menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Planten augustus

Ga naar meest recente reactie

zico

Zico

beste tuinders,
Mijn serre is zogoed als leeg, buiten mijn tomaten,paprika's die eindelijk verkleuren,aardbeien die volop scheuten krijgen, en sla. Ik heb plaats over, zou nog graag iets willen planten of zaaien ik had gedacht aan iets koolachtig. Kan dat nog?
Heeft er iemand suggesties?
zico,
woensdag 1 augustus 2007 - 20:00
Bowie

Bowie

Bloemkool en Chinese kool kan je volgens mij nog planten, ook bladchicorei.
woensdag 1 augustus 2007 - 21:54
andre

Andre

ook nog wintersavooikool

andre
woensdag 1 augustus 2007 - 21:57
Tita

Tita

Veldsla, als je dat lust, vanaf nu een keer of drie zaaien met telkens 3 weken tussen, dan heb je echt de hele winter door volop sla. Het voordeel van de serre is dat de veldsla niet verslijt door het gure buitenweer. Je kan veldsla zelfs voorzaaien en later uitplanten op de plaatsen waar nu je paprika en tomaten staan.
Ik zet ook elke zomer wat kleine peterselieplantjes in de serre, tegen het najaar, als die van buiten kapotgaat, staat deze peterselie erg mooi en je oogst volop tot in mei!
woensdag 1 augustus 2007 - 22:00
an

An

kan dat ook in een lage planten kas die op de stenen staat
sla zaaien in de winter ik heb geen serre of een grote kas maar een kleine planten kas
gr an
woensdag 1 augustus 2007 - 23:22
Bowie

Bowie

Ja hoor An, dat lukt best.
woensdag 1 augustus 2007 - 23:45
an

An

ik zaai in potten de foto van mijn groene kas die ik bij de aldie heb gehaald staat op het form
gr an
woensdag 1 augustus 2007 - 23:51
zico

Zico

tuinders,

Ik heb al een beter gedacht van wat ik ga doen, ik ga voor de bloemkool, chinese kool de veldsla.
Maar kan rode kool ook nog, hoe moet je bijvoorbeeld witloof kweken in de serre, ik weet dat je wortelen allemaal naast erkaar moet steken en dan onder stoppen met stro en zwarte grond, maar hoeveel grond en hoe weet je dan dat je witloof klaar is.
zico,
donderdag 2 augustus 2007 - 11:45
an

An

succes zico
rodekool moet toch nog kunnen zo warm is het niet geweest.
gr an
donderdag 2 augustus 2007 - 13:54
Tita

Tita

aan an,

als je vraag op de veldsla slaat: natuurlijk, want je kan veldsla ook perfect buiten kweken in de winter, het is een inheemse plant dus perfect winterhard. Alleen vind ik dat ze buiten veel sneller 'verslijt', de plant blijft wel leven maar de bladeren worden door gure wind en slagregen snel lelijk, rafelig en hard. Die kas van jou beschermt evengoed tegen de wind en de slagregen, dus dat zal wel lukken.
Ik giet de sla wel erg weinig in de winter, misschien eens per maand, om schimmels te vermijden. Dus wel plantjes goed uiteen planten (20x15 of zo), dan maken ze ook mooie uitlopers, en heb je er echt veel oogst van. Boven het hartje plukken of snijden, en dan groeit plantje nog paar keer opnieuw aan.
donderdag 2 augustus 2007 - 21:44
an

An

en hoe zit dat met krop sla
gr an
vrijdag 3 augustus 2007 - 19:39
andre

Andre

an

Tegenwoordig bestaan er speiale rassen voor winterteelt in de serre. Met wat geluk heb je rond kerstmis of nieuwjaar verse sla.

andre
vrijdag 3 augustus 2007 - 19:49
Tita

Tita

kropsla kan je zonder verwarming niet kweken in de winter, ook niet in de serre, als je echt iets met kroppen wil moet je naar andijvie gaan. Ik moet wel zeggen dat ik zelfgekweekte veldsla stukken beter vind smaken dan winterkropsla, die uit verwarmde kassen komt en erg slap van smaak en structuur is.
Het is alleen iets meer plukwerk.
vrijdag 3 augustus 2007 - 19:51
andre

Andre

Wintersla kan wel geteeld worden in een koude serre. Zelf in een koude bak. Wanneer vorst te vrezen valt, dek je de bak af met matten en breng je een laag stro aan tussen de planten. Wel is wintersla losser en minder mals dan andere sla

andre
vrijdag 3 augustus 2007 - 20:03
an

An

is er iets wat ik wel kan kweken ik heb geen verwaring hij staat op een stenen grond en ik moet in potjes kweken.
ik wil in iedergeval iets van planten maar hoe zit dat met groenten ,
ik heb mijn kas op een foto staan bij tuin babbel kas gekocht.
hij is van de aldie zo'n lage groene
gr an
vrijdag 3 augustus 2007 - 20:15
jumperke

Jumperke

Ik had gedacht aan kropsla enzo,maar het is daarvoor te warm in de serre.

groetjes jerko
zondag 5 augustus 2007 - 09:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon