menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Strelitzia wordt te groot

Ga naar meest recente reactie

mh77

Mh77

Hallo allemaal,

Bijna 2 jaar heb ik een prachtige strelitzia. Hij kreeg van mij een plaatsje half voor mijn raam op het zuidwesten en doet het goed, maar zo goed dat de bladeren tegen het plafond groeien. Vanzelfsprekend krijgen deze bladeren minder zon, ik zie dan ook wat bruine plekken op de bladeren ontstaan. Daarnaast wordt het plaatsen van de plant zo langzamerhand een probleem, zoals op bijgevoegde foto te zien is.

Kan ik iets doen om een vollere en vooral iets kleinere strelitzia te krijgen? Wat gebeurt er bijvoorbeeld als ik de plant afkap? Mijn vader doet dit ieder jaar met zijn bananenplant en de plant groeit ieder jaar gewoon weer opnieuw. Ik weet dat snoeien met deze plant niet kan, misschien kan ik bijvoorbeeld oude bladeren afsnijden en wat wortel 'amputeren'? Wordt de plant dan niet gedwongen om nieuwe bladeren kleiner te laten zijn?

Tropische Planten & Kamerplanten

zaterdag 6 juli 2019 - 18:06
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Zoek een bejaardenhuis met een mooie hoge hal. Waar het niet tocht. Kan hij verder groeien. Ziet er tip top uit.
zaterdag 6 juli 2019 - 21:39
Roeli

Roeli

Wanneer je die ene steel, die tot het plafond rijkt nu bij de stam afknipt, heb je toch weer een mooie plant ?
Tja, dat zou ik doen. maar jij vindt dat misschien jammer.
zaterdag 6 juli 2019 - 22:12
mh77

Mh77

Het liefst hou ik mijn strelitzia natuurlijk zelf, ik vind het een prachtige plant!

Het is moeilijk te zien, maar beide grote bladeren reikten tot het plafond. Ze zakken uiteindelijk iets, maar er komt ook weer een nieuw blad aan. Ongetwijfeld komt die ook weer tot het plafond?
zondag 7 juli 2019 - 09:20
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Er zijn heel wat filmpjes op YouTube, maar ik heb niet gevonden dat ze deze radikaal terug gaan snoeien. Er zijn meerdere soorten strelitzia' en sommigen kunnen wel tien meter worden. Wat ik wel aardig vond was stukken piepschuim onder in de pot. Heb juist een zak van die piepschuimwokkels weggegeven. Heb zelf een philodendron die de pot uit wil. En lange luchtscheuten maakt. En als je dan de prijzen ziet vind ik het de moeite waard om de plant te scheuren.
zondag 7 juli 2019 - 10:42
Paul Du Ville

Paul Du Ville

Is een Strelitzia nicolai, ook alba of nog een andere naam; deze plant is eigenlijk niet geschikt als kamerplant: s'zomers buiten, en beschut overwinteren.

Tropische Planten & Kamerplanten

zondag 7 juli 2019 - 15:05
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Grappig. Ik zag hier bij de reclame hier die philodendron staan. Is het een kunstplant!!
zondag 7 juli 2019 - 15:19
zuurtje

Zuurtje

Niet grappig dus...….kunst
zondag 7 juli 2019 - 15:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon