menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe deze citroenboom snoeien

Ga naar meest recente reactie

thijs85

Thijs85

Grote citroenboom (1m80-2m hoog), in spiraalvorm opgebonden met 3 ijzeren ringen. Heel wat uitlopers met of zonder nieuwe knopen, zowel uitlopers in de hoogte als opzij. Deze boom heeft algemeen heel wat jonge vruchten !!
Wij hebben hem deze zomer zo gekocht maar weten niet goed of we hem nu verder moeten opbinden of net terugsnoeien en waar we precies moeten beginnen.
Kan hij overwinteren als we een soort serre nabootsen met noppenfolie ?? Of moet ie echt binnen??

Tips van kenners zijn erg welkom!! Zou jammer zijn om deze prachtige boom op de verkeerde wijze te verzorgen...

Thijs

Fruit

woensdag 29 oktober 2014 - 16:51
Plantadvies

Plantadvies

Overwinteren in een vorstvrije koele lichtrijke plaats. Snoei in het voorjaar voornamelijk de opgaande takken weg.
woensdag 29 oktober 2014 - 17:00
Bombycilla

Bombycilla

Dan hoeft hier niets af dit zijn alleen liggende takken

woensdag 29 oktober 2014 - 17:46
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Beste,

Idd nu niet snoeien. Bij mij staan mijn citrussen ( citroen, mandarijn, kumquat, citrus medica & calamondin) in de serre. Ik geef ze wel extra licht in de winter en de temperatuur zakt nooit onder de 6gr. Vroeger heb ik nog geprobeerd om ze in huis te overwinteren maar dit lukte me totaal niet. Het was er te warm en te droog ook op zolder waar er zeer veel daglicht binnen kwam 4 veluxen en het niet te warm was kreeg ik toch last van bladval. Ik zou zeggen proberen in serre te overwinteren. Hopelijk u hiermee wat tips of info te hebben gegeven.

grtjs en succes
woensdag 29 oktober 2014 - 21:35
thijs85

Thijs85

We hebben een dakterras dus de mogelijkheid van een serre hebben we niet. Wat ik wel kan proberen is een serre nabootsen door halve ijzerbogen aan onze gevel te bevestigen waarrond noppenfolie wordt opgetrokken en de boom tegen de gevel te plaatsen. Zou dit helpen of wordt dit te koud voor de citroenboom??
donderdag 30 oktober 2014 - 15:35
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

Hoi,
Ik vrees ervoor als we een winter gehad hebben zoals vorig jaar zou dat geen probleem zijn maar ik vrees ervoor. Op welke kant is je terras gelegen? Nu wat je voorstelt zou ik proberen als er toch geen andere mogelijkheid is ev een pop up serre in plastiek en ev een verwarmingskabel rond de pot doen kan ook wel helpen ik heb dit vroeger ook nog gedaan toen we nog in appartement woonden.
donderdag 30 oktober 2014 - 16:40
haegevelde

Haegevelde

de pot volledig omringen/inpakken met stroobalen (of glaswol) en de plant/takken met een winternet (bv. Hiemalia) en daarover nog eens die waterdichte bogenserre tegen de muur op je terras... dan heb je een dubbele bescherming. Verwarmings/vrieslint is verschrikkelijk duur en als je dat gebruikt moet je er wel isolatie rond leggen, want anders heeft dat weing nut. ik heb ook 2 citroenbomen staan, maar die gaan in de veranda. nu staan ze in serre, maar die is te koud in de winter. Eén plant heeft last van ziekte: bladeren worden met zwart (wss. stof of vuil dat blijft plakken in ) afgezet door een soort van schildluis denk ik. succes!
zaterdag 8 november 2014 - 10:47
ben45

Ben45

De pot met noppenfolie inpakken. Plant zelf met bv. vliesdoek, rietmat o.i.d. en dan in een grotere ruimte van bv. doppelplatte of noppenfolie. Regelmatig luchten is belangrijk om taksterfte ten gevolge van condens te voorkomen.

Dat zwarte is roetdauw, de afscheiding van dop / schildluis waarop allerlei stof / schimmels zich daarna afzetten, zorgen voor dat zwarte. Dop / schildluizen spuiten hun goedje wel een 75 cm verder weg. Spuiten met een bestrijdingsmiddel is aan te raden.

Groetjes, Ben.
zaterdag 8 november 2014 - 21:56
olijfboom@mediterra plants

Olijfboom@mediterra plants

@Ben 45

Ik denk dat het dit jaar erg is want ik heb ook heel veel last van zwarte roetdauw maar ik heb al van alles geprobeerd maar niet echt resultaat ken jij een middel of welk middel gebruik jij?
zondag 9 november 2014 - 19:28
ben45

Ben45

Het zwarte laagje krijg je er niet af met het spuiten van een middeltje. Met een doekje eraf vegen als het niet al te veel is. Als de planten buiten staan helpt een flinke bui wel wat.
De beestjes kun je bestrijden met een middel van Naturen dat daartegen helpt. Is in biologische teelt toegestaan. Heb dat hier met succes toegepast. Dacht dat dat in België wel verkrijgbaar is.
Of met minerale olie.
Of met Calypso van Bayer. Is wel een sterker middel.

Groetjes, Ben.
zondag 9 november 2014 - 23:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon