menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boomklimroos

Ga naar meest recente reactie

WielS

WielS

Welke (boom)klimroos , geurend en wit , kan ik het beste in een Gleditia laten klimmen ?
Is de Rosa 'Robbie James' een goede keus ?

Tuinbabbel

woensdag 5 februari 2014 - 14:38
jdcoster

Jdcoster

Ik had een Bobbie James op een klimrek met een gestrekte lengte van 5 meter en ik vond zijn groeikracht nog te fel.
Minstens een keer zul je in de zomer moeten ingrijpen en eens wat takken (3 à 4 meter) wegknippen om uw boom niet totaal te laten overgroeien.
Verder had ik ook nog een appelboom laten overgroeien met twee klimmers, een Felicité et Perpetué en een Bobbies Rambler. Die twee waren iets bescheidener van groei. Die combinatie mis ik nu erg. Ik heb de boom immers moeten rooien. Hij was totaal hol en werd gevaarlijk.
woensdag 5 februari 2014 - 17:00
WielS

WielS

Hartelijk dank voor het advies ik zal het mee laten wegen in mijn keuze.
woensdag 5 februari 2014 - 17:09
jdcoster

Jdcoster

De fameuze appel-rozenboom:

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
woensdag 5 februari 2014 - 17:48
WielS

WielS

Wawwww, ik ben onder de indruk, prachtig.
En dit is de Felicitè perpetuè ?

Tuinbabbel

woensdag 5 februari 2014 - 19:04
jdcoster

Jdcoster

Door elkaar geweven met Bobbies Rambler, ja. Qua bloemen en bloeitijdstip lijken ze wel op elkaar. Zoals veel liaanrozen bloeien ze intens , éénmalig en kort.
Rosa veilchenblau zou daar ook wel kunnen voor dienen denk ik.
O, te laat gezien dat ze moest wit zijn.
woensdag 5 februari 2014 - 21:00
Eljoh

Eljoh

Filipes Giftsgate Ramblerroos,Geurend ,wittebloemen en geel hartje, komt over een paar dagen bij mij binnen.
Ben heel benieuwd!
donderdag 13 februari 2014 - 21:58
jdcoster

Jdcoster

De Rosa Filipes Kiftsgate waar al de anderen van afkomstig zijn, staat in een soort binnenkoer in de Kiftsgate Court Gardens (Cotswolds) en vult daar bijna de ganse ruimte.
Een recente meting zou een afmeting van 24 m in de ene- en 27 m in de andere richting zijn. Hij mocht ook een beetje in de beukenbomen klauteren ... en bereikte daar al een hoogte van 15 m.
Ze is dan ook wel +- 60 jaar oud voor ze zo groot werd maar het geeft een idee over haar groeikracht. Toon haar maar van in het begin wie de baas is zou ik aanraden.
donderdag 13 februari 2014 - 23:22
WielS

WielS

Eljok en jdcoster , jullie maken het mij niet gemakkelijk !
Het zijn allemaal zo'n mooie soorten dat ik misschien alle bomen moet gebruiken , maar de Linde en de treurwilg lijken me niet zo geschikt.
Om er van te genieten moet ik mijn keus wel snel maken.

Dank jullie wel.
vrijdag 14 februari 2014 - 08:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon