menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien appelboompje

Ga naar meest recente reactie

Pieterke67

Pieterke67

Sinds vorige winter hebben wij een klein appelboompje in de tuin staan. Vorig jaar hebben we al bloesems gehad, maar nog geen appels.
Nu vroeg ik mij af hoe je deze best snoeit om een mooie vorm en appels eraan te krijgen? Ik heb er al wat over zitten lezen en er wordt vaak gesproken over het wegsnoeien van enkele takken die niet goed zitten en/of waterscheuten waar geen fruit zal aankomen. Maar hoe zit het met dit boompje?
Ik heb de indruk dat alle takken wat naar boven uitschieten, maar ze gewoon allemaal inkorten lijkt me niet het beste idee. Geeft dat niet enorm veel vertakkingen in alle richtingen?
Alvast bedankt voor jullie snoeiadvies!

Fruit

dinsdag 6 februari 2024 - 14:51
Peterplant

Peterplant

Weet je of het een laagstam of een halfstam of een hoogstam is?

Normaal gesproken zorg je bij een laagstam voor 1 hoofdtak en 4 gesteltakken.
Bij half of hoogstam voor 4 of 5 gesteltakken.

Overbodige takken worden weggesnoeid.
Gesteltakken kunnen uitgebogen worden.

Moeilijk om het kort en simpel uit te leggen.
maandag 12 februari 2024 - 21:29
Roeliee

Roeliee

Kan het dan "kwaad" dat een laag of hoogstam meer gesteltakken hebben? Mijn halfstam heeft er momenteel een achttal, de hoogstam een zestal. Wat zijn de negatieve gevolgen hiervan?
woensdag 14 februari 2024 - 20:24
Peterplant

Peterplant

Te veel gesteltakken geeft een te dichte kroon.
Je moet proberen een ruime, open kroon te vormen.
Beter voor de boom wat ziekten betreft en beter voor het fruit wat kleur en smaak betreft.
donderdag 15 februari 2024 - 13:25
Roeliee

Roeliee

Da harttak die blijft toch, ondanks jaarlijks terug snoeien, doorgroeien met aanmaak nieuwe gesteltakken? Dien je de harttak samen met zijtakken dan helemaal weg te snoeien, net boven de laatste gesteltak?
donderdag 15 februari 2024 - 14:55
Peterplant

Peterplant

Bij half of hoogstam appel zit er geen harttak. De vier of vijf hoofdgesteltakken moeten door middel van uitbuigen in een soort komvorm gevormd worden. Deze gesteltakken verlengen zich en mogen zich vertakken.
Bij peer is er bij half en hoogstam wel een opgaande harttak.

Bij laagstam of spil op een zwakgroeiende onderstam is er wel een hoofdtak.
donderdag 15 februari 2024 - 20:13
Roeliee

Roeliee

Dan is mijn appelboom verkeerd gesnoeid? Want deze heeft toch duidelijk een harttak? Ik heb tijdens het snoeien vooral voort gebouwd op hoe de kweker mij hem gesnoeid heeft mee gegeven. Ondertussen staat boom er goeie 5 jaar.

Fruit

donderdag 15 februari 2024 - 21:41
Peterplant

Peterplant

Als de boom er al 5 jaar staat, is die wel heel slecht gegroeid. Weet je toevallig op wat voor een onderstam de boom geënt is?
Zo te zien woon je in een landelijke omgeving. Er staan vast wel ergens mooie oude hoogstamfruitbomen. Als je die goed bekijkt zul je zien dat de appelbomen geen harttak hebben.
Je boom heeft in ieder geval te veel gesteltakken. Je zult keuzes moeten maken.
vrijdag 16 februari 2024 - 12:47
Roeliee

Roeliee

Hoh slecht gegroeid zou ik niet zeggen...foto is zeer bedriegelijk, dus zeker niet op baseren.

Ik probeer het te begrijpen, maar dus eigenlijk kies je 4 gesteltakken uit en daarna knip je de top uit je boom? Maar deze zal hier toch sterk op reageren door nieuwe topscheuten aan te maken?
vrijdag 16 februari 2024 - 14:53
Peterplant

Peterplant

Snoeien van fruitbomen is een jaarlijks terugkerend ritueel.
Het is steeds actie, reactie en weer actie.
Ik zie weinig lange eenjarige scheuten, dus er van uitgaande dat de boom nog niet gesnoeid is, trok ik de conclusie dat er weinig groei in de boom zit.
zaterdag 17 februari 2024 - 13:27
Roeliee

Roeliee

De boom had net z'n jaarlijkse snoeibeurt gekregen toen de foto genomen werd. Een beetje aan de vroege kant misschien, maar het kriebelde...
zondag 18 februari 2024 - 14:45
Peterplant

Peterplant

Duidelijk.
Blijft toch het feit dat je te veel gesteltakken hebt in je boom.
Lijkt het zo dat de boom vol korstmossen zit, of is dat schijn.
zondag 18 februari 2024 - 20:21
Roeliee

Roeliee

Inderdaad allemaal korstmos!
dinsdag 20 februari 2024 - 19:48
Peterplant

Peterplant

Dat is vaak een teken dat de plant niet zo hard groeit. Is verder totaal onschadelijk.
woensdag 21 februari 2024 - 15:23
Pieterke67

Pieterke67

Sorry, voor de late reactie. Het zou een laagstam moeten zijn. Dus als ik het goed begrepen heb, moet ik slechts één hoofdtak in het midden behouden en 4 gesteltakken die ik naar beneden moet opbuigen.
En moet ik de overblijvende takken ook nog afkorten dan of wordt niet gedaan. Ik heb nu de indruk dat ze maar naar boven blijven doorgroeien…
maandag 4 maart 2024 - 16:43
Peterplant

Peterplant

Kun je de lengte van de stam aangeven?
Bij een echte laagstam is er een hoofdtak en circa 4 gesteltakken.
De boomvorm wordt dan spil genoemd.
dinsdag 5 maart 2024 - 13:24
Pieterke67

Pieterke67

Het is nog een jong boompje. De stam meet van de grond tot de eerste tak 1,10m en van de grond tot de top van de bovenste tak 2,20m. Ik zal misschien proberen om nog eens een betere foto te maken van de vertakkingen, want ik vind het niet echt duidelijk welke ik nu best weghaal en welke niet.

Moet ik de takken die behouden blijven inkorten of beter afblijven?
donderdag 7 maart 2024 - 21:18
Peterplant

Peterplant

Je hebt dan een halfstam, die staat waarschijnlijk op een sterk groeiende onderstam. Een echte halfstam appel heeft geen harttak en 4 of 5 gesteltakken.
vrijdag 8 maart 2024 - 12:40
Pieterke67

Tekst aangepast

Pieterke67

Hier heb ik nog een betere foto van de takken. Het zijn er duidelijk teveel naar mijn gevoel. Een duidelijke harttak zie ik idd niet. Er zijn 3 gelijkaardige takken in het midden op ongeveer dezelfde hoogte. Welke haal ik hier nu best weg?

Fruit

zondag 10 maart 2024 - 10:03
Peterplant

Peterplant

Probeer 4 of 5 gesteltakken die zo vlak mogelijk zijn ingeplant ( zo groot mogelijke hoek tussen tak en stam van bovenaf gezien) enknip sowieso de bovenste harttak en de concurrent daaronder er uit te snoeien. Deze takken staan toch te steil ingeplant.
maandag 11 maart 2024 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon