menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote kuis

Ga naar meest recente reactie

tibmat

Tibmat

Wij hebben een vrij grote natuurlijke vijver die we al jaren zijn ( haar ?) gang hebben laten gaan. Was altijd mooi en de vissen hebben er het blijkbaar erg naar hun zin.

Nu is het echter hard nodig geworden om er grote kuis in te houden. De vijver is voor meer dan helft toegegroeid met riet en de waterlelies woekeren er dat het een aard heeft.

Hoe beginnen we eraan om vb het riet terug te dringen en de lelies uit te dunnen op zo'n manier dat het riet en de lelies niet onmiddillijk terug komen.

Wanneer is de beste periode daarvoor ?

Nog dit, we hebben een bootje ter beschikking zodat we vanop het water kunnen werken.

Alvast bedankt
maandag 7 augustus 2006 - 02:21
nientje

Nientje

amai, dat zal vast een grote vijver zijn als er een bootje op kan
zou het voorjaar niet ideaal zijn om in te werken?? meestal wordt er dan opgeruimd in de vijver om het nieuwe vijverseizoen te starten, maar ik veronderstel dat er altijd wel planten in het najaar kunnen opgekuist worden
nientje
maandag 7 augustus 2006 - 10:55
semperfi

Semperfi

I dacht dat het najaar beter was.
Het water is nog wat op temperatuur om te werken en er zit geen kikkerdril in.
Grutjes,
Bob
woensdag 9 augustus 2006 - 13:19
ines

Ines

Tibmat, de grote kuis in een vijver gaat hier het ganse jaar door er is nooit een periode
waar we niet aan of in de vijver werken.
Het is beter afgevallen materiaal eruit te halen dan het te laten rotten dus U kan nu al afgestorven
blad,takken enz verwijderen.
Waterlelies houden goed stand tot de herfst, voor de winter alle afgestorven materiaal afknippen en
de lelies en andere planten verder met rust laten tot de voorjaarsdeling(potten)
Wanneer U over een bootje beschikt is de koude denk ik geen probleem, wij moeten een plastiek
pak aandoen om in het water te gaan dat scheelt een aantal graden
grtjs,ines
zaterdag 12 augustus 2006 - 22:37
ines

Ines

p.s.
Wij zijn ook op zoek naar een bootje wel te verstaan als oude versleten sloep (wel waterdicht hé )
maar dit is blijkbaar niet te vinden!
die een idee heeft? GRAAG een seintje
zaterdag 12 augustus 2006 - 22:42
tibmat

Tibmat

Iedereen alvast bedankt voor de adviezen. Weten nu dat het weinig verschil maakt of je in het voor- of najaar opriumt. best dus na- EN voorjaar. O.K. tot zover,maar.... hoe verwijderen we bv riet, met de bosmaaier de viertand of gewoon knippen ? Idem voor de lelies.
zaterdag 19 augustus 2006 - 03:00
ines

Ines

Wij knippen hier alles met de gewone snoeischaar en de schaar met hoe noemt het telescopishe
armen(?) kan U gerust een eind onder water snoeien...
De lelies delen we met een riek.
De plomp delen we met een spade.
De algen draaien we rond een stok of harken we eruit met de bladruimer.
Met een zwabber kuis ik de randen als het water iets gezakt is.
De bangkirai,de stenen rond de vijver en de waterval met een borstel en gewoon vers water.
Dat is het zowat denk ik...Grtjs,ines
zondag 20 augustus 2006 - 21:50
Adrienne

Adrienne

Amaaai Ines,

Als dat allemaal gedaan is zijt ge volgens mij ook aan t' eind van uw latijn

gtjs Adrienne
dinsdag 22 augustus 2006 - 22:17
ines

Ines

Iedere dag Adrie, iedere dag...en dan.... [afbeelding verwijderd niet-https]moe...
grtjs,ines
dinsdag 22 augustus 2006 - 23:22
nientje
woensdag 23 augustus 2006 - 22:09
semperfi

Semperfi

Ja da's een oud berichtje van 2006, maar nog steeds actualiteit.

Ines - je bent een "professional" - : het delen van waterlelies in het voorjaar met de riek, mag dat al in februari of is het dan nog te vroeg voor de planten ?

Thanks bij voorbaat,
Bob
vrijdag 18 januari 2008 - 12:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon