menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kersenboom en zijn ziektes

Ga naar meest recente reactie

Roeliee

Roeliee

Hallo

Nu ik het idee achter me heb gelaten een notenboom te planten en voor een kersenboom zou gaan, ben ik wat op het net gaan zoeken. Daar las ik dat een kersenboom zeer vatbaar is voor verschillende ziektes. Heel wat bomen zouden aan een bepaalde ziekte al gestorven zijn. Is dit zo? En zo ja, wat kan er aan gedaan worden? Zijn er soorten die hiervoor meer resistent zijn? Of is het beter gewoon geen kersenboom te planten?
En nu we toch bezig zijn, welke soort is er dan aan te raden?

Alvast bedankt!

Groetjes
Roeliee
woensdag 26 maart 2014 - 12:59
Polplastron

Polplastron

Hier ga je vast en zeker wat reacties krijgen van experts!
woensdag 26 maart 2014 - 15:16
sugar

Sugar

Steenfruit heeft zowat last van loodglans, dat kan je onder controle houden door op het juiste ogenblik te snoeien.
Problematischer bij kersenbomen is de Little-Cherry disease, een nieuwe ziekte die héél wat kersenbomen aantast op dit ogenblk (in Sint-Truiden is er nu een GAS-boete om mensen te verplichten de bomen om te hakken).
Verder is er ook nog de gomziekte, die kersenbomen treft.

Een notelaar is volgens mij iig heel wat 'robuuster', maar dat hoeft niet te zeggen dat die kerselaar bij zou ziek gaat worden
donderdag 27 maart 2014 - 06:21
Roeliee

Roeliee

Hmm blijkbaar is een kerselaar dan ook niet echt dat… Het risico is er dan wel dat je boom ziek wordt… Maar een echte ziektevrije boom bestaat haast niet meer zeker?
Het is namelijk wel zo dat de boom niet in mijn eigen tuin komt, maar op de plaats waar ik werk. We zijn daar de tuin aan het heraanleggen. Voorlopig werk ik er nog en zou ik de zorgen voor de boom wel op me kunnen nemen, maar je weet natuurlijk nooit wat de toekomst brengt. Hij zou dus ook redelijk onderhoudsvriendelijk moeten zijn, toch zeker na de eerste jaren. Is in dat opzicht, denkend aan de ziektes en onderhoud, een pruimenboom misschien een beter idee?

Alvast bedankt voor je inbreng sugar!

Groetjes
Roeliee
zondag 30 maart 2014 - 20:28
jens10

Jens10

de pruim is niet gevoelig voor de little cherry ziekte denk ik maar wel voor die andere ziekten die sugar opmoemde,in mijn boek van guy de kinder staat dat pruimen tot de makkelijkste fruitsoorten behoren als je tenminste de juiste rassen kiest,ik zou voor 1 van de RGF rassen gaan dat zijn dus belle de thuin of prune de prince
maandag 31 maart 2014 - 20:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon