menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijver in de winter

evandeve

Evandeve

Wij hebben een nieuwe vijver sinds februari dit jaar dus nog geen winter meegemaakt.
Nu hebben we een vijver pomp met daaraan een skimmer gekoppeld die nog steeds werkt.
Onze vijver is nog steeds kraak helder ong 1.70 diep op diepste punt dus deze pomp en overloop vijver werken goed.

mijn vraag:
wat moet ik doen met de pomp in de winter laten pompen,
wat te doen met de skimmer stoppen of ook laten werken.


met dank

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 25 oktober 2007 - 19:40
Pieter

Pieter

Hoi,
Wij zetten de filter steeds af van oktober tot maart/april. Ik denk dat dit zeker aan te raden is als de pomp op het diepste punt staat. Ligt je pomp ergens op een niveau halverwege is dit denk ik minder van belang. In elk geval in de winter zullen je vissen niet erg veel afvalstoffen produceren en is dus minder filtering vereist.
donderdag 25 oktober 2007 - 21:01
Droopyke

Droopyke

Hallo,

De vijver in de winter:

- Skimmer verwijderen.
- Alle ornamenten stilleggen.
-Uv-c lampen uitschakelen tot maart/ april
-Filter zeker laten aanstaan. Zoniet zal de bacteriecolonie volledig afsterven en die bacterieën heb je in het voorjaar terug broodnodig.
- Borrelsteentjes verhinderen het dichtvriezen van de vijver en zorgen er tevens voor dat gedurende de wintermaanden de schadelijke gassen kunnen ontsnappen.
- Bij strenge winters kan je plastic flessen die voor de helft gevuld zijn met bv zand in het water laten drijven. Deze rechtop drijvende flessen zullen bij het eventueel dichtvriezen van de vijver de druk op de oevers wegnemen.


Ik hoop je hiermee van dienst te zijn geweest.



Droop
zondag 28 oktober 2007 - 17:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon