menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke boom

jb7007

Jb7007

Tussen de .scheiding van mijn woning en men buur wil ik bomen op hoogstam plaatsen om een dicht scherm te creëren.
Nadien wil ik de grond afdekken met een laag grind, dus de wortels zouden ondergronds moeten blijven.
Het is zware verdichte kleigrond en momenteel staat er water op -80cm als ik een put maak dus redelijk waterachtig.
Heeft iemand advies welke boomsoort ik best kan gebruiken.
Fagus bijvoorbeeld zou het niet goed doen in natte grond ?
zaterdag 11 november 2017 - 22:01
WiPe

WiPe

Vergeet dat grint al maar. Een soort die het rij goed zou moeten doen op klei is Acer campestre. Maar let op als je plantputten maakt. Als je de bodem diep los maakt e verbeterd, gaat het water blijven staan in die plantputten. Op klei kun je beter geen diepe plantputten maken. Het is zelfs beter om de bomen op een klein bultje te zetten.
zondag 12 november 2017 - 00:36
leerling

Leerling

Je geeft in je profiel niet aan waar je woont, wat helpen soms moeilijk maakt.
In België bv. is er, voor zover ik weet, geen duidelijke definitie van wat een 'hoogstam' is. Een boom van 4 meter kan in een stadsomgeving al behoorlijk hinder veroorzaken, terwijl die op het platteland geen enkel probleem vormt.
Wel geldt hier meestal dat een hoogstam pas op 2 tot 2,5 meter van de grens mag worden geplant.

Je probeert blijkbaar inkijk te vermijden. Hoe hoog (en hoe laag) wil je inkijk blokkeren?

Grint is m.i. een pest. De vorige eigenaars hebben hier grindpaden gemaakt. Geen idee wat daarmee gebeurd is, maar ik 'wied' grind meters ver van waar het ooit uitgestrooid is, en ondanks jaren wieden blijft het maar komen.

Als je je bodem wil afdekken, gebruik dan liever grasmaaisel, boomschors, houtsnippers, cacaodoppen, perzikpitten... Iets wat mettertijd wel zal vergaan.

En, ja, je zal het dan ook regelmatig moeten aanvullen. En er zal na een tijdje ook wel wat onkruid voet aan wal proberen te krijgen. Maar in je grind gaat ook zand (stuifzand, zand dat meegevoerd wordt door regenwolken) en compost (afval van o.a. bladeren) terecht komen, en ook daar ga je na een tijdje toch weer moeten wieden. Zowel bij grind als bij milieuvriendelijkere alternatieven geldt dat als de laag dik genoeg is, het wieden vlot zal gaan, omdat onkruid tijd nodig heeft om diep (door de worteldoek heen) te wortelen.
zondag 12 november 2017 - 23:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon