menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vangnet voor vallend fruit

Ga naar meest recente reactie

vanmeiv

Vanmeiv

In onze gigantische tuin, van onze huurwoning, staan achteraan zo'n 8 oude fruitbomen (appelen en peren). Dat achterste stuk van de tuin, daar komen binnenkort 2 pony's wonen. Er hangen nu dus verschrikkelijk veel peren en appels aan (volgens mij teveel om goed te zijn), nu zijn er al peren en appelen naar beneden aan het vallen, met een massa aan wespen en bijen tot gevolg.
Wat een probleem is voor de pony's. Wij gaan dagelijks een ronde doen om alles weg te halen, maar als wij niet thuis zijn en er valt iets naar beneden - de pony denkt, hmmm lekkker en de wesp denk dit ook- dus pony eet peer met west , begrijp je mijn ongerustheid?
Bomen kunnen we niet weghalen, huisbaas zal dit zeker niet willen.
We gaan nu de komende weken wel al grote hoeveelheden verwijderen uit de bomen, want er hangen er zoveel in dat de boom gewoon de kracht niet heeft om deze te laten groeien. Ook gaan we de hele oude takken al afzagen.
Kan dit kwaad nu al te doen? Maar volgens mij gaan er toch een paar de komende tijd door het gewicht afkrakken.
Bestaan er geen netten om onder de kruin te spannen om zo te voorkomen dat het op de grond terecht komt?
Ik heb me al gek gegoogled, maar kan niks vinden - alleen doeken om op de grond te leggen.

Fruit

woensdag 15 juli 2009 - 16:28
Rita1960

Rita1960

Hoi vanmeiv..

Mooie grote tuin heb je.

Valt wel me hoor dat met die pony's en de wespen. De pony's zullen alleen het fruit eten als de wespen zijn vertrokken of verjaagd ( da's de natuur hè) dus dat bijt elkaar niet.
Waar je wel voor op moet passen is dat de pony's niet te veel appels/peren eten in te korte tijd. De appels/peren kunnen gaan gisten in de maag bij grote hoeveelheden en dan zou je wel eens dronken pony's in het land hebben of je hebt in het ergste geval een pony met koliek en dat gaat in de papieren lopen ( en de zakken van de veearts vullen)
Voor wat betreft het snoeien van de bomen daar kan ik je geen antwoord opgeven maar daar hebben we dan weer andere kenners voor.

groetjes,

Rita
woensdag 15 juli 2009 - 21:24
guy_fruit

Guy_fruit

Het snoeien (takken afzagen) kan nu reeds gebeuren, maar het zal een sterke groeiremming veroorzaken, waardoor de overblijvende vruchten abnormaal klein zullen blijven.
U kan beter de overtollige vruchten verwijderen en hier en daar dunne afhangende takken wegsnoeien met de snoeischaar.
Plaats rond de bomen met afvallende vruchten een extra afsluitdraad, zodat je indien nodig eerst alle vruchten kan oprapen.

Guy
woensdag 15 juli 2009 - 21:50
vanmeiv

Vanmeiv

Hallo Guy,

bedankt voor de tips, zullen we zeker doen

We waren zowieso al van plan dit weekend de meeste vruchten weg te halen - want het zijn er immens veel !



Hoi Rita

dit is maar het achterste deel van de tuin ( ongeveer 1/3) .

Dat van het eten van appels en peren, wist ik. De pony's komen van een opvang voor verwaarloozde en mishandelde paarden/pony's - en worden, van zodra Filou is vrijgegeven (ivm rechtzaak) bij mij geplaatst. Ik ben in feite een pleeggezin, want ze blijven eigendom van The old horse lodge. Alles wat wij horen te weten, leren wij nu in het weekend als we daar als vrijwilligers gaan helpen - heel leuk !

We zijn nog volop dat stuk in orde aan het brengen, huisje bouwen, gevaarlijke onkruiden weghalen, gras kort houden (anders teveel eiwitten) - dus veel voorbereiding ! Maar beter zo, dan ergens aan beginnen zonder dat je er iets vanaf weet !



null" target="_blank">null null" target="_blank">null
donderdag 16 juli 2009 - 12:35
Linneke

Linneke

de paarden weten dat de wespen zitten enkel op de overijpe ! (heb zelf paard gehad) ze ruiken en dan eten ze ze zullen eerder je bladeren opeten !!
zet anders gewoon wat schrikdraad rond de bomen want ze gaan anders schuren eraan !!!


veel plezier xxx
maandag 20 juli 2009 - 12:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon