menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tuinbonen

Ga naar meest recente reactie

marie

Marie

Daar ik voor de eerste keer dit jaar tuinbonen heb gezet,ben ik op zoek naar recepten.Kunnen tuinbonen ingevroren worden?Alvast bedankt
donderdag 6 juli 2006 - 20:25
Victor44

Victor44

Inderdaad kunnen ze ingevroren worden.Snij ze in stukjes van 1cm,dan 3min in kokendwater,vervolgens afkoelen in koud water ,laten uitdruipen en in diepvrieszetten. Zo doen wij het hier al jaren. hier worden ze klaargemaakt door eerst een ajuin te bakken,en er dan een roomsaus(weliswaar Alpro)aan toe te voegen,maar je kan ook gewoon een witte saus of echte roomsaus maken en dan hierin je afgekookte bonen doen. Zeer lekker! Vergeet wel niet je gekookte bonen even onder koud water te spoelen,kwestie van ze mooi groen te hebben.
donderdag 6 juli 2006 - 22:32
marie

Marie

Victor,bedankt voor je reactie.Ik denk dat ik mij niet goed heb uitgedrukt.Het zijn van die dikke bonen waarvan je de peulen moet verwijderen.Labonen of zo iets.Groetjes
vrijdag 7 juli 2006 - 21:16
Victor44

Victor44

Jahoor,ik versta je wel het zijn inderdaad labbonen.Je moet die niet peulen ,maar gewoon in stukjes snijden zoals ik je het heb uitgelegd. Probeer maar eens!!!
vrijdag 7 juli 2006 - 21:58
Adrienne

Adrienne

Victor,

Ik kan niet volgen.
Wat is een labboon?
Da's toch geen snijboon hé.
Pfff ik denk da'k ze niet ken.
Nog nooit een pakje gezien waar labboon op staat.
Of komt dat uit nederland, want daar kan je wel andere groenten kopen dan hier.

gtjs adrienne
vrijdag 7 juli 2006 - 22:14
Victor44

Victor44

Neen Adrienne,in Nederland worden ze misschien ook tuinbonen genoemd. Snijbonen zijn nog iets anders. Tuinbonen worden al vroeg voorgezaaid in potjes en kunnen ook tegen een beetje kou,ze zijn sterker ertegen dan andere boontjes en worden anders bereid. Apropos, jij bent toch van Geel niet? Daar moeten ze ze toch wel kennen!Kijk maar eens in de zaadcatalogussen daar vind je ze alvast.
zaterdag 8 juli 2006 - 22:54
Adrienne

Adrienne

Ha, nu ben ik mee !!!
Labbonen zijn gewoon tuinbonen.
Zo is't hé?


gtjs adrienne
zondag 9 juli 2006 - 19:25
Adrienne

Adrienne

Aja,

Victor ik ben van Geel.
Dat klopt gelijk een bus.
Gij toch niet hé ?

gtjs Adrienne
zondag 9 juli 2006 - 19:27
Victor44

Victor44

Neen,wij zijn van de kant van Tienen,maar dat is toch niet zooooo ver hé!
zondag 9 juli 2006 - 23:27
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Nee, niet echt!
Wij halen ons tekort aan stro in diest, en bietenstaartjes in het suiker fabriek!!!
Dus dat weet ik tamelijk goed zijn.
hoelang ik erover doe weet ik wel niet.

gtjs adrienne
maandag 10 juli 2006 - 21:24
cetinel

Cetinel

"mijn" tuinbonenen recept:

je begint inderdaad met jonge tuinbonen in zijn geheel en niet de oudere bonen die je dan moet doppen en blancheren en pellen..
gewoon zoals gewone boontjes de uiteinden verwijderen,in stukjes snijden
olijfolie in een pan,dikke in blokjes gesneden ui aanfruiten
dan de gesneden tuinbonen erbij en samen fruiten
zout erbij effe roeren en dan blikje tomatenpuree toevoegen,blussen met wat water( ze mogen niet onderstaan maar moeten er beetje mee sudderen) deksel op de pot vuur laag en gaar laten worden(ze blijven dan natuurlijk niet meer heldergroen)
beetje laten afkoelen voor je het serveert,besprenkel net voor het eten met citroensap
lekker met stokbrood en een salade erbij.....( ben de enige thuis die tuinbonen lust,de gekken)
vrijdag 28 juli 2006 - 00:19
marie

Marie

Dank je wel,zal het uitproberen.Groetjes
vrijdag 28 juli 2006 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon