menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hyacinth

Ga naar meest recente reactie

Elyseum

Elyseum

Hallo
Ik heb drie hyacinthbollen in een potje staan. Ze zijn nu aan het uitgroeien. Zijn ongeveer tussen 10 en 15 cm groot. Ik heb er bu de ballen verstand ervan, maar wil nu eindelijk beginnen om proberen om die groene vingers te krijgen. Heb er nooit de tijd voor gehad en nu wel. Ik wil nu ook wel eens genieten van die pracht en praal, waarvan jullie ook genieten en dan trots kunnen zijn van je eigen werk.

Wie kan me vertellen wat ik met die drie bollen moet doen. Het is nog winters koud, maar die drie bolletjes zitten wel erg kort op elkaar. Dit is mijn eerste project. Wie kan me helpen? Moet ik ze overpotten en hoe en waarin. Hoe moet ik ze verder verzorgen. Heb ze als drie kleine bolletjes gehad.

Alvast bedankt voor de moeite. Groetjes, Cor.
donderdag 29 januari 2009 - 00:02
printemps

Printemps

hallo

hartelijk welkom op dit forum

om te verpotten best wachten tot ze afgestorven zijn
anders gaan ze nieuwe wortels maken IPV bloemen
gewone potgrond is OK
nadien in volle grond zetten gaat ook

suc6
mvg
an
donderdag 29 januari 2009 - 09:28
Eniavaswen

Eniavaswen

Welkom op dit forum.

Ik zou de bloemen ook gewoon laten staan en als ze uitgebloeid zijn pas verpotten. Ik heb wel eens ergens gelezen dat voorgetrokken hyacinten moeilijk herbloeien omdat ze alle energie uit de bol al opgebruikt zouden hebben.
Achteraf kan je ze ergens planten en dan zie je wel of ze nog eens in bloei komen.

Als je graag iets met bloembolletjes wil proberen, is het misschien geen slecht idee om binnenkort wat zomerbolletjes te planten. Dan heb je deze zomer je 'eigen' bloemetjes.

Groetjes, karen
donderdag 29 januari 2009 - 16:02
Elyseum

Elyseum

Dank je wel karen. Kan ik die zomerbolletjes gewoon in de volle grond zetten nu? Wil een bloemenperkje maken bij mijn stacaravan. Lekker fleurig maken. Hoe moet ik dat doen en wanneer water en voeding geven en wat voor voeding? Zoals je ziet, ik ben een echte leek op dat gebied.

En mijn hyacinthjes. Als ze uitgebloeid zijn, komen die dan terug? Dacht dat ik ze dan kan weggooien. Maar we gaan het proberen. Dank je voor het advies.

Groetjes. Cor.
donderdag 29 januari 2009 - 16:19
Eniavaswen

Eniavaswen

Nu zou ik ze nog niet planten. Het is nog veel te vroeg en met de vorst is het sowieso geen goed idee.
Bolletjes zijn normaal gezien echte plantrekkers. Als je ze plant moet je gewoon zorgen dat ze op de juiste diepte zitten en dat de aarde goed aansluit rond het bolletje. Verder is het altijd goed om er wat compost rond te verwerken. Voor de rest zullen ze wel groeien. In een droge periode is het wel raadzaam om water te geven.
Als je graag snel bloemetjes wil, kan je ook éénjarigen planten rond je stacaravan. Je kan ze zelf zaaien of gaan kopen in een tuincentrum. Eénjarigen bloeien meestal rijkelijk en lang.

Veel succes
vrijdag 30 januari 2009 - 08:01
Elyseum

Elyseum

Ik denk dat ik dan eenjarige planten ga kopen. Wanneer kan ik die het beste gaan kopen. Ik zal dit dan ieder jaar moeten doen. Of zijn er planten die eerst de ene periode bloeien en dan als het ware de wacht wordt afgelost door een plant die dan weer bloeit. En kan ik die bij elkaar plaatsen en op welke afstand van elkaar?

Je had het over diepte. Is dat voor iedere plant hetzelfde of voor ieder plant verschillend of zit er een universele werkmethode achter?

Je ziet het wel. Kan best een cursus gebruiken. Ben blij dat er iemand is en ik de mogelijkheid heb om dit te gaan leren. Dankjewel, Karen.

Groetjes, Cor.
vrijdag 30 januari 2009 - 19:52
Esem

Esem

Je moet ze niet te vroeg gaan aankopen, April is nog tijd genoeg.
De eenjarige mogen toch niet buiten gezet xorden voor half mei ,na de ijsheiligen,dus 12 13 en 14 mei zijn het de ijsheiligen daarna kan je eenjarige buiten zetten.

Als je plaats hebt kan je al vroeger aan de slag en je plantjes al planten in potten en hanging baskets(hangmandjes)en deze op een vorstvrije plaats bewaren tot de tijd is aangebroken om ze buiten te plaatsen.

Een regel bij het planten van bollen/knollen is 3 x de hoogte van de knol.
Dus is de knol bv 3 cm hoog dan plant je de knol 9 cm diep.

Maar knollen die in de winter in de grond blijven zitten zet ik allemaal nog enkele cm. dieper,zo zijn ze nog beter berschermd tegen de vorst.

Eenjarige bloeien ook maar eenmalig en met de eerste vorstperiode zijn de plantjes aan hun einde gekomen en sterven af.

Of er is nog een of ook,als je dan de plantjes terug binnen haald voor de eerste vorst ,en ze daar voort verzorgd, kan je ze volgend jaar terug buiten planten of er stekjes van nemen en deze dan ook weer vortsvrij overwinteren.

Zo zie je ,er zijn tal van mogenlijkheden om een éénjarig plantje over te houden zodat je niet steeds weer nieuwe hoeft aan te kopen,en zo krijg je ook groene vingers,lukt dit niet kan je nog altijd je handen in een pot groene verf steken zo bekom je ook groene vingers.
Maar het laatst is wel als grapje bedoeld ,maar dat zal je al wel door gehad hebben
Nog veel sux6 met je start van een zeer aangename hobby.

Gr Eddy,
zaterdag 31 januari 2009 - 03:04
Elyseum

Elyseum

HAHAHAHA, Dankjewel, Eddy.
zaterdag 31 januari 2009 - 03:39
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).