menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Advies Avocadoplant

PlantLover123

PlantLover123

Hoi allemaal,
ik heb deze avocadopit laten ontkiemen en had niet verwacht dat ie het zo lekker zou doen. Nu weet ik dus eigenlijk niet wat ik aan het doen ben en wil er wel goed voor kunnen zorgen dus heb ik de volgende vragen:

1. moet die in een grotere pot of gaat ie dan veel energie besteden aan het maken van wortels door die hele pot?

2. ik vind dat ie erg de hoogte in is geschoten. Moet die wat gesnoeid worden en zo ja, hoe doe ik dat goed?

3. hoeveel water heeft ie nodig?

groetjes!

Tropische Planten & Kamerplanten

donderdag 5 oktober 2023 - 15:39
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Niet echt een antwoord op je vragen, maar misschien toch wat om je op weg te helpen bij je keuze.

Heel wat mensen (mezelf incluis) laten zich verleiden tot zo'n experiment met avocadepitten. De pitten ontkiemen gemakkelijk en avocado's zijn lekker.

De avocadoboom komt oorspronkelijk uit Mexico. Subtropisch klimaat, dus. Als de grondtemperatuur onder de 10 °C komt, sterft de plant. Als je hem buiten wil uitplanten zal hij het alleen overleven als je hem heel goed isoleert.

Binnen houden dan maar. Maar dan heb je wel ruimte nodig. In zijn oorspronkelijke omgeving kan zo'n boom 20 m hoog worden. En ja, je kan die snoeien. In plantages houden ze die meestal tussen 4 tot 8 m.

Avocadobomen hebben heel veel zonlicht nodig.

Avocado's zijn zelfbevruchtend maar voor goede vruchtzetting heb je twee bomen nodig. Het kan kan 5 tot 10 jaar duren voor je vruchten ziet. In de Lage Landen heb je misschien eetbare vruchten na 15 jaar - of misschien nooit.

Er zijn goede redenen waarom we die vruchten nog altijd van heel ver invoeren...
vrijdag 6 oktober 2023 - 00:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon