menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom opeens verschrompelde blaadjes

Ga naar meest recente reactie

Petra-aarnoutse

Tekst aangepast

Petra-aarnoutse

Mijn vijgenboom kwam dit voorjaar goed op gang (staat 6 jaar in deze tuin). Jonge blaadjes en direct al jonge vijgjes. Opeens, letterlijk van gisteren op vandaag, verschrompelen (bijna) alle blaadjes.
Ik begrijp er niets van.
Ik had het boompje in januari gesnoeid. Eind maart vijgenboom voeding gegeven… het enige dat ik kan bedenken is vorst, maar zo koud was het toch niet?

Fijn als iemand me een tip kan geven wat te doen. Het oude boompje is me heel dierbaar.

Groet, petra

Struiken & Bomen

woensdag 24 april 2024 - 10:46
Petra-aarnoutse

Petra-aarnoutse

Foto van het gehele boompje

Struiken & Bomen

woensdag 24 april 2024 - 10:57
Alice3

Alice3

Bij mij hetzelfde. Ik kreeg als reactie: lijkt op koude-schade.
woensdag 24 april 2024 - 11:48
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Schade door late nachtvorst. In de nacht van afgelopen maandag op dinsdag op uitgebreide schaal nachtvorst varierend van -2 tot -4 graden. Ieder weerbericht had dit al een paar dagen in de voorspelling zitten dus een verrassing was dat voor de meeste mensen niet (tenzij je nooit aandacht besteed aan het weerbericht).

Planten lopen dit jaar een paar weken voor op doorsnee jaren dus meer schade dan in andere jaren.

Plant herstelt zich wel alleen het blad wat geraakt is door late nachtvorst niet.

Volgende keer beter na het weerbericht luisteren en, indien mogelijk, de plant afdekken met vliesdoek o.i.d.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 24 april 2024 - 12:48
Petra-aarnoutse

Petra-aarnoutse

Dank je, Tuinprins!

Ik heb idd niet heel precies op het weerbericht gelet (omdat koude meestal meer in het noorden van NL is? Dit boompje staat in Leiden). Als ik de temperatuur opzoek van de afgelopen dagen zou het hier niet kouder geweest moeten zijn dan 0.6 gr Celcius. Maar of dat klopt? Het was blijkbaar toch te koud..

Ben blij met je voorspelling dat het boompje zelf het wel zal gaan redden. Fingers crossed!

Hartelijke groet, ook voor Alice,
Petra
woensdag 24 april 2024 - 19:43
PeterC

PeterC

Zal het wel redden.
Ook in het zuiden waar vijgenbomen van nature voorkomen durft er wel eens wat late vorst zijn.
Zoals nu bijvoorbeeld in Italië waar ze de voorbije dagen een ongewone koudegolf hebben gekregen. https://www.rainews.it/articoli/2024/04/maltempo-in-arrivo-temporali-e-venti-forti-al-sud-allerta-gialla-in-sei-regioni-e826ff2f-e001-445a-bbe9-9ab6596a68d6.html
woensdag 24 april 2024 - 20:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon