menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spanrupsen

Ga naar meest recente reactie

Pieter

Pieter

Daarstraks weer twee dikke vette spanrupsen uit m'n verzameling gehaald en ook enkele kleintjes. Ik dacht ze allemaal gehad te hebben enkele maanden geleden, maar daarstraks zag ik enkele cactussen met gigantische gaten erin en daarna die verstopte rups. Ik heb er dan nog enkele gevonden en weggedaan. Dju al die schade Alledrie m'n Mammillaria theresae op eigen wortel opgegeten, een mooie Neochilenia de kop eruit, een Epiphyllum voor 60% in zwarte korreltjes omgezet, m'n monstruose Pelecyphora volledig weg grrrrr die beesten kunnen snel en veel eten...
zondag 25 februari 2007 - 12:38
AshaiRey

AshaiRey

Wat erg. Wat gebruik je voor bestrijding dan?
zondag 25 februari 2007 - 13:03
Pieter

Pieter

Momenteel is het moeilijk te bestrijden hé. Iets systemisch kan niet een een contactgif sproeien voor een collectie die binnenshuis overwintert is ook niet evident. Met de hand wegvangen dus...
zondag 25 februari 2007 - 14:02
Paronoto

Paronoto

Op Google vindt je onder rubriek Spanrupsen meer dan enen dictionnaire aan uitleg en alles derop en deraan. Kijk bij valavond of bij kunstlicht of ge nog ergens motjes/minivlindertjes ziet rondvliegen.
Ook in de Natuurgids voor Schadelijke Insecten vind ge vanalles en nog wat aangaande insecten.

De P.
zondag 25 februari 2007 - 14:43
DieTerXz

DieTerXz

Ze kiezen wel meteen de zeldzamere soorten ertussenuit als ik dat zo hoor...
zondag 25 februari 2007 - 16:21
Pieter

Pieter

Dat zijn inderdaad die omegarupsjes. In het begin dacht ik ook niet dat die kleintjes veel kwaad konden doen, maar o wee als ze groeien... Ze lusten trouwens ook graag Lithops, Willy
zondag 25 februari 2007 - 19:46
mjohanna

Mjohanna

Jaaaa, ze lusten ook lithops!!

Vorig jaar heeft eentje (of twee) flink huis gehouden in een paar potjes. Gelukkig waren het nog kleintjes toen ik het bemerkte. ze heben overal flinke happen uit gevreten.
Maar het lijkt of de lithops er niet zo veel van hebben geleden. Droog proberen te houden tot de beschadiging ingedroogd is heeft geholpen . Ze leven nog allemaal.
Dat kan ik van de ongev. 20 potjes pleiospilos die ik ergens hoog uit 't oog had staan niet zeggen. Die
waren over dus dan let je niet zo op, die hebben ze dus kaal gevreten tot en met het groeipunt. Dan kun je het mooi vergeten . Die heb ik weg gegooid!
Helaas, zo leren we allemaal bij

Groet Marian Ned. Limb.
en 'n prettige rupsenjacht
zondag 25 februari 2007 - 20:31
mamiere

Mamiere

www.bongerdgrooteveen.nl/Kleine%20Wintervlind..., hier vind je wat info ivm die ongewenste beestjes
dinsdag 27 februari 2007 - 06:50
mamiere

Mamiere

www.bongerdgrooteveen.nl/Kleine%20Wintervlind..., hier vind je wat info ivm die ongewenste beestjes
dinsdag 27 februari 2007 - 06:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon