://www.soshuisentuin.com/choose1.php
zaterdag 24 april 2010 - 13:34
tiffany

Tiffany

bitterzout heb ik gewoon bij de plantenzaak gehaald,gewoon in het water doen.
weet niet of er voeding inzit het was een tip van een kennis die haar bladeren zijn altijd zo mooi groen.

Heb nu ook koeienmestkorrels op advies van dit forum.

groetjes
zaterdag 24 april 2010 - 13:35
tiffany

Tiffany

zijn er in groningen geen welkoop winkels ik denk dat ze geen stekjes van de brugmansia verkopen is je man ook weer blij.

groetjes
zaterdag 24 april 2010 - 17:13
Sarah

Sarah

Bij mij krijgen ze ieder jaar weer een opdonder van de wind. Of ik ze nou half/eind mei of juni buiten zet het is altijd weer raak. Zo raak je steeds weer achterop. zucht
zondag 25 april 2010 - 21:57
tiffany

Tiffany

hoi


Ze staan bij mij ook niet echt windvrij maar ze doen het toch goed.

Als het te erg word zet ik ze even in de garage.
Ben altijd bang dat ze omvallen.

Maar waarom raak je daan achterop?????

groetjes
maandag 26 april 2010 - 06:57
moetje1951

Moetje1951

Brugmansia houdt inderdaad niet van de wind, zeer gevoelige bladeren die echt "verbranden" door de wind. de randen van de bladeren worden helemaal bruin. De plant op zich gaat er niet van dood maar het oogt niet mooi natuurlijk en het is niet bevorderlijk voor de knopvorming, vandaar achterop geraken (later bloemen)
Ik heb gezien dat je kunt stekken kopen ergens, ik heb het nog nooit geprobeerd om jonge stekken te laten wortelen, ik werk altijd met half verhout materiaal.
Maar ik denk wel dat dat ook zal lukken.
Succes Tiffany
Mijn aanbod geldt nog steeds, ik moet er helemaal niks voor hebben, alleen de portkosten.
Groetjes
Moetje
maandag 26 april 2010 - 08:59
tiffany

Tiffany

hoi moetje

oke dat begrijp ik ik denk omdat ik ook altijd 2 parasols er boven heb dat de schade aan het blad bij mij nog niet is voortgekomen.

Ik heb de stekjes niet doorlaten gaan ik heb zaadjes gekregen van brugmansia sanguinea die moesten 2 dagen in melk weeken.
lijkt me een leuke uitdaaging.

Ik neem jou aanbod aan ik wacht in spanning af

Eerst maar kijken of die stokken wat gaan doen die nu in de huiskamer staan

groetjes
maandag 26 april 2010 - 10:45
moetje1951

Moetje1951

Jullie moeten echt eens voorzichtig met een duimnagel over de stam krassen. Als het eronder groen is is alles ok en loopt je plant nog uit.
Van de mijne zijn de bladeren weeral aangetast. Vanavond kijk ik eens met een zaklamp. Raad van Printemps. Ik hou jullie op de hoogte, heb er nu zelfs koffieprut ingestrooid Tuinfairy, voor het geval het toch slakken zouden zijn.

dinsdag 27 april 2010 - 18:10
tiffany

Tiffany


toen ik ze van zolder had gehaald dacht ik eerst dat ze het weer opgegeven hadden.mijn schoonzus kwam langs die ging toen ook naar de stammetjes kijken en die zij ook ze zijn groenachtig dus geduld.
maar als ik nu kijk wordt dat groen lanzaam geel een er komt wit aan de stam wat net boven de aarde uitkomt.
en bij de andere is het groen houtkleurig geworden.
ik heb zo"n voorgevoel dat ik niet met vooruitgang bezig ben

ik dacht dat koffieprut tegen die de katjes tegenhield slakkenkorrels zijn natuurlijk weer slecht voor de brugmansia???????

was weer blij met je berichtje

groetjes
dinsdag 27 april 2010 - 20:38
tiffany

Tiffany


nou dan ga ik ook maar koffie prut opsparen er wordt hier genoeg gedronken komt het nog van pas

Heb de zaadjes gepland van de Sanquiea mij benieuwen of het me gaat lukken,en ik laat die stokken nog maar staan in de huiskamer ze staan me niet in de weg.
van wie ik ze had bij haar komen er stekken uit de aarde

hoe gaat het met die van mijn nieuwe brugmansia vrienden??????

groetjes
woensdag 28 april 2010 - 17:26
bloemenkoningin

Bloemenkoningin

Hoi Tiffany,

Heb je anders nog wat zaadjes over? Ik ben een erge fan van brugmansia. Ik heb van de datura alleen de witte waar de zaden makkelijk zaaien. Deze komen inderdaad het jaar erop zomaar uit de grond.

Groetjes Bloemenkoningin
vrijdag 30 april 2010 - 16:33
tiffany

Tiffany

hallo bloemk ik heb de 5 zaadjes gekregen dus ik kan jou niet blij maken.


toevallig heb ik de zaadjes in een doorzichtig potje gezaaid,nou als het bij jou al niet lukt jij heb zelfs hulp gehad van mario.wat moet het dan bij mij worden.

ga ze nog een kans geven heb ze nog maar net gezaaid,van de datura heb ik ook 5zaadjes gekregen maar ik vond deze zo mooi.

ik blijf positief denken

groetjes
zaterdag 1 mei 2010 - 08:34
iecee

Iecee

hallo
ik heb nog een antwoord op de vraag van de kopertape
alsje dat om de pot plakt moet het natuurlijk wel een verse pot zijn anders zitten de slakken al in de pot
als je koperen banden gebruikt kan je die iets kleiner maken en als een ring op de aarde leggen
wat ook gaat is koperen electriciteitskabel van het plastic ontdoen en om de stam wikkelen dan kunnen de slakken niet meer naar boven klimmen
zaterdag 1 mei 2010 - 09:47
printemps

Printemps

Tip

Neem een dubbele waterschaal
De meeste insecten kunnen niet zwemmen

mvg
zaterdag 1 mei 2010 - 13:43
moetje1951

Moetje1951

Tja Tuinfairy, ik heb nog nooit geprobeerd om Brugmansia te zaaien, wel Datura dit jaar voor de eerste keer. Ik heb zes weken moeten wachten maar toevallig deze morgen (zie mijn topic van 15/4/2010) heb ik gezien dat ik vier plantjes heb, voorlopig.
Ik had bijna de moed opgegeven en het hele zaakje in de tuin gekwakt maar......de aanhouder wint. Ben er echt blij mee! Dus Datura kiemt ook niet zo gemakkellijk.
Ik denk dat ik de volgende keer de zaden zal voorweken.
Sedert ik koffieprut in de Brugmansia's gestrooid heb blijft de schade nu beperkt. Dus toch slakken? Die koffiepruttip is goud waard.
zaterdag 1 mei 2010 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon